Täältä näköjään löytyy kohtalotovereita. Omassa kulkineessa on syksyllä mystiset tutinat vaivaamaan.
Auto on XC90 D5 automaatti AWD vm08 ja ajettu 186 000km. Auto on ollut minulla toukokuusta lähtien ja kilometrejä tullut 23 tkm.
Seuraavia huoltotoimenpiteitä tehty auton oston jälkeen:
- Määräaikaishuolto kesäkuussa (öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodatin ja PA-suodatin + Forte käsittely suuttimille). Korjaamolla.
- Automaatti laatikon öljyn vaihto heinäkuussa (öljyjä ei oltu kertaakaan vaihdettu aiemmin). Vaihteiston käytös muuttui radikaalisti pehmeämmäksi ja
huomaamattomammaksi. Korjaamolla.
- Heinäkuuss Etupään jarrulevyt, palat, liukutapit ja ABS anturikehän vaihto+ uudet napapultit. Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
Itse tehtynä. Liukutapit tilasin Fixuksen kautta ja sellainen ero vanhoihin tappeihin oli että alkuperäisistä liukutapeista toinen oli n.10mm pidempi kuin
toinen...
- Syyskuussa Volvolla vaihdatettu ratin asentotunnistimen anturi, kun ajonvakautuksen valo syttyin kun ratin käänsi ääriasentoon vasemmalle
- Lokakuussa takapään jarrulevyt, palat, liukutapit, käsijarrukengät ja korjaussarja (jouset). Jarruosat: Levyt Brembo, palat ja kengät TRW
Itse tehtynä. Käsijarrukenkien levitysosa oli apukuskin oli apukuskin puolella aivan jumissa ja levyn pois saaminen oli hieman tuskaista.
Rasvaamalla ja veivaamalla levitysosaa sain sen toimimaan.
Käsijarrut sain pitämään hyvin ja eivät vinkuneet ajossa niinkuin ennen vaihtoa.
Samalla tuli vaihdettua talvirenkaat alle.
Jarruremppaan levyt ja palat:Autoosa24.fi:n kautta. Liukutapit, kengät, napapultti ja ABS kehä FIxuksen kautta.
Sitten pikku hiljaa alkoi tutinoita esiintyä. Alkuun luulin että asfaltissa on epätasaisia kohtia, kun tutina tuntui kuin ajaisi nimismiehen kiharaan.
Sittemmin tärinä vain voimistui. Auton käytin luotettavalla ja ammattitaitoisella korjaamolla katsottavana ja eivät alustasta tai vetonivelistä löytäneet huomautettavaa. Koeajolla olivat käyneet ja tutinan oli lyönyt päälle, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuisi.
Nyt viikonloppuna tuli käytyä etu ja takapää vielä seuraavasti läpi:
- etupään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja todettu hyväksi, liukutapit rasvattu. Uudelleen ilmaus. Männän puoleinen jarrupala ei tahtonut pysyä
kunnolla männässä kiinni vaan heilahti irti melko helposti
--> Voiko olla vaikutusta?
- takapään jarruosat purettu atomeiksi: mäntä irti ja hiottu hieman pintaa kun oli muutama ihan pieni naarmu, liukutapit rasvattu ja käsijarrukenkien
levityspalat vaihdettu uusiin
--> Toimenpiteillä ei vaikutusta, edelleen täristää

Huomioita:
- Uudet käsijarrukengät ikäänkuin könöttävät alaspäin uusista jousista huolimatta ja kun levy on paikallaan ja sitä kun
pyörittää niin kengät laahaavat levyä vasten
--> Onko tämä ok ja jos ei niin miten saisi korjattua?
- Tärinästä olen sen laittanut merkille, että täristää kun veto on päällä. Kun täristys alkaa ja nostaa jalan kaasulta niin tärinä loppuu...
- Täristäessä kun painaa kevyesti jarrua niin tärinä ei lakkaa
- Levyt eivät kuumene ajossa.
- Täristys ei tunnu erityisen voimakkaasti ratissa, vaan tuntuu että koko auto heiluu.
Oma fiilis on, että liittyisi käsijarruun tai takajarruun, kun tärinä alkoi sen rempan jälkeen.
Apuja tarvis, mistä vois seuraavaks alkaa kokeltavaa kohtaa etsimään vialle?
Muuten olen erittäin tyytyväinen autoon ja on jo kolmas volvo peräkanaan. Edellinen omistaja (sukulaismies) kyllästyi volvoiluun kun vähän väliä sai autoa käyttää huollossa. Vaikka huollossa oli vain pari kertaa vuoteen

Vaihto sitten bemariin