Ei näy obd lukijalla hiukkasloukun tietoja, VIDA vaaditaan siihenkin. Regeneroinnista ei ainakaan meillä V50 herjaillut mitään, ei että olisi alkamassa eikä että olisi epäonnistunut.
Omien kokemusten perusteella voin sanoa, kun pitää ajotietokoneessa hetkellistä kulutusta päällä ja tekee moottorijarrutuksia, jos moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene 0,0:aan, silloin on regenerointi meneillään. Tai että 5. vaihteella ajaa n. 70kmh, hetkellinen kulutus pitäisi olla alle viidessä, regeneroinnin aikana se on 7-8 litraa. Mistään muusta ei oikein tiedä ajon aikana että onko regenerointi meneillään vai ei.
Ite kyllästyin kun V50 d5 alkoi tekemään 300km välein tyhjennyspolttoja, heivattiin koko loukku kuuseen ja samalla otettiin lisää woimaa koneesta ulos. Ei tarvi murehtia hiukkasloukun täyttymisistä tai tyhjennyspoltoista, saa vaan ajella.
Mulla on sellainen käsitys että Volvossa Eberi on pirun herkkä jännite-vaihteluille. Jos ajaa lyhyttä matkaa (esim. alle 10km suuntaansa) ja joka aamu käytät Eberiä ennenkun töihin lähdet niin ihan varmasti tulee ennemmin tai myöhemmin herjat ja Eberi jää käynnistymästä. Siksi kannattaisi pitää kerran viikossa auto päivän-kaksi älylaturissa näin talviaikana, ellei ole mahdollisuutta ajaa pitkän kautta töihin.
Toisekseen, toinen myrkkyä Eberille oleva juttu on lyhyet päälläoloajat: aikoinaan mulle eräs Eberi/Webasto huoltaja sanoi että aina kun laitat Eberin päälle, pidä sitä aina vähintään 20min päällä, mieluusti puolituntia että Eberi alkaa palamaan puhtaasti. Kaikki poltot alle 20min on vähän huonoksi Eberille kun lyhyiden polttojen takia alkaa palopesä nokeentumaan niin se näkyy sitten siinä että savua tulee muttei mitään tapahdu.
Tein ite ns. Master kytkimen Eberiin, jolla sain estettyä ettei Eberi käynnisty 0:an asteen tietämillä koska tuolloin Eberin ei tarvi olla auton kanssa kun 5min päällä niin moottorin lämmöt on jo normaalissa. Mutta nyt alkaa näyttämään siltä että tuo kytkinpatentti kettuilee, koska juuri tänään kävi niin että Eberi käynnistyi mutta sammui minuutti käynnistymisestään. Alkuperäinen 20A sulake sulakerasiaan ja kytkimen ohitus niin taas toimii.
Vähänkin uudemmat autot on nykyään niin "fiksuja" että osaavat tiputella noita mukavuusvarusteita pois varmistaakseen että auto käynnistyy seuraavalla kerralla. Siksi on vähän huono verrata siihen, että kun Eberi antaa "Akkujännite alhainen" -herjaa mutta auto silti starttaa ihan normaalisti.
Tuo on kyllä vähän huono juttu kun Eberi sammuu akkujännitteen takia, niin se ei mitään kerro kuskille silloin kun kuski tulee autoon ja avaa ovet tai käynnistää auton. Ite sain tuon Eberin akkuherjan selville juuri tuolla tavoin että käänsin virta-avaimein I -asentoon, rullasin ajotietokoneen rullasta Suorakäynnistyksen kohdan ja laitoin Eberin manuaalisesti päälle, ja odotin - en siis kääntänyt virta-avainta I -asennosta mihinkään. Silloin se heitti herjat ruutuun että "Lämmitin pois päältä akkujännite alhainen".