Carcom Oy  Elekma

ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy

  • 5 Vastauksia
  • 8575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« : 05.09.2016, 05:43:46 »
Eilen putsailin S80 T6:een vm.-99 (208tkm)ilmansuodattimen jälkeen turbolle menevässä ilmaputkessa olevaa liitintä (PTC = Pressure Temperature Coefficient - valve, mikä lie suomeksi?) bräkleenillä, kun oli öljynen. Laitoin kaiken paikalleen. Tarkoitan ilmamassamittarin jälkeen mustassa muovisessa ahtoputkessa olevaa liitintä/anturia/venttiiliä.

Tänään auto kiihtyi todella hitaaaaasti 80km/h ja vauhti hiipui loivassa ylämäessä ja Muutaman kerran nykäisi matkalla.Muuten käynti oli tasaista. Näytti virhekoodia ECM-1600="Boost pressure sensor, Ahtopaineanturi". Toisella lukemisella ei tullut koodia enää. Ja taisi tuo ECM-4050 ("Polttoaineentasoanturi")myös vilahtaa.

Liittyykö koodi eilisiin touhuihini vai oliko vain sattumaa. Mitään häiriövaloja ei ole syttynyt mittariin. Viittaako koodi map-anturiin vai mihin? Mitä voin tehdä? Kiitos!

« Viimeksi muokattu: 08.09.2016, 11:22:40 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« Vastaus #1 : 05.09.2016, 09:31:31 »
Siinä putsarinkotelon yhteydessä on ahtopaine säätöventtiili, kato että letkut on paikallaan tai ei vuoda ja että on oikeinpäin laitettu, tukityynyille menevä letku ylempään, ja alipainepumpulta tuleva letku alempaan kohtaan, tosin tuokin solenoidi voi olla entinen, jos ei korjaannu imuvuotojen korjaamisen jälkeen.

Tai sitten siinä putsauksen yhteydessä tullu kontaktihäikkää, katohan ja putsaa kunnolla ja kuivaks, ettei mitn kosteutta jää siihen lämpötila anturin liittimiin. Tuo turbolle menevä anturihan mittaa ilman lämpötilaa tjsp

Antaako nostaa kierroksia normaalisti, jos ei nouse yli 3000rpm niin sitten yliahtaa ja on ns. vikatilassa eli home limb modessa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2016, 09:35:12 kirjoittanut ToniJH »
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« Vastaus #2 : 05.09.2016, 10:07:23 »
 :nohnoh'
Siinä putsarinkotelon yhteydessä on ahtopaine säätöventtiili, kato että letkut on paikallaan tai ei vuoda ja että on oikeinpäin laitettu, tukityynyille menevä letku ylempään, ja alipainepumpulta tuleva letku alempaan kohtaan, tosin tuokin solenoidi voi olla entinen, jos ei korjaannu imuvuotojen korjaamisen jälkeen.

Tai sitten siinä putsauksen yhteydessä tullu kontaktihäikkää, katohan ja putsaa kunnolla ja kuivaks, ettei mitn kosteutta jää siihen lämpötila anturin liittimiin. Tuo turbolle menevä anturihan mittaa ilman lämpötilaa tjsp

Antaako nostaa kierroksia normaalisti, jos ei nouse yli 3000rpm niin sitten yliahtaa ja on ns. vikatilassa eli home limb modessa.
Tarkistan, mutta muistikuva on, että ei nouse yli 3000:n. Mitä tuo limb mode tarkoittaa ja mitä sille voi tehdä?
Ihan tarkennuksena laita kuvan siitä osasta, jota työstin, jotta puhutaan samasta asiasta.

« Viimeksi muokattu: 05.09.2016, 10:14:21 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« Vastaus #3 : 05.09.2016, 11:31:15 »
:nohnoh'Tarkistan, mutta muistikuva on, että ei nouse yli 3000:n. Mitä tuo limb mode tarkoittaa ja mitä sille voi tehdä?
Ihan tarkennuksena laita kuvan siitä osasta, jota työstin, jotta puhutaan samasta asiasta.

Tuo ECM-1600 vika viittaa tuon näkösen osan ongelmaan(http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=64237), eli alipaine järjestelmän vika, se kannattaa ensin tarkastaa, että vuotaako sulla alipaineletkut, se aiheuttaa tuon vikatilan aika yleisesti, kuten itselläni kävi tuossa edellisessä autossa, siinä tosin turbo jumi niin pahasti että jouduin sen vaihtamaan ja pääs taas normaalisti ajelemaan.

Sulla saattaa olla vielä mahdollisuus pelkällä alipainevuotojen korjauksella selvitä tässä tilanteessa. Eli käyt ne kaikki alipaineletkut läpi, ettei ole vuotavia.

Sitten jos ei vuoda letkut, niin ainut ongelma on moottorien tukityynyt, jotka toimii alipaineella, jos ne vuotaa, niin ne kannattaa uusia ja väliaikaisesti ottaa pois pelistä, eli tukkia se letku joka menee näille moottorin ja laatikon tukityynyille, ja se kannattaa tällä tapaa tukkia.




- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« Vastaus #4 : 08.09.2016, 11:22:56 »
Eilen putsailin S80 T6:een vm.-99 (208tkm)ilmansuodattimen jälkeen turbolle menevässä ilmaputkessa olevaa liitintä (PTC = Pressure Temperature Coefficient - valve, mikä lie suomeksi?) bräkleenillä, kun oli öljynen. Laitoin kaiken paikalleen. Tarkoitan ilmamassamittarin jälkeen mustassa muovisessa ahtoputkessa olevaa liitintä/anturia/venttiiliä.

Tänään auto kiihtyi todella hitaaaaasti 80km/h ja vauhti hiipui loivassa ylämäessä ja Muutaman kerran nykäisi matkalla.Muuten käynti oli tasaista. Näytti virhekoodia ECM-1600="Boost pressure sensor, Ahtopaineanturi". Toisella lukemisella ei tullut koodia enää. Ja taisi tuo ECM-4050 ("Polttoaineentasoanturi")myös vilahtaa.

Liittyykö koodi eilisiin touhuihini vai oliko vain sattumaa. Mitään häiriövaloja ei ole syttynyt mittariin. Viittaako koodi map-anturiin vai mihin? Mitä voin tehdä? Kiitos!
Joo, ei kai kiihtynyt, kun olin unohtanut iltahämärässä ahtoputkia irrottaessani ja asettaessani paperitupot putkiin. :idiot2: kierrokset ei noussu milään yli 2000 rpm ja alamäessä pääsi lähelle 100km/h. :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 08.09.2016, 11:27:25 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: ECM-1600 virhekoodi ja auto ei kiihdy
« Vastaus #5 : 08.09.2016, 11:34:46 »
En viitsinyt tänne kommentoida asiasta, ajattelin katsoa ensin auton omistajan kommentit.
Ihme että se edes lähti käyntiin, sen verran reilusti oli paperia molemmissa ahtimissa.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy