RallyBaron  Samppasport

V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö

  • 19 Vastauksia
  • 6807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« : 03.11.2016, 19:41:57 »
Tervehdys,

"Potilaana" olisi 2007 vuosimallin V70, 2.4 litraisella bensakoneella ja manuaalilaatikolla. Vaivana on hankalahkot liikkeellelähdöt.

Tarkemmin selitettynä liikkeellelähtöön pitää käyttää hyvin tarkkaa jalkatyöskentelyä. Kytkin pitää nostaa rauhallisesti ja kaasua annostella millimetrin tarkasti ettei auto ala hyppimään kuin olisi kengurubensaa tankissa. Ja jos kävelyvauhdissa ykkösvaihteella nostaa kytkimen ja painaa kaasua huolimattomasti, alkaa sama jumalaton hyppiminen.

Kaasun annostelu pitää tapahtua siis hyvin hitaasti lisäten. Jos pikkuisenkin painaa liikaa ja löysää vähän takaisin, hyppiminen alkaa.

Kaikki tapahtuu siis vain ykkösvaihteella. Vähän samantyyppinen oli vanha mersu, jossa oli takakelkan puslat kadonneet ja kardaanin kannatinlaakerit väljät. Isommilla vaihteilla kaikki toimii pehmeästi kuin unelma.

Ei ole tämmöistä autoa tullut vielä vastaan. Kakkosautossa V40 2.0:ssa saa kytkintä ja kaasua runnoa ihan miten tahtoo, aina liikutaan pehmeästi. Onkohan vika sitten moottorin kannatinkumeissa, kytkimessä vai moottorin ohjelmistossa? Oudolta kuitenkin tuntuu.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5538
  • Volvo V70
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #1 : 03.11.2016, 19:47:33 »
Onko ohjelmistot päivitetty ??

Ja jos EHKÄ vikakoodit mahdollisen ongelman löytämiseksi..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Tommi_83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Jos kaikilla olisi Volvo, ei olisi kateellisia.
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #2 : 04.11.2016, 21:20:00 »
Aivan saman huomannut itsekin. Autoni on V70 -07 2,4 (125kw) manuaali, ajettu 202 tkm. Kytkimen ja kaasun kanssa saa olla tarkkana liikkeellelähdöissä. Ylämäkeen- "ominaisuus" vaan korostuu. Kytkin ikään kuin haukkaa kiinni loppuvaiheessa ja silloin kaasua tulisi olla sopivasti. Mikäli kierroksia liian vähän, auto nyykähtää ruman moottorin korahduksen saattelemana. Mikäli taas kierroksia lipsahtaa pikkasenkin liikaa ratkaisevalla hetkellä, on liikkeellelähtö kuin autokoulun ensimmäisiltä tunneilta.. Aluksi tuumin, että pitää vain tottua ominaisuuteen, mutta ei monien muiden autojen kanssa ole ollut yhtä hankalia liikkeellelähtöjä.
Ex: Volvo 360 2.0L -89, Volvo 940 Turbo aut. -97, Volvo V70 -07
Nykyiset: Volvo V70 Bi-Fuel -06

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #3 : 05.11.2016, 07:17:42 »
Ohjelmistot on päivitetty viimeksi vuonna 2011. Pöytäkirjan mukaan siinä oli päivitetty ainakin CEM ja ilmastointia ohjaava mokkula. Moottoriin liittyviä bokseja ei oltu päivitetty.

Eilen testasin punaisiin liikennevaloihin tultaessa 30-40 vauhdista moottorijarrutusta ykkösvaihteella. Kierrokset eivät laskeneet tasaisesti vaan aaltomaisesti "vou-vou-vou" ja auto nylpytti. Ihan kuin olisi jalalla naputeltu samalla kaasupoljinta. Muilla vaihteilla ei tee tuota moottorijarrutuksessakaan. Ilmeisesti voimansiirto silloin "vaimentaa" tarpeeksi.

9 tkm päästä olisi jakohihnan vaihto, täytynee viedä siniselle ja pyytää samalla päivittämään ohjelmistot ja lukemaan vikakoodit.

s73

  • Vieras
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #4 : 05.11.2016, 08:39:35 »
Missä vaiheessa kytkin alkaa ottamaan kiinni?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #5 : 05.11.2016, 10:24:59 »
Mielenkiintoista että muillakin tämä sama ominaisuus, ja sellaisena olen sitä pitänytkin näissä uudemmissa volvoissa, kaasua on lähestulkoon aina liikaa tai liian vähän liikkeelle lähtiessä ykkösellä tai pakilla. Tottumistahan tämä on vaatinut silloin kun itse tuolla Ässällä ajelen.

Edellinen V70 -00 (Ykköskori) teki tuota samaa, vaijerikaasulliset volvot ei tätä ominaisuutta tunne.

Mainittakoon vielä että muilla merkeillä millä olen itse ajanut ei ole tätä ominaisuutta esiintynyt.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016, 10:26:38 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #6 : 05.11.2016, 18:31:07 »
Missä vaiheessa kytkin alkaa ottamaan kiinni?
Kytkin ottaa kiinni aika ylhäältä, ehkä 80% kohdalla liikeradasta lattiasta päin katottuna. Aamulla ovi auki auto tyhjäkäynnillä kytkimen liikerataa testatessani kuuntelin moottoria josta kuului se perus "dieselmoottorimainen" ääni, joka nyt on kuulunut silloin tällöin. Olen luullut että se viittaisi nokanajoitussysteemiin vai miksi sitä Volvoissa kutsutaankin. Kuitenkin kytkintä painamalla ääni katosi. Autolla on ajettu nyt 141tkm, ei luulis kytkimen olevan vielä tiensä päässä...

Näkyy muillakin olevan vähän saman tyyppistä ongelmaa. Tarkennan kuitenkin vielä, että minulla tämä ominaisuus on siis lähinnä sen jälkeen kun on ykkösvaihteella juuri lähdetty liikkeelle, kytkin jo ylhäällä. Kytkin ottaa kyllä ravistelematta kiinni ja liikkeelle nytkähdetään mallikkaasti, mutta heti kun tulee kaasun lisäämisen aika, alkaa pomppiminen. Saman efektin saa kun ykkösvaihteella alkaa pumppaamaan kaasua reippaasti. Kumit vinkuu ja auto notkuu.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 463
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #7 : 05.11.2016, 19:01:32 »
Ohjelmistot on päivitetty viimeksi vuonna 2011. Pöytäkirjan mukaan siinä oli päivitetty ainakin CEM ja ilmastointia ohjaava mokkula. Moottoriin liittyviä bokseja ei oltu päivitetty.

Eilen testasin punaisiin liikennevaloihin tultaessa 30-40 vauhdista moottorijarrutusta ykkösvaihteella. Kierrokset eivät laskeneet tasaisesti vaan aaltomaisesti "vou-vou-vou" ja auto nylpytti. Ihan kuin olisi jalalla naputeltu samalla kaasupoljinta. Muilla vaihteilla ei tee tuota moottorijarrutuksessakaan. Ilmeisesti voimansiirto silloin "vaimentaa" tarpeeksi.

9 tkm päästä olisi jakohihnan vaihto, täytynee viedä siniselle ja pyytää samalla päivittämään ohjelmistot ja lukemaan vikakoodit.

Hei
,,,jos tuo moottorin softa on tosiaan viimeksi päivitetty vuonna 2011 niin kannattaisi kyllä enempiä vikoja etsimättä päivittää tuo moottorin softa ajan tasalle,ja saattaa sen jälkeen olla  kaikki ongelmat olla ohi!!

tuon softan päivitys maksaa merkkiliikkeessä  noin 100€
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Visuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #8 : 05.11.2016, 19:20:29 »
Täältä myös hep kyseiselle vaivalle. Prikulleen samanlaista 2.4 140hp -02 kun kaikki nuo aloittajan kuvailemat.

Toisen huollon jälkeen kun tuosta siniseltä tiedustelin niin suosittelivat myös päivittelyä. Hyvin nihkeästi tietoa auton aiemmasta huoltohistoriasta eikä tietoa onko niitä koskaan katsottu. Auto ilveksellä päivitys jonkun 75€, mutta kuuluu essential huoltoon mikä on 159€ ja siihen kuuluu öljyt, suodin + kaikkea pientä. Katsotaan muuttuuko jahka saan sen sinne kiikutettua.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #9 : 06.11.2016, 00:30:23 »
Täältä myös hep kyseiselle vaivalle. Prikulleen samanlaista 2.4 140hp -02 kun kaikki nuo aloittajan kuvailemat.

Toisen huollon jälkeen kun tuosta siniseltä tiedustelin niin suosittelivat myös päivittelyä. Hyvin nihkeästi tietoa auton aiemmasta huoltohistoriasta eikä tietoa onko niitä koskaan katsottu. Auto ilveksellä päivitys jonkun 75€, mutta kuuluu essential huoltoon mikä on 159€ ja siihen kuuluu öljyt, suodin + kaikkea pientä. Katsotaan muuttuuko jahka saan sen sinne kiikutettua.
Meidän Ässää huollettu sinisellä aina, ja joka kerta ovat saaneen luvan päivittää ohjelmistot, vaan eipä ole miksikään muuttunut joten ei ehkä liikoja kannata odottaa. :)
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 226
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #10 : 06.11.2016, 10:32:57 »
Meillä tuo kulmikas käytös korjaantui kaasuläpän (Magneti Marelli) uusimisen yhteydessä. Kannattaa puhdistaa läppä niin näkee onko muutosta.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #11 : 06.11.2016, 11:01:28 »
Se raksutus saattaa kuulua vaihdelaatikon/kytkimen painelaakerista, itellä kun painaa kytkimen pohjaan, niin ääni katoaa. Myös kaksoismassa saattaa ääntää. Ei pitäisi hajoittaa mitään, eli ei leviä tuon äänen takia. Kaksoismassa vauhtipyörä on noilla kilsoilla jo vähän antautunut, eikä vaimenna enää kuin uutena. Jos vaihteet ei kytkeydy enää erittäin sulavasti, voi kytkimen boori kanittaa ja kytkin jää vähän kantamaan.

Kaasuläppä kannattaa puhdistaa, vaihtaa tulpat (käytä vain orginaaleja!) ja laittaa polttoaineen mukaan jotain suuttimienpuhdistusainetta. Veikkaan kuitenkin, että ominaisuus korjautuu vain kytkinremontilla, maksaa ainakin 1500 euroa. Toki joku tuossa moottorissakin on häikkänä, jos se tuollai vou vou tekee moottorijarrutuksella...

Onko tyhjäkäynti hyvä? Joissakin tapauksissa likainen kaasuläppä on vaikuttanut kovasti tyhjäkäyntiin, se aaltoilee ja kaasua painaessa kierrokset alenee hitaammin tyhjäkäynnille.

Omalla on ihan hyvä lähteä liikkeelle, joskus saattaa vähän täristää, kun moottori alkaa heilumaan liian pienillä kierroksilla. Eukkokin osaa lähteä liikkeelle sopivalla kaasulla, ihan herraskaista liikkumista, eli mun mielestä ei ole ominaisuus. Kytkimessä on hyvä tuntuma ja ilman kaasua autoa saa ryömitettyä ylämäkeen yms. eikä se sammuile helposti. Noissa vaijerikaasullisissa on kyllä parempi tuntuma, aikasempi kakkosauto oli s70 1998. Siinä tosin oli tuota massan helinää ja kytkimen kuluneisuutta enemmän.
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #12 : 06.11.2016, 19:18:47 »
Tuolla "vou-vou" kuvailin vain moottorin ääntä kun ykkösellä rullatessa kierrokset laskee epätasaisesti. En tarkoittanut mitään outoa sivuääntä.

Muuten kone kyllä pelaa mielestäni kuin kuuluisa sveitsiläinen kello, lukuunottamatta tuota kulmikasta käytöstä ykkösvaihteella, mistä se sitten johtuukin. Luulisi että jos kaasuläpässä olisi ongelma sen huomaisi jollain tavalla muutenkin ajossa?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #13 : 06.11.2016, 20:16:42 »
Tuo kaasuläpän puhdistus voisi tietysti auttaa hieman, mutta ei näissä uudemmissa ole tainnut enää kaasuläpän kanssa erityisemmin ongelmia Ja kyllä, kokemuksesta voin sanoa että ajossa ilmenee ominaisuuksia, jos kaasuläppä on viallinen.

Meidän Ässällä oli ajettu 100tkm kun auto ostettiin, ja nyt mittarissa 141tkm, eikä ole tuo liikkeellelähtö muuttunut mihinkään suuntaan vaikka ovatkin Wetterillä softia päivitelleet.

Ja mitä tuohon kytkimen kangerteluun tulee, niin siellähän on tehtaalta lähtien ollut väärät rasvat akseleilla missä tuo kytkinlevy liikkuu, joka johtaa siihen että kylmillä keleillä pakin ja ykkösen kytkeytyminen on vaivalloista.

Lisättäköön vielä että etsin ruotsin foorumeilta tietoa tuosta liikkeellelähdöstä, mutta siellä ei ollut minkäänlaista puhetta aiheesta.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 2.4 man, hankala liikkeellelähtö
« Vastaus #14 : 06.11.2016, 20:23:46 »
Jos siellä on vaan niin löysät tukikumit että kone alkaa pienillä vaihteilla heijaamaan?

 

RallyBaron  Samppasport