Autoracing  KL-varaosat

v70 -97 ohjauksen vetelystä

  • 9 Vastauksia
  • 2559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
v70 -97 ohjauksen vetelystä
« : 25.10.2016, 12:32:01 »
On tuossa vanhemman v70:n ohjauksessa semmosta "ominaisuutta" että jyrkemmin kääntyessä tulee tietty kohta, millon joutuu pitää ratista tiukemmin kiinni.
Lähtee kuin kääntämään lisää itsekseen jos ei jarruta vastaan. Huomaa varsinkin kun lähtee pihasta, mut ilmenee tietysti myös vauhdissa.
On tehnyt tuota ostosta asti, mitään välyksiä tuennassa ei tunnu olevan. Pari kk. sitten leimasetäkään ei löytänyt mitään poikkeavaa.

Pyöränkulmissa lienee syy ja niistä kävi tietysti perinteinen aurauskulma ekana mielessä.
Auto kuitenki menee suoraan ja on maantiellä varsin lepposa ajettava että voisko syy olla camber-kulmissa?
Iskarin kiinnityspultit on sen näköset ettei oo avattu 10 vuoteen, yläpäässähän näissä ei tainnut olla säätövaraa?

Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä.
Jos nappais nuo iskarin alapään pultit auki, siinähän tais olla pikkasen säätövaraa pukata camberia miinukselle.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2016, 12:35:44 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #1 : 25.10.2016, 12:35:26 »
On tuossa vanhemman v70:n ohjauksessa semmosta "ominaisuutta" että pyöriä kääntäessä tulee tietty kohta, millon joutuu pitää ratista tiukemmin kiinni.
Lähtee kuin kääntämään lisää itsekseen jos ei jarruta vastaan.
On tehnyt tuota ostosta asti, mitään välyksiä tuennassa ei tunnu olevan. Pari kk. sitten leimasetäkään ei löytänyt mitään poikkeavaa.

Pyöränkulmissa lienee syy ja niistä kävi tietysti perinteinen aurauskulma ekana mielessä.
Auto kuitenki menee suoraan ja on maantiellä varsin lepposa ajettava että voisko syy olla camber-kulmissa?
Iskarin kiinnityspultit on sen näköset ettei oo avattu 10 vuoteen, yläpäässähän näissä ei tainnut olla säätövaraa?

Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä.

Mulla on ainakin kokemusta 850 ja v70 mk1 siitä, että ovat tarkkoja säädöistään. Vaikka olis "sallituissa arvoissa", ei välttämättä kulje nätisti.

En tiedä millaista säätötyö on ja kuin tarkkaan saa säädettyä, mutta ekalla kerralla mennään "sektorille" ja toisella kerralla ns. takuutyönä sitten laittavat vasta kohdalleen. Sama joka ikinen kerta, vaikka kerron ennalta että on tarkka säädettävä. Onneksi nyt on ilmaantunut niitäkin paikkoja, jossa homma toimii kerralla (etu- ja takapään säätö).
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #2 : 25.10.2016, 12:38:02 »
Mulla on ainakin kokemusta 850 ja v70 mk1 siitä, että ovat tarkkoja säädöistään. Vaikka olis "sallituissa arvoissa", ei välttämättä kulje nätisti.

En tiedä millaista säätötyö on ja kuin tarkkaan saa säädettyä, mutta ekalla kerralla mennään "sektorille" ja toisella kerralla ns. takuutyönä sitten laittavat vasta kohdalleen. Sama joka ikinen kerta, vaikka kerron ennalta että on tarkka säädettävä. Onneksi nyt on ilmaantunut niitäkin paikkoja, jossa homma toimii kerralla (etu- ja takapään säätö).
Nää tuntuu tosiaa olevan aika kranttuja ja maholliset välykset vaikuttaa heti.
On niin helppo verrata kun pihassa on toinen samanlainen ja ero ajotuntumassa on valtava. :)

Liikkeessähän nuo joutuu laitattaan jos hyvän haluaa, muistaakseni 75e ku vuosia sitte viimeks kävin.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2016, 12:43:05 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #3 : 25.10.2016, 18:12:24 »
Voiko näissä tolpan yläpään kääntölaakeri tehdä tätä? Rellussa oli kääntölaakerit taannoin ihan finito ja oireet oli kuvatun kaltaiset, sopivissa kurveissa piti kääntää vastakkaiseen suuntaan ettei mene sisäkaarteen ojaan. Ei syönyt renkaita tms.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #4 : 26.10.2016, 09:07:51 »
Voiko näissä tolpan yläpään kääntölaakeri tehdä tätä? Rellussa oli kääntölaakerit taannoin ihan finito ja oireet oli kuvatun kaltaiset, sopivissa kurveissa piti kääntää vastakkaiseen suuntaan ettei mene sisäkaarteen ojaan. Ei syönyt renkaita tms.
Eipä tullu mieleen että voihan vika olla siellä yläpäässäkin. =)
Täytyy tsekata narulla tänään karkea auraus ny ainaki alkuun.

Juutuubissa oli kätevä ohje camberin mittaustyökalun tekoon, sitäkin vois huvikseen koittaa.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #5 : 28.10.2016, 07:35:15 »
Eipä oo ehtinyt kulmia tutkimaan, mut tänäaamuna ohjaus tuntui normaalimmalta.
Mihinkään en oo koskenu, ainut ero oli että tänään sataa.  :idiot2:

Täytyy sen verran tarkentaa tuota alkuperästä kuvausta että miedoissa kurveissa ohjaus keskittää normaalia voimakkaammin eli ratista joutuu pitään tukevasti kiinni.
Sitten tarpeeks paljon kääntäessä saakin ruveta pitämään vastaan. Ohjaus tuntuu ikäänkuin kulmikkaalta.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2016, 07:41:47 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #6 : 29.10.2016, 12:51:08 »
Minkä merkkiset eturenkaat?

Jos käännät paikallaan - pitävällä pohjalla, kuten asfaltilla - rattia hitaasti, niin tuntuuko ponnistelevan kumimaisesti vastaan?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #7 : 30.10.2016, 19:21:54 »
"Vänkärinpuolen eturengas tais olla vähän kuluneempi ulkosyrjältä."

Tuo vaiva tulee aurauskulmistakin, onko alatukivarsien kumit kiinni/väljät se myös vetelee autoa jarruttaessa ja kiihdyttäessä  :-\

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #8 : 30.10.2016, 19:26:29 »
Itse epäilen syyksi paskoja korealaisia, korkeita renkaita; 65:set ja kapeita, joiden kantavuusluokka on 94 tai alle.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: v70 -97 ohjauksen vetelystä
« Vastaus #9 : 06.11.2016, 20:53:12 »
Renkaissahan se vika oli, tarkemmin ottaen varmaankin just tos vänkärin etupyöräs.
Talvirenkuloiden vaihdon jälkeen vika poistui, kelpaa taas ajella. :)

Vänkärin eturenkaasta oli sisä ja ulkoreuna kulunu vahvasti, mikä varmaanki aiheutti tuon ilmiön.
Nyt ku muistelin niin tuo rengas vuotikin hiljakseen kun auton ostin, sillä oli varmaan ajettu pitemmän aikaa vähillä ilmoilla mikä oli syöny nuo olkapäät renkaasta.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo