Futurez  Kulkukoira

Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008

  • 27 Vastauksia
  • 10876 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Terve,

tämä asia on kynnetty jo läpi varmaan satoja kerta täällä. Etsin useita vaihtoehtoja ja päädyin seuraavaan kolmeen joista en osaa valita.

1. Special Tuning Harinen
2. Turbotec ( Mika Karala )
3. Rica ohjelmisto vaikka Atehon kautta, muitakin toimijoita ketkä laittaa Rican ohjelmistoa voi suositella aivan vapaasti.

Jos päädyn Harisen tai Karalan ohjelmistoihin niin ne käydään sitten laittamassa pääkallopaikalla.

Kyseisessä asiassa hieman arveluttaa voimansiirron kestävyys. Tietääkseni autossani on hyvin pitkälle sama kone ku esim D5, onko kuinka paljon samaa voimansiirron osissa? Vaihdelaatikko? Kaksoismassapyörä? Kytkin?

tässä autowikistä löydetyt moottoritiedot

Dieselmoottorit
Malli    Moottori    Iskutilavuus    Teho    Vääntö
2.4 D    R5       2401 cm3    93 kW (126 hv) @ 4000 r/min    300 Nm @ 2250 r/min
2.4 D    R5       2401 cm3    96 kW (131 hv) @ 4000 r/min    280 Nm @ 1750 r/min
2.4 D    R5    D5244T    2401 cm3    120 kW (163 hv) @ 4000 r/min    340 Nm @ 2750 r/min
2.4 D5    R5       2401 cm3    136 kW (185 hv) @ 4000 r/min    400 Nm @ 2750 r/min

Eli itsellä käytössä tämä 93kW versio. Siihen saa Rican, Harisen tai Karalan ohjelmistoilla 205hv / 430 - 460 Nm vääntöä.

Kysymys siis kuuluu kuinka lähelle oma koneeni on sama kuin volvon D5 kone, sama ahdin niissä ainakin on? Tarkoituksena myös poistaa DPF-suodatin. Kestääkö kone kun siitä otetaan irti 205 hv  + 79 hv, ja + 130 - 160 Nm lisää vääntöä? Mitä alkaa hajoamaan ekana? Mistä kannattaa pitää erityistä huolta?

Mielelläni haluaisin myös kuulla ihan aitoja mielipitetä Harisen ja Karalan toiminnasta vaikuttaa omaan silmään hyvin ammattimaiselta. Myös haluaisin kuulla miksi niin monet pitävät täällä Rican ohjelmistoa todella hyvänä.

On varmasti kyselty näitä asioita tuhansia kertoja pahoittelut siitä mutta en millään löytänyt kunnollista lankaa jossa tämä käydään läpi näiden 3 osalta.


Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille jos niitä tulee yhtään  P>


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #1 : 06.09.2016, 15:23:12 »
Optimoiautosi, toimii.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #2 : 06.09.2016, 16:17:26 »
Optimoiautosi, toimii.

Löytyykö ihan oman käden kokemusta? Jos löytyy minkälaisen auton lastutit? Mitä oli vakio ja mitä lastun jälkeen? Onko ilmennyt mitään teknisiä vikoja tai onko jotain tarvinnut tarkkailla? Ja jos saisi vielä noin suurinpirteen kilsat ennen ja jälkeen? :)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #3 : 06.09.2016, 16:33:12 »
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #4 : 06.09.2016, 16:33:58 »
Löytyykö ihan oman käden kokemusta? Jos löytyy minkälaisen auton lastutit? Mitä oli vakio ja mitä lastun jälkeen? Onko ilmennyt mitään teknisiä vikoja tai onko jotain tarvinnut tarkkailla? Ja jos saisi vielä noin suurinpirteen kilsat ennen ja jälkeen? :)
Laitoin yv_tä
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #5 : 06.09.2016, 17:45:41 »
Laitoin yv_tä

No ei tullut YV:tä mutta ilmeisesti lukee tuossa ylempänä foorumilla. Kiitoksia vastauksesta!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #6 : 06.09.2016, 22:07:17 »
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.

En tee enää optimoiautosi alla softia Tampereella kun aloin ymmärtämään tavan millä tehonlisäys on saatu aikaan ja se kun ei ollut heillä oikea tapa. Teen nykyään itse ohjelmat ja annan kyllä mielelläni tarjouksen.

Itse asiaan, tuo 130hv on vastaus Bemarin fleet-malleille eli päästöt ja verot alas ja näin leasing riveihin saatiin myös isoja Volvoja. Tekniikaltaan siis samoja isoveljiensä kanssa. Itse laitan syöttöjä 85mm, jolloin ulos tulee 230hv ja väännöt kun rajaa 480Nm niin hyvä tulee. DPF saa jäädä, mutta EGR häipyy.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6909
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #7 : 07.09.2016, 08:00:46 »
Harinen ja Karala siitä hyviä että auton toteutuneen tehomuutoksen näkee oikeasti kun ajetaan dynamometrissa ennen ja jälkeen. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #8 : 07.09.2016, 11:17:31 »
Harinen ja Karala siitä hyviä että auton toteutuneen tehomuutoksen näkee oikeasti kun ajetaan dynamometrissa ennen ja jälkeen. :)

Joo olen samaa mieltä tästä asiasta, vieläpä hyvän tarjouksen jälkeen Harisen ja Karalan vaihtoehtoja on todella paha sulkea pois. Tietääkseni ovat aika tunnettuja ja hyvällä maineelle toimivia virityspajoja. Kuuntelen kyllä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja sekä onko kellään ilmennyt ongelmia kahden huippupajan suhteen?

Poissa N1ks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • Ajamalla sisään Työntämällä ulos
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #9 : 07.09.2016, 12:21:18 »
Moi, -02 D5 163hp aj, yli 500tkm, ei mitään ongelmia lastutuksen jälkeen yli 30tkm, pitäis olla n. 210- 220hp. Ohjelmoiautosi Tre. Tuli vaasaan ohjelmoimaan 500e. Pitäis käydä dynossa.

Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia
F11 525da -11

Entiset:
Volvo V40 T4 -00 Ex                                                    Volvo S80 2,4D -02 @N.185hp / 450nm                     Volvo V70 D5 awd -07 

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #10 : 07.09.2016, 12:40:32 »
Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia

No se on vähän keneltä kysyy. Arvostettu ja tunnettu Karala saa esim. 530d 231hv bemarista enintään 258hv ja minä penkitettynä ja DPF paikoillaan 320hv ja 700Nm, säälittävää. Mika ei juuri enää itse tee ja Harinen ratsastaa isänsä maineella ja poika on tehnyt ohjelmia vain muutaman vuoden, se siitä kokemuksesta. Penkki on hyvä plussa jos tehdään muutoksia tekniikkaan, kuten suuttimet, turbo, nokat, koska silloin ei ristiin laskeminen onnistu eikä testerin näyttämät suureet sinällään pidä paikkaansa, muuten penkki on epätarkempi kuin laskenta.

Tuossa pohdintaan tiedosto, josta selviää, että 126hv versio on identtinen 185hv verson kanssa, olkaa hyvät: https://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Theory.pdf
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #11 : 07.09.2016, 12:43:38 »
Tää on taas vähä höpöhöpö lukemia kun D5 ahtimen tuotto riittää nipinnapin 210hp Uutena mitä on tullut kyseltyä softaajilta ketkä penkittän kanssa, todelliset realistiset lukemat peruskunnoltaa olevat jää usein 190hp lukemille vaikka olis 1,5bar boostia

Voi olla että sinne on työnnetty sitten enemmän tehoa tai luvattu enemmän mitä todellisuus vastaa. Jos tuo tieto pitää paikkansa että D5 ahdin jaksaa nipinnapin vaan 210hp uutena niin ei paljoa herätä luottoa 8 vuotta vanha ahdin. Tietääkseni tässä on kuitenkin täysin sama ahdin ku D5:ssa. Monet ohjelmoijat ovat lupailleet jopa 230-250hv ja yli +500Nm vääntöä. Mikä omaankin korvaan kuulostaa aika typerältä kun oma kone tullut tehtaalta ulos 126hv ja 300Nm tehoilla. Mikähän tässä koneessa mahtaa puristaa koska eräs ohjelmointipaja lupasi tälle vakion D5 tehot Rican ohjelmistolla, eli 185hv ja 400Nm vääntöä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #12 : 07.09.2016, 13:00:46 »
Voi olla että sinne on työnnetty sitten enemmän tehoa tai luvattu enemmän mitä todellisuus vastaa. Jos tuo tieto pitää paikkansa että D5 ahdin jaksaa nipinnapin vaan 210hp uutena niin ei paljoa herätä luottoa 8 vuotta vanha ahdin. Tietääkseni tässä on kuitenkin täysin sama ahdin ku D5:ssa. Monet ohjelmoijat ovat lupailleet jopa 230-250hv ja yli +500Nm vääntöä. Mikä omaankin korvaan kuulostaa aika typerältä kun oma kone tullut tehtaalta ulos 126hv ja 300Nm tehoilla. Mikähän tässä koneessa mahtaa puristaa koska eräs ohjelmointipaja lupasi tälle vakion D5 tehot Rican ohjelmistolla, eli 185hv ja 400Nm vääntöä.

Vanha turbo jos on kunnossa niin tuottaa saman ilmamäärän kuin uusikin, muuten tiedossa on vikatila tai mahdotonta savutusta. Ahdot noissa laitan 1,6bar vähintään.

Syy miksi lupailevat vain 185hv on kun eivät perehdy ohjelmaan yhtään ja kun suutinkarttaan törkätään maksimit niin se antaa tuon verran. Ohjelmaa voi jatkojalostaa jos osaa...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #13 : 07.09.2016, 13:40:49 »
Tuossa pohdintaan tiedosto, josta selviää, että 126hv versio on identtinen 185hv verson kanssa, olkaa hyvät: https://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Theory.pdf
En tuota linkkiä avannu, mutta voimansiirto on eri. Tuossa mopoimmassa on 5 vaihteinen laatikko. Kone on sama.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Netu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 2.4D Classic lastutus 93kW 126hv 300Nm vm. 2008
« Vastaus #14 : 07.09.2016, 13:43:55 »
En tuota linkkiä avannu, mutta voimansiirto on eri. Tuossa mopoimmassa on 5 vaihteinen laatikko. Kone on sama.

Joo tämä laatikkoasia olikin selvillä. Se hieman harmittaa mutta en tiedä aiheutuuko siitä ongelmia. Kuinkahan helppoa tuohon olisi laittaa 6 vaihteinen laatikko? Isokin projekti?

Hyvää keskustelua saatu aikaiseksi kiitän kaikki osallistuneita.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy