Vuosi sitten V70 D5 hylättiin katsastuksessa. Vikaa oli tukivarren kuminivelessä.Vaihdoin sen, mutta auto käyttäityi omituisesti, joten menin paikalliseen korjaamoon tarkistuttamaan ohjausgeometriaa. Säädön jälkeen kaikki oli ok, mutta toimenpiteen hinta on mielestäni aika korkea. Hienot langattomat tietokonevärkit, ei siinä mitään. Aloin silloin miettiä, miten sellaisen 75 € voisi välttää. Tulin seuraavaan tulokseen: auraus mitataan suhteessa takapyörään. Päätin tehdä mittauksen laserilla. Löysin sopivan laservesivaa'an Ikeasta, 202.232.45, 12,99€. Näitä 2 kpl, yhdelläkin pärjää, jos vaihtaa pyörästä toiseen. Lisäksi tarvitsin tukevan alustan laserille, siinä käytän 10x25 mm teräsprofiilia. 15 tuuman vanteelle tarvitaan 425 mm pala, niitä kaksi kpl. Profiilit kiinnitetään etupyöriin, vaakasuoraan, kiinitykseen voi käyttää nippusiteitä, itse käytin kuumaliimaa, se irtoaa pois melko helposti. Peltivanteessa voisi käyttää magneettia. Vatupassissa on magneetti. Laita vatupassi etupyörän keskikohdalle, vaakasuoraan, jolloin lasersäde on nähtävissä takapyörän vanteeseen pystysuoraan laitetulla, esim 425 mm:n pituisella , n. 100 mm levyisellä laudan pinnalla. Ennen osien vaihtoa pitää tehdä mittaus tällä systeemillä, ja osien vaihdon jälkeen säätää edellisiin lukemiin. Totesin, että auraus näin mitattuna oli takapyörässä luokkaa 10 mm, akselivälillä n. 2800 mm
