Carcom Oy  Elekma

940 laturin hihnan kuluminen

  • 7 Vastauksia
  • 2963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tauron

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
940 laturin hihnan kuluminen
« : 11.10.2016, 12:41:26 »
Tervehdys kaikille!

Näin uutena forumin kirjoittelijana kiitän ensinnäkin kaikkia forumilaisia isosta avusta vanhan ruotsinraudan ongelmien selättämiseksi. Vanhaan autoon mahtuu kaikenlaisia iän ja ominaisuuksien mukanaan tuomia haasteita ja monen monta korjausurakkaa on selvitetty pelkästään vierailijan statuksella forumin vanhoja threadeja lukemalla ja kokeneiden neuvoja noudattamalla.

Omassa autossani on ollut jo jonkun aikaa seuraava ongelma: Laturin hihna kuluu/hajoaa huolestuttavan tiheään. 10-15 000km on riskirajoilla hihnan keston suhteen. Hampaita häviää ja lopulta hihna lakkaa pyörittämästä laturia -> muutama hihnanvaihto tien päällä. Laturi on uusittu pari vuotta sitten (ongelma ollut jo edeltävällä laturilla), linjaukset on tarkistettu muutamaan kertaan (hihnan pitäisi kulkea suoraan), sekä moottorin puolen hihnapyörä tarkistettu rosojen tai muiden vaurioiden varalta. Taisin kerran jopa varovasti vesihiomapaperilla siloitellakin sitä, liekö tehnyt enemmän haittaa... Hihnamerkkiä on vaihdeltu ilman merkittäviä eroja, nyt lähtee taas Gatesin hihna pois ja Contin hihna tilalle.

Auto on vm. 98 sedan B230FK-pikkuturbolla ja muuten luotettavia kilometrejä kertynyt nyt 450 000. Auton ikä ja tehty matka toki vaikuttaa tilanteeseen, eikä tuo ole mikään katastrofaalinen ongelma. Tympii vain välillä säätää yhden hihnan takia ylimääräistä. Koska autossa on ilmastointi, laturin hihnanvaihto on vielä mukavampaa. Se laturin löysääminen ja hihnanvaihto vie kymmenen minuuttia, mutta tuo ilmastoinnin kompuran löysyttäminen ja sen hihnan poisto tieltä vie tuplasti pidempään tien penkalla maaten.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja jos on, miten niistä on selvitty? Samaten kaikki vinkit otetaan vastaan, tosin sillä rajoituksella etten ole mikään huippumekaanikko eikä aika saati taidot riitä hirveän monimutkaisiin korjauksiin. Onneksi nämä vanhat volvot ovat riittävän yksinkertaisia yksinkertaiselle miehelle :D

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #1 : 11.10.2016, 14:45:55 »
Laita kuva miten hihna on siellä nyt, niin helpottaa arvailua. Yleensä se on pielessä oleva linjaus, mikä ne hajottaa ennen aikojaan.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #2 : 11.10.2016, 18:55:50 »
terve.
Laturin telineessä on kumipuslat jotka kuluvat ja päästävät laturin vinoon asentoon.
Pitkä viivain laturin hinapyörän otsapintaa vasten niin näkee ampuuko linja nokkapyörälle.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #3 : 24.06.2020, 15:23:51 »
Mitä noi 940 kiilahihnat on?

Onko ne 11,9 vai AVX10?

Tuo ilmastoinnin kompuran hihnahan on AVX13.
Ilmeisesti.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #4 : 24.06.2020, 16:38:57 »
2 alinta 11 leveet ja ilmastointi 13

3 kumipuslaa tarvii vaihtaa jotta linja tulee kuntoon ja loppuu se hihnan huuto ja kyljen kuluminen.

Tarvikeliikkeet myis mielellään turbon omia xxx tilausajalla mutta normaalitkin kumipuslat käy ne joita ei turboon myydään.

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #5 : 24.06.2020, 16:51:34 »
2 alinta 11 leveet ja ilmastointi 13

3 kumipuslaa tarvii vaihtaa jotta linja tulee kuntoon ja loppuu se hihnan huuto ja kyljen kuluminen.

Tarvikeliikkeet myis mielellään turbon omia xxx tilausajalla mutta normaalitkin kumipuslat käy ne joita ei turboon myydään.
Eli siis 11,9 ja AVX13.

Miten törboon voi olla eri puslat, vaikka ne eivät maalaisjärkeni mukaan rasitu yhtään sen enempää, kuin vaparissa?

Mutta oli miten oli, niin hyllystäni löytyy IPD:n uretaanipuslat sinne laturiin.

Ohjaustehostimen pumppu myös hieman harittaa, mutta sen saan rautakangella suoraksi.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2020, 16:54:42 kirjoittanut KanttiPentti »

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #6 : 24.06.2020, 19:00:51 »
Eli siis 11,9 ja AVX13.

Miten törboon voi olla eri puslat, vaikka ne eivät maalaisjärkeni mukaan rasitu yhtään sen enempää, kuin vaparissa?

Mutta oli miten oli, niin hyllystäni löytyy IPD:n uretaanipuslat sinne laturiin.

Ohjaustehostimen pumppu myös hieman harittaa, mutta sen saan rautakangella suoraksi.

Ite oon siirtäny vesipumpun pyörää jos tehostimelta irvistää. Tarvike vesipumpussa se kiinnitys voi olla vähän eri kohdassa.

Kai se puslien lämpökuorma on jossain aateltu erilaiseks turbomallia varten.

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturin hihnan kuluminen
« Vastaus #7 : 24.06.2020, 20:15:13 »
Ite oon siirtäny vesipumpun pyörää jos tehostimelta irvistää. Tarvike vesipumpussa se kiinnitys voi olla vähän eri kohdassa.
Tässä tapauksessa on käynyt niin, että se ohjaustehostimen alapultin reikä on kulunut väljäksi, joten emännän pitää vääntää kangella se suoraan linjaan samalla kun kiristän sen alapultin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy