Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa

  • 47 Vastauksia
  • 19047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Volvo V70 D5 136 kW -08

ja hieman tuntuu niinkuin "rynkyttää" joutokäynnillä. Joskus kun risteykseen tulee niin kierrokset käy jopa alle 400 rpm:n ja meinaa sammua. Onko tutun kuulosta? Vikakoodeja ei ole.


Yhdistin tähän aiheeseen kaikki jouscar:n aloittamat aiheet, jotka uskoin liittyvän samaan ongelmaan.  T: (Miksu)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 11:50:15 kirjoittanut Jouscar »

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Meinaa sammua risteykseen.
« Vastaus #1 : 16.10.2011, 15:11:46 »
-08 V70  MKIII D5 136 kw manuaali. Kierrokset laskee 400 rpm ja jää heijaamaan 400-850 rpm kunnes lataa lisää kaasua? Ei koodeja vikamuistissa  >:( onko tuttu ongelma?

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Meinaa sammua risteykseen.
« Vastaus #2 : 25.10.2011, 07:25:56 »
Vastaan itse omaan kysymykseeni. Laitoin Fortea tankkiin ja seilaaminen loppui. Nyt alan käyttämään säännöllisesti X1R diesel booster+:aa. 0,5 l = 17€, sekoitussuhde 0,1 % eli 0,5 l ajelee aika pitkän pätkän.

http://www.x1r.fi/tuotteet/polttoaineen-lisaaineet/diesel-booster/

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/korjaamotarvikkeet/moottorin-sis%C3%A4puhdistus-fort%C3%A9

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #3 : 14.11.2011, 11:49:54 »
Hei. Eipä tullutkaan kuntoon. Onko näissä Volvon D5:ssa ns. joutokäyntimoottori joka voisi jumia tai temppuilla.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 11:51:03 kirjoittanut Jouscar »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #4 : 14.11.2011, 13:10:54 »
Eipä juuri koskaan kuule tuollaista sanaa käytettävän. Jossain 80-90 luvun bensamoottoreissa jotkut käyttivät tuollaista nimitystä lisäilmaventtiilistä tms. Varmaa siis ei ole, mitä tällä tarkoitetaan.

Tarkoitetaanko kaasuläppää tms? Sellainen moottorilla ajettava sulkupelti näistä uudemmista dieseleistä löytyy. Kyseinen läppä on ajossa aukiasennossa ja rajoittaa ilmanmäärää joissakin tilanteissa (en tarkkaan tiedä). Moottori pysäytettäessä se ainakin sulkeutuu ja moottori pysähtyy bensiinimoottorin tapaan pehmeämmin.

Kyseinen läppä on sopivasti egr venttiilin lähellä imuilmaputkessa ja voi hyvinkin olla niin likainen että takertelee. Jotain vikakoodejakin taitaa tulla.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2011, 16:54:53 kirjoittanut Nortti »

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #5 : 14.11.2011, 13:21:07 »
temppuilee silleen että esim. risteykseen tullessa kun ns. rullaa niin joutokäynti laskee lähelle 400 rpm ja jää humppaamaan, joskus jopa sammuu ja joskus ei oireile mitenkään. Vikamuisti tyhjä.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #6 : 14.11.2011, 16:10:07 »
Siitä kun nostaa koneen päältä suojan pois, niin vasemmassa reunassa (apukuskin puolella) pitäs mennä akseli imusarjaan ja siinä on myös moottori joka tuota läppää ohjaa. Kuulin että näitä akseleita on irronnut/mennyt poikki ja siellä tämä läppä jää sitten mihin asentoon sattuu.

Tarkemmin en nyt osaa selittää, jos olis kuva niin vois näyttää mistä on kyse. Voin yrittää ottaa omastani kuvan huomenna tai keskiviikkona, jos siitä sais selvennettyä mikä osa kyseessä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #7 : 14.11.2011, 16:30:24 »
Siitä kun nostaa koneen päältä suojan pois, niin vasemmassa reunassa (apukuskin puolella) pitäs mennä akseli imusarjaan ja siinä on myös moottori joka tuota läppää ohjaa. Kuulin että näitä akseleita on irronnut/mennyt poikki ja siellä tämä läppä jää sitten mihin asentoon sattuu.

Tarkemmin en nyt osaa selittää, jos olis kuva niin vois näyttää mistä on kyse. Voin yrittää ottaa omastani kuvan huomenna tai keskiviikkona, jos siitä sais selvennettyä mikä osa kyseessä.

Älä suotta vaivaudu ottamaan kuvaa, koska puhut eri asiasta :) Näissä on periaatteessa ihan oikea kaasuläppä ja se mistä sinä puhuit on pyörreläppä, joka vaikuttaa imukanavien pituuteen ja sitä myöden päästöihin ja vääntökäyrään (teoriassa)

Kysyjän vika saattaisi johtua jumittavasta egr-venttiilistä, joka löytyy moottorin vaihdelaatikon puoleisesta päästä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #8 : 14.11.2011, 16:33:48 »
Tomen mainitsema laite on pyörreläpät. Niillä suljetaan etummaiset imuaukot jotta ilmavirtaus lisääntyy takimmaisiin ja liittyy siis imuilman pyörteilyyn. Tyhjäkäynnillä moottori saa riittävästi ilmaa huolimatta noiden muoviläppien asennosta eikä se juurikaan vaikuta joutokäyntiin. Voi niissäkin vikaa toki vikaa.

Edit: kulmamies kerkes jo korjaamaan ;).
« Viimeksi muokattu: 14.11.2011, 16:55:32 kirjoittanut Nortti »

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #9 : 14.11.2011, 17:32:39 »
Tomen mainitsema laite on pyörreläpät. Niillä suljetaan etummaiset imuaukot jotta ilmavirtaus lisääntyy takimmaisiin ja liittyy siis imuilman pyörteilyyn. Tyhjäkäynnillä moottori saa riittävästi ilmaa huolimatta noiden muoviläppien asennosta eikä se juurikaan vaikuta joutokäyntiin. Voi niissäkin vikaa toki vikaa.

Edit: kulmamies kerkes jo korjaamaan ;).

Älä suotta vaivaudu ottamaan kuvaa, koska puhut eri asiasta :) Näissä on periaatteessa ihan oikea kaasuläppä ja se mistä sinä puhuit on pyörreläppä, joka vaikuttaa imukanavien pituuteen ja sitä myöden päästöihin ja vääntökäyrään (teoriassa)

Kysyjän vika saattaisi johtua jumittavasta egr-venttiilistä, joka löytyy moottorin vaihdelaatikon puoleisesta päästä.

Tämä selvä.  :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #10 : 16.11.2011, 21:46:52 »
No niin sinisellä lukivat vikakoodin ja sinne egr-venttiiliin se viittasi. Naplasin äsken kapistuksen irti ja aivan järkyttävässä karstassa koko systeemi. Imusarjaa myöten. Bensiini pesu ja huomenna testaamaan miten pelittää. Kohtalaisen helppo homma mutta aika sottasta puuhaa. Kiitos vastauksista.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #11 : 16.11.2011, 22:30:55 »
1. Voisko joku näyttää vielä kivasti mistä toi egr-venttiili löytyy ja miten se tosiaan kannattaa putsata?

2. Mites noi pyörreläpät, mikä on worst case- scenario? Jos ne jumittaa tai ovat kiinni, mitä kaikkea voi tapahtua? Mulla on siis itsellä se akseli poikki. :-\ Ei toi muuten oo tuntunut vaikuttavan, kuin että 3400rpm kohdalla alkaa puutuminen. Oletettavasti mulla ne läpät on siis auki, ainakin osittain, ellei jopa kokonaan.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #12 : 17.11.2011, 19:55:04 »
Mulla olis pdf tiedostona asenusohjeet D5 -08 ja uudemmat. Laita yksityisviestin niin lähetän tulemaan. Tähän en osaa liittää tiedostoa. Minuakin kiinnostaisi se pyörreläppä systeemi. Missä sijaitsee. Miten imusarjan saisi pois. Voi olla sielläkin karstaa kunnolla. Lähinnä kiinnostaa voiko polttoaineputkia jakotukista ja suuttimilta poistaa noin vain vai onko siellä kovakin paine sammuksissa.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #13 : 17.11.2011, 20:13:48 »
Mulla olis pdf tiedostona asenusohjeet D5 -08 ja uudemmat. Laita yksityisviestin niin lähetän tulemaan. Tähän en osaa liittää tiedostoa. Minuakin kiinnostaisi se pyörreläppä systeemi. Missä sijaitsee. Miten imusarjan saisi pois. Voi olla sielläkin karstaa kunnolla. Lähinnä kiinnostaa voiko polttoaineputkia jakotukista ja suuttimilta poistaa noin vain vai onko siellä kovakin paine sammuksissa.

Venttiilikoneisto pitää nostaa pois ja polttoaineputket voi poistaa, mutta ovat kertakäyttöisiä.

Laitan privaviestin tulemaan.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D% -07 uudempi korimalli joutokäyntimoottori?
« Vastaus #14 : 24.11.2011, 17:10:20 »
No niin sinisellä lukivat vikakoodin ja sinne egr-venttiiliin se viittasi. Naplasin äsken kapistuksen irti ja aivan järkyttävässä karstassa koko systeemi. Imusarjaa myöten. Bensiini pesu ja huomenna testaamaan miten pelittää. Kohtalaisen helppo homma mutta aika sottasta puuhaa. Kiitos vastauksista.

eipä ollut vika egr-venttiilissä. Ajeltiin läppäri kiinni autossa ja oikeastaan mitään ei selvinnyt. Suraavaksi tarkastan kierroslukuanturin ja akkukotelon luona kulkevan johtosarjan.

 

Samppasport  Futurez