Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lisälämmittimen huoltto ?

  • 19 Vastauksia
  • 4985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisälämmittimen huoltto ?
« Vastaus #15 : 04.11.2016, 01:53:25 »
Itse tuon ardicin tuossa viikonloppuna purin, putsasin ja uusin kuluvat osat. Ei mikään ameriikan temppu tehdä itsekkään jos vaan kehtaa nähdä vaivan käyttää puskurin kulma auki. Noita erilaisia lisälämmittimiä tulee näin rekkakuskina käytettyä aika paljon ja sanoisin vinkkinä kaikille että pari pikku hommaa on hyvä muistaa niin nuo on pitkäikäisiä vehkeitä. Ensinnäkin kannattaa kesälläkin käyttää lämpimäksi kerran tai pari ja sammutuksen jälkeen anna tuuletuksen pyöriä loppuun ennen auton käynnistystä. Noilla säästää kyseistä vehjettä paljon. Rekassa lisälämmitin pöyryää talvella yöt jotta kopissa tarkenee nukkua, joten ei kannata arastella tuon kanssa vaan antaa pyöriä lämpimäksi asti.

Ardicin vesipumpun vaihto ei vaadi lämmittimen irroitusta, eli ei mitenkään välttämätön kajota itse lämmittimeen mutta vesipumppu on syytä ajoittain uusia. Motonetistä tuo samainen 250€ pumppu irtoaa boschin osanumerolla alta 50€ joten ei varmasti kenenkään autoilu kaadu vaikka uusisi joskus varuiksi. Jos pumppu ei pelaa kunnolla, niin herkästi särkee tuota lämmitintä ja jos ei ylilämpösuoja/termostaatti jostain syystä hoida tehtäväänsä, voi huomata polttaneensa pesän puhki ja sitten on edessä kallis tikki (n. 500€). Uusitaanhan autonkin vesipumppu ajoittain varuiksi ettei tarvitse jakopäätä pirkaa muutaman kympin pumpun takia, niin eikö se nyt ole sama uusia tuo ardicin pumppukin joskus ja huoltaa kyseinen laite. Itse suosittelen kyllä putsaamaan tuon pömpelin joskus ja kyseisen härvelin putsaus ei juurikaan liity poltinyksikköön, vaan se pesä ja liekkivahdin silmä on niitä putsattavia kohteita. Tuo poltinyksikkö on sitten ne sisuskalut ja niitä ei juurikaan auta putsailla, vaan uusii jos tarvetta ilmenee. Jos puhallinmoottori ääntää (laakerit), niin viisainta uusia koko poltinyksikkö. Mikäli vikaa on turbulaattorissa, niin sen voi uusia erikseen ja hehkun voi/täytyy uusia erikseen mikäli on viallinen. Hehkun vaihto on myös sellainen homma mikä ei vaadi ardicin irroitusta ainakaan omassani (riippuu miten päin tuo pönttö siellä kolossaan on). Termostaatti on vikaherkkä paikka ja sekin onnistuu uusia ardicia irroittamatta, eli jos vesipumppu surisee, mutta polttoainepumppu ei ala nakuttaa, niin tuon 30€ termostaatin uusimalla usein selviää.

Omaan vehkeeseeni uusin käytännössä kaikki kuluvat osat polttoainepumppua lukuunottamatta (omassani ei ole ardicin kyljessä kuten joissain malleissa vaan tuolla tankin lähellä) ja kyseinen operaatio maksoi noin 300€ poltinyksikkö, 50€ vesipumppu, 70€ hehku ja 30€ termostaatti. 10 vuotta oli kerennyt pöristä ilman että vehkeeseen oli koskettu kertaakaan, joten pääätin tehdä täyden huollon ja nyt on iso kasa toimivaa varaosaa kun tuttavapiiristä noita samoja ardiceja löytyy puolenkymmentä. Eli eipähän tarvitse nyt purkaa ja miettiä mistä varaosia jos löytää vikapaikan ja tötterö on kädessä vaan tuolla on hyllyssä toimivaa osaa sen kun vaihtaa. Tuonne pesään oli kertynyt jo aika tukeva kerros karstaa ja oli selvästi jo puhdistuksen tarpeessa. Eli en ainakaan itse tyrmää tuota puhdistusta ja jos ei työkalut pysy kädessä tai ei vaan huvita itse tuota räplätä, niin vajaa satku puhdistuksesta on aika kohtuullinen hinta. Sanoo samalla että katsovat tarviiko uusia jotain ja vie vaikka oman vesipumpun että sen ainakin vaihtavat kun joutuvat kuitenkin vanhan käyttämään irti. Putsaamalla ei kyllä mitään särje vaan tosiaan ne sisuskalut vedetään yhtenä könttinä ulos eikä sitä poltinyksikköö kyllä tuolla rahalla aleta purkamaan ja ihmettelemään vaan putsaavat sen pesän siellä pohjalla ja varmaan tuon liekkivahdin silmän pyyhkäisevät. Ei mielestäni jokavuotinen operaatio, mutta jos ei vuosiin ole lämmittimelle mitään tehty, niin voisi olla aiheellinen ja samalla tosiaan uusii sen vesipumpun ja käskee testata akkuvirralla pitääkö puhaltimen moottori ääntä. Jos pitää, niin poltinyksikkö alkaa olla vaihtokunnossa ja ainakin itse uusisin sen suosiolla siinä samalla. On tuo lisälämmitin vaan niin verraton peli täällä suomen olosuhteissa, että en pitäisi ylitsepääsemättömänä asiana huoltaa tuota edes kerran 10 vuodessa. Tietysti jos lämmitin pelaa kuin enkeli, niin mitäpä siihen syyttä kajoamaan, mutta erilaiset ääntelyt ja savut sekä pätkimiset kielivät kyllä alkavista ongelmista joten näkisin että silloin kannattaa vakavasti miettiä "määräaikaishuoltoa" ja ennaltaehkäistä isommat vahingot. Tuo ylikuumeneminen nimittäin on näissä ehkä se todennäköisin syy josta seuraa turhia vaurioita ja siihen ainakin tuo huonosti toimiva vesipumppu voi olla syypää.
V70 D5 GearTronic -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6468
Vs: Lisälämmittimen huoltto ?
« Vastaus #16 : 04.11.2016, 09:48:42 »
Kiitos Valto, hyvää tietoa, yhdyn näkemykseesi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jamo57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisälämmittimen huoltto ?
« Vastaus #17 : 04.11.2016, 19:42:13 »
Taas pöhisee..uutta osaa poltinyksikkö ja johtosarja. Tulkoon talvi ja pakkaset!  :)
V70 D5A 2005

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Lisälämmittimen huoltto ?
« Vastaus #18 : 06.11.2016, 16:01:14 »
Taas pöhisee..uutta osaa poltinyksikkö ja johtosarja. Tulkoon talvi ja pakkaset!  :)

Miksi uusit johtosarjan?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jamo57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisälämmittimen huoltto ?
« Vastaus #19 : 08.11.2016, 12:19:20 »
Tuuletin oli ilmeisesti ollut jumissa ja sieltä oli palanut johtosarja ym.??
V70 D5A 2005

 

Samppasport  Futurez