Nyt on kasikympillä taas päästelty reipas pari tonnia remontin jälkeen. Laatikko tosiaan lähti pelaamaan tuon öljypumpun vaihdolla, kiitokset laatikkokaupoista vielä Arska11. Tritonit heitin alle ja vaihteiston läpi läträsin about 15l öljyä. Isompia ei remontin jälkeen ollut, imusarjaan tuleva ahtoputki oli unohtunut kiristää ja se pamahti kotimatkalla irti. Tuon sai pihassa korjattua. Reilu tonni myöhemmin alkoi tihkuttaan naftaa alleen, syyksi osoittautui vuotava polttoaineputki. Ilmeisesti putket päässy liikkumaan tuossa remontoidessa kun moottori on liikkunut ja alkoi hinkaamaan vetariin. Korjasin ihan simppelisti katkaisemalla putken ja laittamalla pätkän letkua väliin. Kiinalaiset ledmoduulit tuli heitettyä huishelvettiin ja tilalle Biltemasta normaalit ledipolttimot orkkis kantoihin. Pyöränlaakeri tuli vaihdettua kuskin puolelle eteen, ulina väheni muttei loppunut. Pitää seuraavaksi kokeilla vaihtaa renkaat samalla puolella päikseen.
Seisoessa oli ulkokuori päässyt kovin nuhjuisen oloiseksi, joten joku aika sitten päätin pestä perusteellisesti ja sipasta vahan pintaan. Pesussa löytyi rautaa pinnasta aivan tolkuttomasti, varmaan tuota tornia paikatessa leijaillut tallissa sen verran metallipölyä ja laskeutunut auton pinnalle. Pintaan sipaisin FK1000P:n, renkaisiin Megun kiilloke ja Auto Finessen kiilloke muoviosille.




Olemus muuttui kummasti, vaikka peilien kuorissa ja puskurissa alkaa kilometrit jo näkymään kiveniskemien muodossa aika pahasti. Mielessä kävi, josko nuo yrittäisi itse sipaista uudestaan orkkis väriin, mutta jää nähtäväksi

Nyt olisi myös ehkä hyvä aika kirjoitella 960:stä hieman. Viime kesän ratapäivillähän T6 muuttui itsestään jälleen T5 moottoriksi. Aiemmin kesällä ajeltu melkein 10k ilman ongelmia, mutta kun korvasin rikkoutuneen lambdan PLX:n kapeekaistaemulaatiolla alkoi taas masuuni sulattamaan sisuskaluja. Eli nyt pitää jo uskoa, että tuo kapeakaistaemulaatio ei oikein syystä x tahdo pelata Motron kanssa. PLX:n emulaation kanssa vetää AFR:n todella tarkasti siihen 12,5 lukemaan, kun taas vakioa anturilla ajetaan älyrikkaalla AFR:n pysytellen kympissä. Tuossa saattaa olla yksi syy. Tuon vakio anturin kanssa myös reagointi on helvetin paljon nopeampaa. Mutta se siitä, virheistä pitäis ainakin oppia jonka vuoksi tilasinkin tähän jo NGK:n valmistaman orkkisanturin.
Hetken jo mietin, että jatkanko tällä samalla huohottavalla moottorilla, otanko purkuysistä moottorin, hinkkaanko tuon moottorin joka on pukissa odotellut aikansa vai vaihtoehto x. Päädyin nyt ropeltamaan tuota pukissa maannutta moottoria, koska tuota ei tulis varmaan ikinä muuten kasattua. Aihiohan on perus kansipahvivikainen B6304 faceliftistä, ajettu joku reilu 300tkm. Ensimmäistä kertaa nyt kuitenkin pukissa tehdään moottoria, niin ajattelin olla haukkaamatta liian suurta palaa ja tehdä vaan tuollaisen toimivan perus jokkiskoneen. Kone pestiin ja putsattiin, päälle tuli Bilteman "alumiini" moottorimaali. Pytyt hoonasin käsihoonilla, rakotulkit naputtelin pyttyjen väliin, männät soodapuhalsin ja pyöräytin lohkoon jengat JIC-liittimille. Kiertokangen laakerit näytti olevan hyvässä kunnossa, joten päätin kasata tuon vanhoilla liuskoilla. Kampiakselia en edes käyttänyt irti. Uudet männänrenkaat tuli Janicolilta, NPR merkkiset. Ennestään oli jo Goetzen renkaat tilattuna, mutta nuo oli vanhan mallin koneeseen jossa alempi puristusrengas on muistaakseni paksumpi. No, onpahan toiseen moottorin uudet renkaat ellei noi jollekulle kelpaa.
Kasa tiivisteitä, huohotinpönttö yms. tuli haettua Volvolta. Tällä hetkellä alakerta alkaa olemaan nipussa, yksi huohottimen letku puuttuu. Moottorinosturi pitäisi kaverilta hakea lainaan, jotta tuohon saa vielä kampiakselin takastefan vaihdettua. Kansi on tällä hetkellä purettuna, vaatisi venttiilin läppäyksen, uudet kumit ja läjään.



Loput kuvatJoitakin tiivisteitä sekä huohottimen alaletku ainakin puuttuu vielä. Mitään isompia tavotteita tämän kanssa ei ole, kunhan sais suht ongelmitta nippuun ja ens kesänä pääsis ajamaan. Sitten kun tuon koneen joskus saa läjään ja paikalleen, niin miten sisäänajon kanssa? Toisaalta luin, että kierrätellen mineraaliöljyillä 10-30min, sammuksiin, öljyt vaihtoon ja ajamaan. Toisaalta taas luin, että normi ölpät sisään, käyttelyä vartti, öljyt veks ja uudet tilalle ja liikenteeseen.
Toistaiseksi kone tulee vielä kapealla jakopäällä, tätä varten tilasin jo uudet remmit sekä Aisinin vesipumpun. Myös DP:t ajattelin nyt heppailla uudestaan fiksummiksi "pie cuttina", varsinkin kun nyt on tsäänssi hitsailla nuo tigillä läjään. Ja onhan noita varten jo 2.25" joustopalat sekä v-bandit maannu vuoden tallin hyllyllä. Noita kasipätkän jarrusatuloitakin tuli hieman entrattua: hapotus, hiekkapuhallus ja maaalaus. Seuraavaksi tilata korjaussarjat ja lyödä läjään. Josko sitten saisi jo aikaiseksi tilata länkiraudat 302mm levyille. Takajarrujen päivittelyä kans miettinyt, tässä on nyt vakiona 36mm männillä olevat satulat. Tilalle ajattelin uudempia 40mm männällä olevia, levyn kokoa ei ilmeisesti saa helposti kasvatettua?
Moottorinohjaimen hankintaakin on tullut pyöriteltyä mielessä, vaihtoehtoina lähinnä Ecumasterin DET3+ tai ATEcu. DET3+ kiinnostaa lähinnä helppouden takia, noista vaan etenkin Volvoissa kovin vähän kokemusta. Suuri mahdollisuus on myös, että vielä ensi kesä mennään vakiolla. Ahtimiin ajattelin myös huoltosetit tilata ja asennella talven aikana. Ulkonäköön tuskin tulee suuria muutoksia, vain vanteiden värin vaihtaminen on pyörinyt mielessä. Tai oikeastaan myös vanteiden vaihto pykälää pienempiin, mutta kovin heikosti tuntuu olevan kasattavia 16" vanteita kivoilla spekseillä kaupan.
Sekava teksti taisi tulla, mutta toivottavasti tuosta saa selvän missä mennään. Iski joku kuume alkaa entraamaan moottoripyörääkin takaisin kuntoon, joten sekin on tässä vähän tahtia hidastanut. Sekä tietenkin tuo käyttöauton korjaaminen vei oman aikansa.