Kulkukoira  Proturbo

V70 AWD täristää satunnaisesti

  • 41 Vastauksia
  • 19388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa naturalsound81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #15 : 19.11.2016, 20:32:38 »
Itsellä xc70 ja samaa ongelmaa oli myös että aikamoinen tärinä alkoi ajaessa ja joko kunnon jarrutuksella se korjaantui, vaihdoin taakse uudet käsi jarru kengät ja hilppeet niin eipä ole sen jälkeen täristänyt. :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #16 : 19.11.2016, 22:08:03 »
Itsellä xc70 ja samaa ongelmaa oli myös että aikamoinen tärinä alkoi ajaessa ja joko kunnon jarrutuksella se korjaantui, vaihdoin taakse uudet käsi jarru kengät ja hilppeet niin eipä ole sen jälkeen täristänyt. :)

Siis käyttöjarrua käyttämällä aina tokesi?? Vaihdoitko samassa remontissa myös jarrupalat ja levyt?

Eipä silti, näiden käsijarrut on kyllä sen sortin hökötyksiä että kaikki on mahdollista. Mahdotonkin :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #17 : 24.11.2016, 21:18:12 »
Täältä näköjään löytyy kohtalotovereita. Omassa kulkineessa on syksyllä mystiset tutinat vaivaamaan.
Auto on XC90 D5 automaatti AWD vm08 ja ajettu 186 000km. Auto on ollut minulla toukokuusta lähtien ja kilometrejä tullut 23 tkm.

Seuraavia huoltotoimenpiteitä tehty auton oston jälkeen:
- Määräaikaishuolto kesäkuussa (öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja PA-suodatin + Forte käsittely suuttimille). Korjaamolla.
- Automaatti laatikon öljyn vaihto heinäkuussa (öljyjä ei oltu kertaakaan vaihdettu aiemmin). Vaihteiston käytös muuttui radikaalisti pehmeämmäksi ja 
  huomaamattomammaksi. Korjaamolla.
- Heinäkuuss Etupään jarrulevyt, palat, liukutapit ja ABS anturikehän vaihto+ uudet napapultit. Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
  Itse tehtynä. Liukutapit tilasin Fixuksen kautta ja sellainen ero vanhoihin tappeihin oli että alkuperäisistä liukutapeista toinen oli n.10mm pidempi kuin
  toinen...
- Syyskuussa Volvolla vaihdatettu ratin asentotunnistimen anturi, kun ajonvakautuksen valo syttyin kun ratin käänsi ääriasentoon vasemmalle
- Lokakuussa takapään jarrulevyt, palat, liukutapit, käsijarrukengät ja korjaussarja (jouset). Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
  Itse tehtynä. Käsijarrukenkien levitysosa oli apukuskin oli apukuskin puolella aivan jumissa ja levyn pois saaminen oli hieman tuskaista.
  Rasvaamalla ja veivaamalla levitysosaa sain sen toimimaan.
  Käsijarrut sain pitämään hyvin ja eivät vinkuneet ajossa niinkuin ennen vaihtoa.
  Samalla tuli vaihdettua talvirenkaat alle.
Jarruremppaan levyt ja palat:Autoosa24.fi:n kautta. Liukutapit, kengät, napapultti ja ABS kehä FIxuksen kautta.

Sitten pikku hiljaa alkoi tutinoita esiintyä. Alkuun luulin että asfaltissa on epätasaisia kohtia, kun tutina tuntui kuin ajaisi nimismiehen kiharaan.
Sittemmin tärinä vain voimistui. Auton käytin luotettavalla ja ammattitaitoisella korjaamolla katsottavana ja eivät alustasta tai vetonivelistä löytäneet huomautettavaa. Koeajolla olivat käyneet ja tutinan oli lyönyt päälle, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuisi.

Nyt viikonloppuna tuli käytyä etu ja takapää vielä seuraavasti läpi:
- etupään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja todettu hyväksi, liukutapit rasvattu. Uudelleen ilmaus. Männän puoleinen jarrupala ei tahtonut pysyä
  kunnolla männässä kiinni vaan heilahti irti melko helposti
  --> Voiko olla vaikutusta?
- takapään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja hiottu hieman pintaa kun oli muutama ihan pieni naarmu, liukutapit rasvattu ja käsijarrukenkien
  levityspalat vaihdettu uusiin

--> Toimenpiteillä ei vaikutusta, edelleen täristää  >:(

Huomioita:
- Uudet käsijarrukengät ikäänkuin könöttävät alaspäin uusista jousista huolimatta ja kun levy on paikallaan ja sitä kun
  pyörittää niin kengät laahaavat levyä vasten
  --> Onko tämä ok ja jos ei niin miten saisi korjattua?
- Tärinästä olen sen laittanut merkille, että täristää kun veto on päällä. Kun täristys alkaa ja nostaa jalan kaasulta niin tärinä loppuu...
- Täristäessä kun painaa kevyesti jarrua niin tärinä ei lakkaa
- Levyt eivät kuumene ajossa.
- Täristys ei tunnu erityisen voimakkaasti ratissa, vaan tuntuu että koko auto heiluu.

Oma fiilis on, että liittyisi käsijarruun tai takajarruun, kun tärinä alkoi sen rempan jälkeen.
Apuja tarvis, mistä vois seuraavaks alkaa kokeltavaa kohtaa etsimään vialle?

Muuten olen erittäin tyytyväinen autoon ja on jo kolmas volvo peräkanaan. Edellinen omistaja (sukulaismies) kyllästyi volvoiluun kun vähän väliä sai autoa käyttää huollossa. Vaikka huollossa oli vain pari kertaa vuoteen  :idiot2: Vaihto sitten bemariin  :2funny:
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #18 : 24.11.2016, 22:55:35 »
Itsellä kun oli patti takarenkaassa niin koko auto tärisi satasen nopeudessa ja kun siirsi renkaan eteen niin ratti tärisi jo pienessä nopeudessa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa marko12t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #19 : 26.11.2016, 20:03:43 »
Tänään tuli nyt sitten avattua molemman puolen takajarrut. Vaihdoin käsijarrukengät ja käyttöjarrun palat. Takana oikealla käsijarrukengät olivat kuluneet selvästi enemmän (vuoden vanhat olivat). Mitään rikkinäistä en löytänyt. Kaikki liukupinnat rasvasin kuparitahnalla varovaisesti ja rompeet takaisin kiinni ja koeajolle.

Ja sama tärinä jatkuu. Nyt se tulee tosi helposti. Aikaisemmin sai ajaa pitkästikin ennen kuin alkoi. Otin luistoneston pois päältä ei loppunut. Käyttöjarrun painaminen ei lopettanut tärinää. Pakko hidastaa vauhtia. Rekkakin meni moottoriteillä ohi.

Takana oikealla kuuluu laahaamisen ääntä (johtuuko siitä ettei uudet palat ole vielä asettuneet) ja rumpu/levy lämpenee selvästi. Lämpeni kyllä jo ennen remonttiakin. Vasen ei ollenkaan. Säätömahdollisuuksia käsijarrussa ei paljon ole. Pitäisikö H-palasta ottaa hahloa syvemmälle? Siihen näyttää saavan myös säädettävän osan tilalle. Pitäisikö vaihtaa? Eli saako sillä säädettyä löysemmälle jarrua. Oikea puoli ottaa hanakasti kiinni vasen ei. Enkä tiedä onko tämä lopulta se tärinän syy. Erikoisen oloinen tuo Volvon käsijarru systeemi.

Edellisellä kommentoijalla on kovasti saman oloiset oireet omassa autossaan. Nyt ei pysty pitkää matkaa ajamaan, kun ei siitä tule enää mitään, kun ei voi vauhtia pitää. Onneksi on kakkosauto niin pääsee eedes sillä johonkin.

Voisiko olla laakerivikaa?

Täytynee käyttää taas jollakin pajalla vai osaako sininen ratkoa oman merkkinsä ogelmat?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #20 : 26.11.2016, 20:17:36 »
Mulle tulee nyt ensimmäisenä laakerivika mieleen kun kerran lämpiää.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #21 : 26.11.2016, 22:02:11 »
Ja laakerivian saa selville, että nostaa kulman ylös ja pitää jousesta kiinni samalla pyörittäen rengasta..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #22 : 27.11.2016, 19:35:09 »
Niin..näiden tutinat ovat kyllä melkoinen mysteeri ja kysymys "mikä aiheuttaa tutinan" on tietyllä tapaa retorinen kysymys samaan tapaan kuin "miksi jeppe juo". Sori tämä sarkasmi mutta olen jahdannut tutinoita tuloksetta jo vuosia niinkuin on moni muukin.

Itse epäilen (tällä hetkellä) että syypää voi olla tarvike takajarrulevyt ja kenties kulunut (ruostunut) napa. Itsellä alkoi oireita muutama kuukausi tarvikelevyjen asennuksen jälkeen. Harmittavasti tuohon kohtaan sijoittuu vielä yksi muuttuja eli softaus. Voi olla että osasyyllisiä ovat myös takaripustusten kuluneet puslat jotka ikäänkuin vahvistavat sitä tutinaa. Mulla on kaikkein pahin 15" talvirenkailla jotka ovat joustavammat ja kaiketi(?) tehostavat vielä lisää.

Käynyt mielessä kokeilla uusilla oem levyillä ilman käsijarrukenkiä niin saa suljettua pois tuon käsijarru epäilyksenkin. Automaattihan pärjää mainiosti ilmankin käsijarrua tovin. Mitäänhän se ei pidä parhaimmillaankaan. Hätätilanteessa jos sen vauhdista vetää päälle niin luulenpa että menee heti päreiksi

Edit: lyhyesti sanottuna kokeilkaa uusilla takanavoilla ja uusilla oem takalevyillä jos mahdollista.. Silloin kaikki keskellä ja tasapainossa takajarruosastolla..
« Viimeksi muokattu: 27.11.2016, 19:42:09 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa marko12t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #23 : 27.11.2016, 22:10:08 »
Tänään tein niin, että ruuvasin käsijarruvivun säätöruuvin niin löysälle kuin mahdolista eli yläasentoon. Ja sitten koeajolle. Eipä ravistanut yhtään. Tosin aikaisemminkin sai aika pitkästi ajella ennen kuin ravistelu alkoi, paitsi ihan viime päivinä on alkanut helposti, joten pientä toivoa on olemassa. No lopullista vikaahan ei siis vielä ole selvillä, mutta jospa jäljillä ollaan. Eikä vasen rumpu/levy lämmennyt niin kuin ennen.

Meinasin nyt sitten uusia oikeastaan kaikki mitä uusittavissa on. Levyt oli kohtalaiset, mutta jos pistäisi nekin uusiksi.

Semmoisen huomion viimeksi käsijarrua kasatessa tein, että kun asetelma oli valmis jousineen kaikkineen, mutta levyä ei ollut vielä paikallaan, niin asetelma liikkui paikallaan ympyrää ehkä sentin edestakaisin kun käsillä pyöritti. Eli kengät eivät ottaneet yhtäaikaa siihen vaijerin sisääntulon vieressä olevaan tukipalkkiin/stoppariin tai mikä se lie nimeltään.

Tulisikohan tärinä siitä, että asetelma tosiaan pääsee rummun sisällä edestakaiseen liikeeseen, kun yrittäää jumittaa ja välillä irtoaa, niin pamahtaa takaisinpäin. Kuuluisiko asetelman olla jämäkästi paikoillaan vai sallitaanko tuommoinen liike? Nyt en muista miten se toisella puolella oli. En pannut merkille.

Voiko se H-kappaleen lovi toisaan kulua niin, että se vaikuttaa asetelman kehän pituuteen ja tulisiko siitä ongelmat. Meinaisin ostaa uudet H-palatkin.

No nyt alan pikkuhiljaa kirimään sitä säätöruuvia ja katsotaan alkaako tärisemään.

Automaatilla pärjää ilman käsijarruakin normaaleilla paikoilla väliaikaisesti.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #24 : 27.11.2016, 23:50:43 »
Semmoisen huomion viimeksi käsijarrua kasatessa tein, että kun asetelma oli valmis jousineen kaikkineen, mutta levyä ei ollut vielä paikallaan, niin asetelma liikkui paikallaan ympyrää ehkä sentin edestakaisin kun käsillä pyöritti. Eli kengät eivät ottaneet yhtäaikaa siihen vaijerin sisääntulon vieressä olevaan tukipalkkiin/stoppariin tai mikä se lie nimeltään.

Tulisikohan tärinä siitä, että asetelma tosiaan pääsee rummun sisällä edestakaiseen liikeeseen, kun yrittäää jumittaa ja välillä irtoaa, niin pamahtaa takaisinpäin. Kuuluisiko asetelman olla jämäkästi paikoillaan vai sallitaanko tuommoinen liike? Nyt en muista miten se toisella puolella oli. En pannut merkille.

Voiko se H-kappaleen lovi toisaan kulua niin, että se vaikuttaa asetelman kehän pituuteen ja tulisiko siitä ongelmat. Meinaisin ostaa uudet H-palatkin

Tässä Volvon rakenteessa kengät pääsevät aina liikkumaan hieman. Tästä johtuen, jos käsijarru on tiukasti päällä voit siitä huolimatta liikutella rengasta edes takas hieman. Käsittämätön kötöstys mutta sellainen se on :idiot2: Jos ne kengät humpaisivat ees-taas ajon aikana korkealla taajuudella ja jarruttelisivat niin että tulee ihan tuollaista tutinaa liki 2t painoiseen autonmöykkyyn niin luulisi että savu jo nousisi tai että ainakin vanteet olisivat jarrupölyn peitossa. Kengät kuitenkin ovat kymmenien tuhansien kilometrienkin jälkeen vain hyvin vähän kuluneet jos lainkaan. Näin ainakin minulla. Ja jos käsijarru laahaisikin tutinaa aiheuttaen niin kohtapa ne kengät olisivat sitten kuluneet -savun kera tai ilman- sellaisiksi että eivät enää laahaa. Kengäthän kiristetään manuaalisesti.

Minua askarruttaa että saako nuo kirotut "kelluvat" jarrukengät rummun kulumaan epäkeskeisesti ja epätasapainoon. Täällä palstallakin on jäsenten postaamia kuvia joissa näkyy omituiset kulumajäljet rummussa. Siis että on puoli kierrosta neitseellistä pintaa jossa ei lainkaan kulumaan ja toisessa puolikkaassa normaalisti kulumaa. Jotain samantapaista olen havainnut omissakin vanhoissa rummuissa.

Edit: jos epäilet sen H-palan mittoja voit asentaa sen tilalle säädettävän "perinteisen" säätötangon. Löytyy ihan motonetistä ja itselläkin on sellaiset kun alkoi ärsyttämään vuoden välein uusia käsijarrusälät
« Viimeksi muokattu: 27.11.2016, 23:55:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #25 : 01.12.2016, 07:09:01 »
Lisää huomioita ajosta:
- Jarruille en ole viimeisen korjailun jälkeen tehnyt mitään
- Tärinä tulee esille 1500rpm tietämillä, ainakin 5 ja 6 vaihteella.
  Ja ilmiön saa toistumaan noilla tekijöillä
- Auton kulutusmittari antaa ihme lukemia. Nyt ei meinaa keskikulutuksessa päästä alle 9l/100km, kun ennen meni helposti 7l/100km tietämillä. En usko että talven piikkiin menee 2litran nousu. Vastaavasti hetkellinen kulutus näyttää kiihdytystilanteissa jopa 99l/100km... >:(
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #26 : 01.12.2016, 12:23:27 »
Lisää huomioita ajosta:
- Jarruille en ole viimeisen korjailun jälkeen tehnyt mitään
- Tärinä tulee esille 1500rpm tietämillä, ainakin 5 ja 6 vaihteella.
  Ja ilmiön saa toistumaan noilla tekijöillä
- Auton kulutusmittari antaa ihme lukemia. Nyt ei meinaa keskikulutuksessa päästä alle 9l/100km, kun ennen meni helposti 7l/100km tietämillä. En usko että talven piikkiin menee 2litran nousu. Vastaavasti hetkellinen kulutus näyttää kiihdytystilanteissa jopa 99l/100km... >:(

Onko softattu?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #27 : 01.12.2016, 14:59:35 »
Onko softattu?

Ei ole. Vakio kone D5 185hv.
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #28 : 01.12.2016, 15:42:30 »
talviaamun ekassa kevyessä kiihdytyksessä on 99l/100km mulla normaalia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 AWD täristää satunnaisesti
« Vastaus #29 : 06.12.2016, 14:53:22 »
Voisikohan tämä olla syy:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65936.0

Omaan kulkineeseen laitettu elokuun lopussa Valvoline ATF AW Öljyt 9. litraa
« Viimeksi muokattu: 06.12.2016, 15:05:24 kirjoittanut Jerkki »
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

 

RallyBaron  Samppasport