Auto on -07 vuosimallin V70 2,5T AWD ja ajettu noin 185tkm. Ongelmana on tällä hetkellä satunnaisesti esiintyvä tärinä, jota ei ole vielä osattu paikantaa ja korjata. Autolla ajelee pääasiassa vaimo, joten tuo tärinä on osunut omalle kohdalle vasta muutaman kerran. Tärinä ilmenee siten, että kesken ajon (80 km/h ja yli) tärinä saattaa alkaa ja voimistuu siten, että on pakko hiljentää vauhtia. Vauhdin hiljentäminen auttaa, mutta ei poista tärinää kokonaan. Vasta kun auton pysäyttää (ei tarvitse sammuttaa) ja vaikka esim. renkaiden tarkistus ja uusi liikkelle lähtö ja tärinä on poissa.
Välillä saa ajaa pitkiä matkoja, että tärinää ei tule ja sitten se yhtäkkiä alkaa. Viimeksi ajoin peräkärryn kanssa ensin noin 200 km ilman ongelmaa ja sitten se alkoi. Pysähdys ja uusi lähtö ja tärinä poissa.
En osaa itse paikantaa tärinän suuntaa. Ratti ei mielestäni tärise kovasti, koko kori tärisee, joten epäilyksen on ollut taka-akseliston suuntaan.
- Kesä ja talvirenkailla ei ole eroa
- Eteen on iskarit vaihdettu yi vuosi sitten (silloin vikaa ei ollut)
- Taakse on käsijarrut uusittu vuosi sitten
- Renkaat on hyvät, kesävanteet on kulemma jo vähän vääntyneet, mutta meni tasapainoon vuosi sitten kun uudet kumit laitettiin
- Mutaa ei ole vanteissa. Puhtaillakin tärisee.
- Katsatus läpi ilman huomautuksia ihan vasta
- Jarrutuksissa ei huomaa mitään erikoista
- Volvoihin erikoistunut huolto etsi vikaa takaa (minun epäilys) eikä vikaa löytynyt
- Vetarit tarkistettu huolossa (kumit ehjät jne.)
- Tänään taas moottoritiellä lyhyt ajo ja tärinä alkoi
Vikaa ei saa toistettua helposti, jotta korjaamolla pääsisivät edes kiinni mistä päin ongelmaa lähtisi etsimään.
Hyviä neuvoja ja ehdotuksia otetaan siis vastaan. Itse jättäsin renkaat pois kuvioista kokonaan, koska sekä kesä että talvikumeilla sama asia ja kun ongelma esintyy satunnaisesti.
Auto on muuten ikäisekseen erinomaisessa kunnossa. Ei paljon uutta häpeä voisi melkein sanoa.