KL-varaosat  Race.fi

Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46

  • 67 Vastauksia
  • 28357 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46
« : 09.08.2011, 23:57:26 »
144 vaihtui eilen maanantaina alkuperäiseen 1983 vuosimallin 240 turboon. Moottorina B19ET ja jatkeena M46 vaihteisto. Ulkoa perus harmaa ja sisältä tumman sininen. Varusteita löytyy jokunen, sähköikkunat x4, veivikattoluukku, keskuslukko ja vetokoukku. Kohtuu karvalakkimalli siis kyseessä. Sisältä tosi siisti, ainoat viat on halkeillut kojelaudan päällinen ja apukuskin ovipahvissa nahka rullalla. Ulkoa ei kovin kaksinen, ovien alareunat ja pyöränkaaret maalattu vannehopealla ja virgot tuhrittu valkoisiksi. Konehuone siisti, ei pahempia öljyvuotoja tai räpellyksiä. Kori on ikäisekseen siisti, muutama paikka hitsattu pohjaan mutta muuten koskematon ja kovapeltinen (mittarissa 283 tuhatta). Takakaaret ja ovet täytyy tulevaisuudessa siistiä/vaihtaa (kelpaavat leimalle muttei museomiehelle). Muutamia vikoja toki löytyy: kytkimen painelaakeri huutaa, ykköspytyn pakotiiviste tohjona ja kuskinpuolella helman ja varapyöräkotelon liitoskohdassa reikä.

Ajoin auton tänään nosturille ja huomenna tiputellaan vaihdelaatikko pois painelaakerin vaihtoa varten. Pakosarjan tiivisteitä löytyykin ennestään ja vaihdan sen lähiaikoina. Vanteisiin roiskasen jossain välissä vannehopeat päälle ja kylkiin haen värikoodin kanssa paukkumaalia niin saa autosta suurinpiirtein yksivärisen. Maalatan sitten kunnolla kun on kaaret ja ovet fiksattu.

Auto on leimattu viimeksi 2006 syyskuussa ja poistettu liikennekäytöstä 2007 marraskuussa jonka jälkeen se on seissyt tallissa viime kevääseen asti. Syyskuun alussa olisi ajatus käydä näyttämässä konttorilla, josko saisi auton virallisesti pitkästä aikaa liikenteeseen (siirretty ajamalla Jokioisille Valkeakoskelta ja heinäkuussa käyty Jurvassa tarrakilvillä). Kuvia lisäilen huomenna ja jatketaan kertomusta kun jotain kerrottavaa muistuu mieleen.

Tuossa vielä yksi kännykkäkamerakuva maanantailta:

« Viimeksi muokattu: 27.07.2017, 22:33:12 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #1 : 10.08.2011, 11:21:16 »
Onko tämä se yksilö joka käväisi Jurvan reissulla letkassa mutta jäi Pirkkalan ABC:lle teknisten ongelmien takia kun me muut jatkettiin matkaa kohti Jurvaa?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa lucky74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #2 : 10.08.2011, 12:25:47 »
Juu sama tuote. Reissu kyl saatiin heitettyä, vaikka lieviä ongelmia olikin. Nyt siis uudella omistajalla ja toivottavasti jonain päivänä museorekisterissä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #3 : 10.08.2011, 12:31:08 »
Juu sama tuote. Reissu kyl saatiin heitettyä, vaikka lieviä ongelmia olikin. Nyt siis uudella omistajalla ja toivottavasti jonain päivänä museorekisterissä.

Ok. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #4 : 10.08.2011, 22:29:02 »
Puoli päivää tuli rassattua ennen kun piti lähteä Helsingissä käymään. Ykköspytyn pakotiiviste vaihdettu ja öljynpaluun tiiviste tuli laitettua kunnolla paikalleen kun se vähän repsotti. Laatikkoa ei ihan saatu irti, tukipalkki kahdella pultilla kiinni ja keppi pitää repiä irti. Huomenna haen motonetistä painelaakerin, loikkarin releen, vannehopeaa ja korinväristä maalia niin pääsee taas perjantaina asentamaan. Maanantai iltana hämärässä otettuja
kuvia:













Loput täällä: http://s200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/
« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 11:34:22 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #5 : 11.08.2011, 00:55:47 »
Maalatan sitten kunnolla kun on kaaret ja ovet fiksattu.
Maalautahan vanteetkin sitten aikanaan Volvon koodilla. Alkuperäissävyssä ja perus vannehopeassa on huomattava ero.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #6 : 11.08.2011, 09:17:57 »
Maalautahan vanteetkin sitten aikanaan Volvon koodilla. Alkuperäissävyssä ja perus vannehopeassa on huomattava ero.

Näin tehdään  O0

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #7 : 11.08.2011, 11:10:24 »
Ihan asiallisen olonen laitos oli pienen koeajon perusteella, ei kilise eikä kolise. :)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #8 : 11.08.2011, 11:31:04 »
Ihan asiallisen olonen laitos oli pienen koeajon perusteella, ei kilise eikä kolise. :)

Syyskuussa pidemmälle koeajolle kun saa katsastettua.

Taidan jättää käymättä motonetissä, kun ei oo netin mukaan Helsingissä tai Vantaalla painelaakereita eikä loikkarin releitä ja suunnata Kaivokselan biliaan kyselemään osia.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #9 : 11.08.2011, 12:03:37 »
Hieno pirssi ja menestystä projektiin, hienoa että tällaisia tehdään.

Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #10 : 11.08.2011, 13:14:02 »
Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.

Joo, noinhan se näyttää menevän. ::) http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisteri-ilmoitukset/Museorekister%C3%B6inti.htm
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #11 : 11.08.2011, 13:48:10 »
Hieno pirssi ja menestystä projektiin, hienoa että tällaisia tehdään.

Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.

Täytyy tarkastaa tuo kun pääsen illemmalla taas auton kimppuun.

Turha reissu tuli Biliaan tehtyä, relettä ei enää valmisteta ja painalaakeri 65€ (jos ~35mm oikean kokoinen). Käyn huomenna Forssassa paikallisessa autosähköpuljussa kysymässä relettä ja painelaakeri täytyy varmaan motonetistä tilata.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #12 : 11.08.2011, 13:58:38 »
Sä voit tuon pulssireleen korvata viidellä vaihtoreleellä kätevästi:

http://www.the12volt.com/relays/page5.asp

->Latched On/Off Output Using a Single Momentary Pulse (link)

Helppoa kuin heinänteko. :)
144-70

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #13 : 11.08.2011, 14:19:37 »
Sä voit tuon pulssireleen korvata viidellä vaihtoreleellä kätevästi:

http://www.the12volt.com/relays/page5.asp

->Latched On/Off Output Using a Single Momentary Pulse (link)

Helppoa kuin heinänteko. :)

Jos en sopivaa relettä löydä niin voishan tuotakin kokeilla  :)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
« Vastaus #14 : 11.08.2011, 21:30:13 »
Turha reissu tuli Biliaan tehtyä, relettä ei enää valmisteta ja painalaakeri 65€ (jos ~35mm oikean kokoinen). Käyn huomenna Forssassa paikallisessa autosähköpuljussa kysymässä relettä ja painelaakeri täytyy varmaan motonetistä tilata.
AD Oulunkylää voin myös suositella, jossei motonet kiinnosta. Otin omat kytkinkamat sieltä ja nopeasti tuli perille.
Komeaan lankkuun vaihdoit.

 

Elekma  Autoracing