Proturbo  Autodiagnoosi

Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni

  • 111 Vastauksia
  • 76736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #45 : 29.04.2014, 19:20:42 »
Omassa, kuulu selvä ääni, kun mangneettikytkyn kytkee kompuran päälle. Jospa tilais uuden. Onko jollain tietoa tuollaisista merkeistä, kun Teamec, ja AKS Dasis, hinnat 245e, ja 287e. Tuo vaihto ei näyttäis vaikea olevan, olisko ylä vai alakautta parempi?
ps. vai kuuluko tuosta mimmoinen ääni kuulua?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #46 : 30.04.2014, 08:12:03 »
Omassa, kuulu selvä ääni, kun mangneettikytkyn kytkee kompuran päälle.
ps. vai kuuluko tuosta mimmoinen ääni kuulua?

Kyllä siinä ääni kuuluu. Se on ihan normaalia. Katso sitä kun se käy ja pysähtelee. Pysähdykessä paikalleen jäävän kiekon ja vapaakytkimen välillä on välys. Se kuluu isommaksi ja samalla siitä tulee äänekkäämpi. Välystä voi säätääkin. Kiekko on kiinni yhdellä ruuvilla ja siellä takapuolella on muutama prikka joista voisi yhden ottaa pois. Joku vajaa puoli milliä on hyvä välys tai vähintään sellainen ettei kiekko laahaa kiinni vapaakytkimeen.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #47 : 30.04.2014, 08:19:09 »
Laskeskelin tän luettuani tässä ketjussa pelkästään noin 9 kompurarikkoa?? Nyt on sitten pelko persiissä kun tuntuu olevan noin yleistä? Ilmeisesti 2010 on sitten erilainen kompura? Pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan auton päivitystä.

100tkm täynnä ja vielä pelaa mutta kuinka kauan no kuka tietää

Mun käyttis on 2007 vuoden uusikorinen S80 d5. Sitä koski kompressorinvaihtokampanja, mutta meni ohi. Se leikkasi kiinni tuottaen hetken komeaa mustaa savua hihnasta. Vapaakytkimen laakeri oli jumissa. Sen vapaakytkimen vaihdoin helposti alakautta ja viilennyskone alkoi taas toimia :). Autossa on nyt jotakin 518tkm mittarissa ja edelleen siinä on alkuperäinen kompressori.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #48 : 30.04.2014, 08:27:39 »
Kyllä siinä ääni kuuluu. Se on ihan normaalia. Katso sitä kun se käy ja pysähtelee. Pysähdykessä paikalleen jäävän kiekon ja vapaakytkimen välillä on välys. Se kuluu isommaksi ja samalla siitä tulee äänekkäämpi. Välystä voi säätääkin. Kiekko on kiinni yhdellä ruuvilla ja siellä takapuolella on muutama prikka joista voisi yhden ottaa pois. Joku vajaa puoli milliä on hyvä välys tai vähintään sellainen ettei kiekko laahaa kiinni vapaakytkimeen.
Kyllä noi välys hommat on hallinnassa, useampia säädelty.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #49 : 07.06.2014, 11:25:10 »
Onko tuo kompuran vapaakytkin saatavissa tarvikeliikkeistä, vai pelkästään siniseltä. Motonetissä näyttäisi olevan koko kompura hintaan 599. Mutta jos tuo kytkin on se mikä jumii niin ei kannata ehjää kompuraa heittää roskiin. Oli yöllä ittekseen hajonnut, illalla kun tulin kotiin toimi ihan normaalisti ei mitään ylimääräisiä kitinöitäkään kuulunut. Aamulla kun käynnistin alko saman tien remmi luistaa ja savuta >:( No sentään jätti kotiin eikä tielle kun ei sitä puukkoa ois autosa ollu :)

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #50 : 02.07.2014, 22:17:27 »
Nyt on tainnut minunkin Volvosta (V70 2.4D vm.08 ajettu 310 tkm) kompura tai vapaakytkin leikkanut kiinni, kun viime syksyn huollossa vaihdettu moniurahihna oli kärventynyt ja katkennut, löytyi pohjamuovin päältä. Tietysti ilmastointihuollossa eivät sitä huomanneet, vaan tekivät homman, vajausta oli reilut 100 g, mutta totesivat että ei lähde pyörimään:-(
Nyt illalla kun katsoin itse konetilaan, huomasin katkenneen hihnan. Jos altapäin tuota kompressoria alkaa tutkimaan, mistä voi päätellä että kiinni leikannut tai vapaakytkimen laakeri on mennyt? Huomaako sen heti että "vapaakytkin" ei toimi niin kun sen ymmärrän toimivan, ottaa kiinni toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan pyörii vapaasti akselilla? Ja jos näin ei toimi, onko kuinka todennäköistä että kompressori on vielä kunnossa?
Näköjään laakereita myy esim. Alcarshopista Hyrylässä, mutta löytyykö Volvoon, sitä ei nettisivu kertonut.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #51 : 02.07.2014, 22:57:32 »
Ehjä kompressorin akseli pyörii aika kevyesti. Jumittunut laakeri pitää vapaakytkimen hihnapyörän jumissa. Sama toisinpäin, eli kompressori voi olla jumissa ja hihnapyörä pyörii.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #52 : 10.07.2014, 22:31:42 »
Ei käynyt kuin elokuvissa:(
Em. autoni oli määräaikaishuollossa, olin joitakin päiviä ennen ollut siniseen yhteydessä että todennäköisesti kompuran magneettikytkin mennyt. Puheluun vastannut huoltopuolen kaveri oma-aloitteisesti kertoi olevansa maahantuojaan yhteydessä josko menisi takuuseen. No eihän tuo enää mennyt kun mittarissa yli 300 tkm, normaalia kulumaa kuulemma...
Huollossa kyllä katsoivat kompuran, magneettikytkimen laakeri tosiaan mennyt, mutta he eivät suositelleet kuin uuden kompuran vaihtoa, en antanut lupaa vaihtaa.

Aloin tässä illalla kompuraa ihmettelemään tämän ohjeen siivittämänä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0p

No, heti ensimmäisessä vaiheessa tapahtui katasrofi, tuo 10 mm avaimella kompuran päässä ollut M6 ruuvi katkesi,  kantaan jäänneestä kierteen suunnasta näki että oikeakätinen kierre oli, eli oikeaan suuntaan käänsin.
Ja eihän tässä Valeon kompurassa lautanen irtoa vaikka ruuvi ei nyt mitään kiinni enää pidäkkään, lautanenhan on niitattu ulkokehältään muniurahihnan ulkolaitaan sellaisten siivekkeiden välityksellä????
(Päivitys: tässä vaiheessa en voinut ymmärtää että ns. Lautanen oli eri osaa kuin moniurahihnapyörä, kun laakeri oli leikannut kiinni ja lautasesta oli kitkapinta täysin palannut pois, oli lautanen jotenkin lähes hitsautunut moniurahihnapyörään kiinni, ei ollut mitään uraa havaittavissa, näytti olevan yhtä ja samaa osaa, siksi totesin noin)
Tässä mallissa Valeon kompressorissa ei löydy kierteellisiä reikiä, johin M5 uloveto/ulostyöntö ruuvit laittaisi.

Päivitys:
Kun klotasin ja väänsin tässä aamulla, yhtä äkkiä laippa antautui sen 0,5 mm ja pääsin kynsillä laipan takaa kiinni (nyt vasta näin että lautanen oli tosiaan olemassa ja eri osaa kuin hihnapyörä) huomasin että laippa liikkui koko ajan irti päin hiljalleen klotaessa, ensin satasia, sitten kymppejä kunnes irtosi käteen. Laakeri aivan palasina, huh huh, ei ollut ihme että hihna palannut ja ehkä siksi myös ruuvi meni katki, jysähdys on ollut sellainen että ruuvi on hirttänyt samalla kiinni. No nyt on ihmeteltävää!

Päivitystä:
Kitkapinnat palanneet silpuksi, käytännössä kitkapintaa ei ole enää jäljellä kuin pienessä osaa segmenttiä. Käämit aivan palanneet ja katki.... Ruuvi katkenneena akselilla...taitaa olla viisainta katsoa uutta kompuraa, kun magneettiktkimen vaihto ei riitä kun kompura täytyy irroitaa katkenneen ruuvin pois saamiseksi? Vaikka itse kompressori tuntuu pyörivän takeltelematta.
Kokeneemmat kommentoikaa!
« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 10:11:13 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa Borderline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #53 : 20.08.2014, 19:47:33 »
Meillä meni volvosta (S80 2.4d 2008) kuukausi sitten kompuran magneettikytkimen laakeri ja ajokilometrejä 173 tuhatta.
Olin yhteydessä Volvon maahantuojan takuuasioista vastaavaan ja hän piti laakerivikaa normaali kulumisena ja varsinkin asia, että olen harmaatuonut volvon vuonna 2009 ei ollut positiivinen asia.
Tinkaamisen jälkeen tuli vastaan 25% huoltokuluista ja homma olisi pitänyt hoitaa Wetterillä.
Noh, sitten Wetteriltä tarjous ja itselle maksettavaksi ao. "alennuksilla" 1200e  :idiot2:
Totesin homman olevan minulle liian kallista ja purin kompuran magneettikytkimen ja totesin laakerin sisäkoolin pyörineen mukana, joten kompura noilta osin sökö.
Päädyin tilaamaan kompuran ruottista takuupurkaamolta ja valitsin kompuraksi -11 vuosimallin version (ajettu 28t) kolmella hihnauralla.
Vaihdoin vanhaan urahihnapyörään laakerin ja niitä myy paikallinen ETRA. Heillä nopea ja hyvä toimitus, suosittelen.
Urahihnapyörän sovitus ja ilmavälin shimmaus ja kompura oli valmiina ilmastoinnin täyttöä varten.
Autollla ajettu nyt noin 5 tuhatta ilman ongelmia.

Tästä uusimmasta volvosta ei ole jäänyt kuin paskan maku suuhun kaikkien takaisinkutsujen / laatuongelmien kanssa ja
eipä tuo ole maahantuojakaan niin avuliaasti auttanut noissa probleemissa. Kovan tinkaamisen tuloksena on asiat tehty, joita en ala tässä erikseen erittelemään.
Ehdottomasti huonolaatuisin volvoni 30 vuoden katkottomalla volvojen omistamiskaudella.

Päivitys 22.09.14
Tänään tehty 180t määräaikaishuolto ja tuohon huoltoon kuuluu myös nokkaremmin vaihto kaikkine osineen.
Noh, huollosta haettaessa annettiin kouraan palanen apulaiteremmiä.
Oli löytynyt jakopäänkopan sisältä huoltoa tehdessä. Minulla oli vielä tallessa ao. katkennut remmi ja luulin sen vain kipristyneen ja mennen poikki, kun tein kompuran vaihdon.
No nythän oli niin, että remmistä oli myös kuoriutunut ulkokehä ja ns. kuusiurainen sisäkehä kahteen osaan ja ulkokehä oli pohjapanssarin päällä ja sisäkehä taas lentänyt jakopään kopan sisälle.....
Remmi oli niin kärsineen oloinen, että oletin sisäkehän vain "savunneen" tiehensä.
Autolla tullut ajeltua 7 tuhatta kompuran vaihdon jälkeen ja jos olisi tiennyt, että mörkö vaanii koneen jakopäässä, huh huh.
Ehkä kerrankin enemmän kuin paljon tuuria matkassa.
Kompuran vaihtokustannus tuntui tänään pikkurahalta ottaen huomioon, että olisi ollut mahdollista myös moottorin totaalituho.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2014, 18:33:54 kirjoittanut Borderline »
Volvot: PV 444 -54, Amazon -61, 244 GL -81, 244 GL -85 , 745 TIC -89, 940GLT -91, V70 -98, S80 -08, XC90 -10
+ Buick Special 2dHT -57, Ford Mustang HT 64 1/2 , Ford Mustang GT -94
https://www.garaget.org/Buick57

Poissa hlu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #54 : 18.03.2015, 10:00:57 »
Jatketaanpas tätä vanhaa...

Eli V70 2.4d aut. 2008, mittarissa 205 tkm. Ilmastoinnin kompura jämähti. Todennäköisesti vapaakytkimen laakeri leikannu kiinni. Maahantuoja olis tullu 25% vastaan, mutta hinnoittelu olis ollu sinisen listahinnoilla, joten ei kiitos.

Saako tuon vapaakytkimen laakerin helposti vaihdettua ja tekeekö joku korjaamo niitä? Onko jollain kokemusta teamecin kompuroista? Katoin että Nimarkista saa sellaisen alle 300€.

Poissa Kartano

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #55 : 12.06.2015, 12:41:14 »
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin? Kuuluu auton käynnistyksen jälkeen sirkutusta jakopään puolelta jonkin aikaa mutta loppuu n. parinkymmenen sekunnnin päästä ja ajaessa ei kuulu. Laturin vapaakytkin ja kiristinrulla ja hihnat uusittu n. vuosi ja 20000km sitten. Vai mikähän sieltä nyt on menossa. Auto on 2,4d 2010 .

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #56 : 12.06.2015, 16:15:45 »
Mulla hihitti pakosarjan tiiviste pitkään sellaisella äänellä, jonka pitkään olisin voinut vannoa liittyvän hihnoihin, jotka luistavat. Kompuraa tai laturia pidin syyllisenä aluksi...
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #57 : 12.06.2015, 19:04:25 »
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin?

Mulla on 2011 V70. Siinä on vuodenpäivät ollut paisuntaventtiili tukossa. Eli jonkinlaisia vikoja on uudemmissakin.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #58 : 13.06.2015, 21:23:41 »
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin? Kuuluu auton käynnistyksen jälkeen sirkutusta jakopään puolelta jonkin aikaa mutta loppuu n. parinkymmenen sekunnnin päästä ja ajaessa ei kuulu. Laturin vapaakytkin ja kiristinrulla ja hihnat uusittu n. vuosi ja 20000km sitten. Vai mikähän sieltä nyt on menossa. Auto on 2,4d 2010 .
Oletko kokeillut että loppuuko ääni heti kun laitat ilmastoinnin pois päältä?
Jos loppuu niin kompuran magneettikytkin aikaa saa äänen.
Omassa välillä kuuluu hetken aikaa ääntä, ja loppuu kun kytken ilmastoinnin pois päältä.
Epäilen että välys alkaa olla sen verran suuri että ääntely johtuisi siitä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #59 : 18.08.2016, 13:25:47 »
Eilen kuulin Volvo merkkihuollossa (Ruotsissa), että alunperin viisiurainen-ilmastoinninhihna on ollut liian tiukka ja se on kuormittanut kompuraa hajottaen sen. Volvo on korvannut hihnan kolmiuraisella, tiedä sitten tarvike hihnoista.

 

Elekma  Autoracing