Terve,
tämä asia on kynnetty jo läpi varmaan satoja kerta täällä. Etsin useita vaihtoehtoja ja päädyin seuraavaan kolmeen joista en osaa valita.
1. Special Tuning Harinen
2. Turbotec ( Mika Karala )
3. Rica ohjelmisto vaikka Atehon kautta, muitakin toimijoita ketkä laittaa Rican ohjelmistoa voi suositella aivan vapaasti.
Jos päädyn Harisen tai Karalan ohjelmistoihin niin ne käydään sitten laittamassa pääkallopaikalla.
Kyseisessä asiassa hieman arveluttaa voimansiirron kestävyys. Tietääkseni autossani on hyvin pitkälle sama kone ku esim D5, onko kuinka paljon samaa voimansiirron osissa? Vaihdelaatikko? Kaksoismassapyörä? Kytkin?
tässä autowikistä löydetyt moottoritiedot
Dieselmoottorit
Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
2.4 D R5 2401 cm3 93 kW (126 hv) @ 4000 r/min 300 Nm @ 2250 r/min
2.4 D R5 2401 cm3 96 kW (131 hv) @ 4000 r/min 280 Nm @ 1750 r/min
2.4 D R5 D5244T 2401 cm3 120 kW (163 hv) @ 4000 r/min 340 Nm @ 2750 r/min
2.4 D5 R5 2401 cm3 136 kW (185 hv) @ 4000 r/min 400 Nm @ 2750 r/min
Eli itsellä käytössä tämä 93kW versio. Siihen saa Rican, Harisen tai Karalan ohjelmistoilla 205hv / 430 - 460 Nm vääntöä.
Kysymys siis kuuluu kuinka lähelle oma koneeni on sama kuin volvon D5 kone, sama ahdin niissä ainakin on? Tarkoituksena myös poistaa DPF-suodatin. Kestääkö kone kun siitä otetaan irti 205 hv + 79 hv, ja + 130 - 160 Nm lisää vääntöä? Mitä alkaa hajoamaan ekana? Mistä kannattaa pitää erityistä huolta?
Mielelläni haluaisin myös kuulla ihan aitoja mielipitetä Harisen ja Karalan toiminnasta vaikuttaa omaan silmään hyvin ammattimaiselta. Myös haluaisin kuulla miksi niin monet pitävät täällä Rican ohjelmistoa todella hyvänä.
On varmasti kyselty näitä asioita tuhansia kertoja pahoittelut siitä mutta en millään löytänyt kunnollista lankaa jossa tämä käydään läpi näiden 3 osalta.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille jos niitä tulee yhtään
