*940 CLASSIC 2,3T -98* 
Uudemmasta diesel Volvosta piti päästä kesällä eroon ja myynnin jälkeen nettiauton tarjontaa seurailin jokusen viikon, kun limusiini 740 ei viitsi talvella rankaista ja projekti-seiska valmistuu sitten joskus, eikä todellakaan käyttöautoksi, joten jokin Volvo piti keksiä ympärivuotiseen käyttöön.
Tähän melkein samalle kylälle sitten ilmestyikin muuten siisti ja räpeltämön 940 classic, Mutta ilmoituksen mukaan moottori huohotti rankasti.
Pitihän se sitten mennä paikanpäälle tarkastamaan, seuraava kuva onkin ostohetkeltä:

Pienen tinkailun jälkeen auto tarttui matkaan, itselläni epäilyksenä oli että mäntään olisi reikä sulanut.
Hyvin se kotiin asti kuljetti 40km matkan, vaikkakin aika reipas sininen pilvi ajoittain perässä seurasikin



Kotona sitten heti pesu autolle ja autotalliin vikoja tutkimaan. Kuvia pestynä:







Pientä listaa:
Volvo 940 Classic -98 -362tkm ajettu
-B230FT Moottori
-AW71L Automaattilaatikko
-G80 Lukkoperä
-Sähkölasit joka ovessa
-Tavaratilan suojaverho
-Classicin puolinahkapenkit
-Vakionopeudensäädin
-ilmastointi
ym.
--------------------------------------
Purin ensin pelkän kannen irti nähdäkseni miltä näyttää.
Sylinterit ja männät näytti ehjiltä ulospäin, joten lohkoa irti ja tutkimaan tarkemmin.....

...ja moottoripukkiin kiinni:

Syy huohotukseen löytyikin sitten 4. sylinterin männästä, äkkiseltään näytti että siinä olisi ollut pieni naarmu, mutta kun männänrenkaat irroitin niin putosi männästä palaset irti:


Ei muuta kuin lohkon ja osien pesu ja osien tilaukseen:


Osia odotellessa olikin aikaa sitten auton kiillottamiseen. Kamalaan kuntoon oli maalipinta päässyt, ei kyllä varmasti ole vuosiin vahaa nähnyt tämä auto. Ei maalipinta vieläkään mikään paras ole, mutta paljon sai tehdä töitä että edes kohtuullisen sai. Onneksi kori on kuitenkin muuten siistissä kunnossa, ei juurikaan ruosteongelmaa löydy. Tässä kuvassa näkyy hauskasti pieni sävyero kiillotetun ja kiilloittamattoman välillä :

Lopuksi pintaan meni Collinite 915:

Myös sisusta sai huomiota tekstiilipesurilla pesun muodossa:




Osia alkoi pikkuhiljaa saapumaan, ja konetta pääsi kasailemaan, Myös lohko sai uutta väriä pintaansa, yhteensä 4 kerrosta siihen maalasin punaista miranolia :



(kuvaa moottorista täysin nipussa ei ollut, joten piti käydä nyt nappaamassa, Jonkun verran konehuone saanut jo pölyä päälleen, mutta kuitenkin: )

Talvirenkaina mukana tulleet dracot ei houkuttaneet, joten talvivanteiksi ostin tähän orkkis hydrat (kiitokset näistä
pete881 ), Näille olisi tarkoitus hankkia sitten kun ajankohtaista Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat.

Koeajollekkin jossain kohtaa pääsi:



Kauaa en jaksanut vakiokuntoisena ajella

-----------------------
Projektina olevaan 740 turboon ostin ocean MK18 vanteet, joiden päälle 215-40R18 renkaat. Tämän ysin allehan ne piti nyt sitten loppukesäksi saada.
Jotta vanteet edes jollain tapaa näyttäisi auton alla hyvältä, piti alustaa myös madaltaa ja samalla tein eteen camber modin.
Tässä kuvia nykykunnosta:










Muutoksia tällähetkellä mm. 960 ovenkahvat (kiitos kahvoista
P11S1), Ocean MK18 vateet, n.60/40 madallus ym.
.....varastossa toki odottaa joitakin osia maalausta ja paikalleen pääsyä, mutta niistä sitten tuonnempana lisää

Laitetaan vielä tähän ylös mitä moottorille tuli tehtyä.
362315km / elokuu 2016
-4.sylinterin mäntä (mahle) Männänrenkaat, KK-laakerit, Kampiakselin laakerit
-Yläpään sekä alapään kaikki tiivisteet + kannenpultit
-Jakohihna, kiristinrulla, vesipumppu
-Öljyt + suodatin
-Sytytystulpat, tulpanjohdot, Virranjakajan kansi + Pyörijä
-Pakoputki katalysaattorilta taaksepäin (vakioputki)
-jäähdytinnesteet