Samppasport  Futurez

V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa

  • 47 Vastauksia
  • 19062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Bosch anturien ohjearvot?
« Vastaus #30 : 06.02.2012, 20:22:21 »
Juuri sama ongelma jatkuu.

Onko se huono asia jos on paljon aloituksia?

Ei muuten, mutta välttämättä ei selviä, mistä on kysymys ja mikä on tuo alkuperäinen vika. Se siis pitäisi oikeastaan selittää jokaisessa viestissä ja myös mitä on jo tehty. Ainakin mulle olisi selvempi, jos koko projekti olisi sen alkuperäisen ketjun sisällä. Siitä näkee mitä korjauksia on jo tehty. Itse epäilisin edelleen läppäkoteloa, mutta se lienee uusittu. Onhan?

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch anturien ohjearvot?
« Vastaus #31 : 06.02.2012, 21:28:35 »
Joo uusittu on.Mielenkiintoiseksi tekee tosiaan se että kun joutokäynti alkaa humpaamaan niin se tasoittuu kun painaa jarrua edes sen verran että jarruvalot tai katkaisin kytkee päälle. Loogisesti ajateltuna jos olisi ilmavuoto niin oire pitäisi tulla aina kun painaa jarrua eikä poistua kun painaa jarrua. No kävin tänään taas Sinisellä ja asentaja lupasi kirjata vian/oireen Volvon hotlineen josko olis tehtaan päässä tietoa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Bosch anturien ohjearvot?
« Vastaus #32 : 06.02.2012, 22:34:54 »
Loogisesti ajateltuna jos olisi ilmavuoto niin oire pitäisi tulla aina kun painaa jarrua eikä poistua kun painaa jarrua.

Jarrutehostimen alipainetta varten pakonokka-akselin päässä on alipainepumppu. Imuputkissa tms ei ole tuollaiseen jarrupolkimen painallukseen mitään edes ohjelmallista yhteyttä. Sensijaan aivanvähän poljinta painettaessa tietojärjestelmille kerrotaan että sitä poljinta painetaan. Tästä tulee mieleen esimerkiksi juuri tuo EGR, joka saatetaan sulkea tasaisemman säädön aikaansaamiseksi. Vaikka sen EGR:n olet puhdistanut, niin silti sen elektroniikassa voi olla joku vika niin että sitä esim. tietyssä tilanteessa aletaan avaamaan ja sulkemaan jatkuvasti. Näin voi käydä esim. jos sen ohjaukselektroniikan joku rajakytkin on rikki.

Edit: Niin ja noita antureita ym. kun ehjästä samanlaisesta autosta vaihtelee, niin syyllinen voi sitä kauttakin löytyä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 22:40:18 kirjoittanut Nortti »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Bosch anturien ohjearvot?
« Vastaus #33 : 06.02.2012, 23:47:39 »
Ei muuten, mutta välttämättä ei selviä, mistä on kysymys ja mikä on tuo alkuperäinen vika. Se siis pitäisi oikeastaan selittää jokaisessa viestissä ja myös mitä on jo tehty. Ainakin mulle olisi selvempi, jos koko projekti olisi sen alkuperäisen ketjun sisällä. Siitä näkee mitä korjauksia on jo tehty. Itse epäilisin edelleen läppäkoteloa, mutta se lienee uusittu. Onhan?

Olen täysin samaa mieltä, ja siksipä yhdistin kaikki Jouscar:n aloittamat aiheet yhdeksi,siis ne jotka mielestäni liittyivät tähän samaan vikaan.

Jouscar:
Muokkaa tämän aiheen ensimmäisen viestin otsikko sellaiseksi, että se kuvastaa autosi vikaa ja muista mainita otsikossa myös auton malli, vuosimalli ja moottori.
Niin ja jatka tästä aiheesta tähän samaan viestiketjuun, kun jotain uutta kysyttävää tulee mieleen.
Toi aiheiden yhdisteleminen kun on hieman työlästä, jos sitä joutuu pajon tekemään, poista napin painaminen olisi helpompaa ;)  mutta ei sitä viitsi tehdä, jos ei ole pakko 

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #34 : 11.02.2012, 11:48:16 »
Joo, tänään testailin autoa ja huomion arvoista on tämä. Nopeudella näyttää olevan suuri merkitys tähän oireeseen. Kun autolla ajaa 60 km/h:ssa ja heittää vapaalle rullaamaan, joutokäynti on ok. Kun vauhti laskee alle 50 km/h alkaa joutukäynti humppaamaan 600-900 rpm. Kun nopeus laskee rullaten alle 25 km/h joutokäynti muuttuu taas normaaliksi. Ja sama päin vastoin. Lähdin laskemaan mäkeä rullaamalla 0 km/h:ssa ja kun nopeus nousee yli 25 km/h:ssa niin humppa alkaa ja päättyy siinä 50 km/h:ssa. Kun humppaus on "päälllä" niin joko kytkimen tai jarrun painaminen tasottaa joutokäynnin normaaliksi.  Niin ja kyseessä on tämä V70 -08 D5, MAP arvo liikkuu siinä vähän yli 100 kPa  MAF-arvokin normaali. Ainut mikä arvo toiseen merkkiin verrattuna on hieman erillainen on absolute Throttle position joka tässä autossa on 88%:n paikkeilla kokoajan. Toisesa merkissä se on kaasu ylhäällä 0% ja nousee kun painaa kaasua. Onko tämä kaasupolkimen tunnistin kaksitoiminen ja miten se oireilee kun menee "rikki".

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #35 : 13.02.2012, 20:07:37 »
Tuli tässä tutkittua vähän historiaa ja yksi havainto lisää. Autoon ladattiin Suomi softa syksyllä. Pähkäilen tässä että voisiko siinä yhteydessä mennä joku bitti vinoon ja ohjelmisto aiheutta tällaista oireilua. Kun noista komponenteista kun ei näytä järjellistä selitystä löytyvän. Se taitaa mennä niin että on asennettava vaan randomilla uusi päivitys ja seurattava miten käy. Vai onko näihin olemassa sinisellä sellainen "vikadiagnoosi" joka näyttäisi ohjelmisto bugit. (meniköhän tämä nyt protokollan mukaan) :2funny:

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #36 : 13.02.2012, 20:26:40 »
Se mitä tulee mieleen tuosta suomisoftasta ja moottori puolen häiriöstä on nämä:

Moottorin ohjaus on eri väylässä kuin mittaristo (moottori nopea can ja mittaristo hidas can)
Suomisofta on käytännössä mittariston ohjelmisto
Mittaristoon ei ole kytketty mitään antureita tms. ainoastaan jännitteensyöttö, maadoitus ja väyläjohtimet, näinollen mittaristo toimii vain vastaanottavana yksikkönä, eikä siten siis lähetä väylään mitään virheellistä tietoa mistään, mikä voisi aiheuttaa etenkään moottoripuolen vikoja.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #37 : 13.02.2012, 20:57:12 »
Eli niillä on eri prosessorit ja muistipaikat? Kait ne jollain tapaa "keskustelee keskenään? Tuleehan sieltä moottori ym. suunnalta tietoa mittaristoon ja aktiiviseen näyttöön. Millaiset "tietokoneet" näissä nyky hevosissa oikein on? Näitä ei ilmeisesti pysty kotikonstein boottaamaan niin kuin "perinteisiä" tietokoneita, kännyköitä, kirjoittimia, kameroita, . . .

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #38 : 13.02.2012, 22:46:09 »
Moottorinohjainlaite lähettää anturitiedot nopeaan can-väylään, josta keskusohjainlaite välittää tarpeelliset infot hitaaseen väylään ja sieltä mittaristo ottaa ne tarvitsemansa.
Mittaristo ja moottorinohjaus ei "juttele" keskenään.

Eli siis lliian kauaa haettua, että mittariston ohjelmisto sekaisi moottorin toimintaa, mittariston ohjelmistovian todennäköisimmin näet nimenomaan mittaristossa.

Saahan autostakin akun kytkettyä irti ja takaisin, kuten vaikka kännykästä akku irti ja takaisin.
Ne datat jotka tuossa tilanteessa on haluttu nollaantuvan, nollaantuvat.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #39 : 14.02.2012, 20:05:53 »
vika taitaa ollakkin niin lähellä kuin rekisterikilpien välissä  :(

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #40 : 14.02.2012, 20:41:42 »
Noo, sille suunnalle ainakin se vika nyt olis paikantunut :D

Josko yrittäisit etsiä ihan ammattilaisen, joka ensinnäkin kiinnostuu saamaan sun auton kuntoon ja joka tosiaan sitten käyttää aikaa siihen, muutenkin kuin esim. tunnin mittaisen ajanvarauksen..   rahaahan se vaatii, mutta mikäpä ei maksaisi..

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #41 : 14.02.2012, 21:21:04 »
Mää olen muutamaan kertaan lukenut nämä viestit alusta asti. Jotenkin on sellainen tuntuma, että vikakoodit mitä luetaan olisivat jollain geneerisellä obd-lukijalla luettuja. Siihen viittaavat nuo monissa viesteissä toistuvat map, maf ja throttle arvot. Volvoon tarkoitettu lukija (esim BSR) saattaisi antaa ihan järkeviä vikakoodeja. Ne kannattaisi kopioida tänne luettavaksi.

Saatko paikallaan vapaalla kaasutellen vastaavaa efektiä aikaiseksi? Esim oman viritetty d5 ei suostu ollenkaan käymään 2650-2700 rpm välisiä kierroksia. Ajossa on ok, mutta juuri vapaalla lähes pätkii ko kierroksilla. Ominaisuus sanoisin ;).

Vialliset anturit yleensä tuottavat vikakoodeja. Antureita enemmän epäilen edelleenkin läppäkoteloa tai egr:ää. Olihan se vaihtamasi kaasuläppäkotelo uusi eikä jo valmiiksi rikki?

On näistä myös moottorin johtosarjan johtojakin katkeillut, joten voisi liittyä tiettyyn nopeuteen.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #42 : 14.02.2012, 21:44:33 »
vastaus Nortin kysymykseen:

Kyllä sinisellä on muistaakseni 3-4 kertaa vikakoodeja luettu. Läppäri kiinni ajettu ja auto on jopa sammunut. Arvot mitä tutkittiin oli ok. Sinisen tiedostojen mukaan johtosarjat joista hankautuvat on tarkastettu/korjattu (akkukotelon seutu, imuilman letkun alunen). Läppäkotelo on uusi. Mukautettu viikko sitten sinisellä, ei kuulema anna mukauttaa jos olisi rikki. EGR ei anna vikakoodeja. Osaa anturiarvoista on seurattu ns. kiinan obd lukijoilla. Tämä oire esiintyy ainoastaan auton liikkuessa vapaalla nopeudella 25-50 km/h:ssa. Ei seisoessa eikä yli 50 km/h:ssa. Ei moottorijarrutuksessa eikä veto päällä. Vastaa erittäin hyvin kaasuun kiihdyttäessä sekä paikallaan seistessä. Tämä ei ole luulo eikä kuulo vika vaan todellinen kierrosten seilaaminen välillä n 600-900 rpm taajuudella hhrrruuum-hhrrruuum . . .

vastaus Miksu kysymykseen:

Niitä kun ei juurikaan taida olla lähimailla. Jos sellaisia olisi olemassa niin luulisi niitä tehtaan päässäkin olevan. Sen verran itsekkin tästä sektorista tiedän että saattaa mennä päivä tai kaksi ja valmista ei tule (85€/h*16h=1360€ ja muutamalla satasella osia ja artisti maksaa), tai sitten löytyy minuutissa. Siksi tänne foorumiin kirjoittelen josko täällä ölisi jollakin vastaava oire/vika ollut omassaan. No nyt heitän nämä sivut telakalle ja otan happea. Kirjoittelen sitten kevään mittaan mitä saatiin aikaiseksi vai onko tämä niitä kuuluisia ominaisuuksia eikä vikoja. Hyvää kevään odotusta foorumilaisille. :3/4 jättää sen:

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #43 : 15.02.2012, 09:28:52 »
Älä nyt Jouscar lannistu vastauksiemme tai sen vian suhteen. Kyllä se vika sieltä löytyy. Haasteellisimmissa tapauksissa olen joskus joutunut vaihtelemaan osia ehjästä autosta kunnes vika löytyy. Täältäkin löytyy koko autollinen toimivaa tekniikkaa. Mulla on yksi tuollainen ostettu purkuun, mutta en ole vielä irroitellut mitään.

Toinen menetelmäni on poistaa mahdollisia vikalähteitä esimerkiksi tässä tapauksessa kytkisin ehkä irrallisen kaasuläpän ja irrallisen egr:n sekä vielä pyörreläpät aukiasentoon. Tai jotain muuta hieman normaalista poikkeavaa.

Jos autolla on paljon kilometrejä, voi vikaa olla injektoreissa, hiukkassuodattimessa, ym. Moottorin imukanavat voivat olla täysin tukossa. Ei vika ehkä tuollaisissa ole, mutta on kuitenkin ihan mahdollista.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -08 D5 heijaa joutokäynnillä risteykseen tultaessa
« Vastaus #44 : 21.03.2012, 20:07:05 »
Lannistaa hieman. Sinisellä ehdottavat 1800€ remonttia ja mitään takeita ei ole että tulisi tämä vika kuntoon. ( Hydrauliset nostimet vaihtoon. )

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron