Myönnettäköön, että oli hieman liian kärkäs, anteeksi.
No en ole kirjoittanut onneksi turhaksi varusteeksi mitään, enkä minä sitä ylimääräistä turvallisuutta terminä maininnut aluksi.
Jokaisen turvallisuushakuisuuden määrää omat mieltymykset. Ja jossain on jokaisella se "rajaturvallisuus", jonka jälkeen lisätty turvallisuus ei enää ole maksamisen arvoista. Muutenhan Volvo olisi suurinpirtein ainoa auto maailmassa, koska on epäilemättä turvallisimpia.
Jo suunnittelijat ja Excel-niilot tekevät näitä päätöksiä asiakkaan puolesta, kuinka paljon panostetaan turvallisuuteen, kuinka paljon auton massa saa kasvaa turvallisuuden nimissä, kuinka paljon "tingentangelia" sallitaan lisää, saako ne olla safe fail, vai pitääkö olla fail safe.
Toisaalta, onko turvallisuutta myös hyvä ajettavuus ja mukavat olot auton sisällä, jolloin kuski ei ärsyynny ja pysyy skarppina -> subjektiivinen kokemus.
Se ylimääräinen turvallisuus lienee tarkoittanut vastaavien autojen keskimääräisen tason yli menevää turvallisuuden tasoa, joka Volvossa ehkä on, ehkä ei.
Nykyautot ovat aiempiin verrattuna likimain kaikki kohtalaisen turvallisia. Joissakin turvallisuusajattelua on suunnittelupöydällä viety pidemmälle kuin toisissa toki, mutta pääsääntöisesti uudet autot ovat kuitenkin aika kehittyneitä tässä tärkeässä asiassa ja monelle riittää se turvallisuus, joka muuten mieleisessä autossa on. Joillekin ostajille kysymys turvallisuudesta ei ole lainkaan tärkeä tai sitä ei käsitetä: yhteen aikaan mm. Dacia-ihmiset vakaasti selvittivät, ettei ESP ole tarpeellinen varuste, jos ajaa ennakoivasti. Ikään kuin olisi yksin ainoa autoilija liikenteessä ilman, että toisten autoilijoiden huolimattomuus tai vaikka metsän eläimet eivät voisi aiheuttaa äkillistä väistämistarvetta. Minusta tuntuu, että turvallisuutta ei oikein edes ajatella autoa ostaessa. Auton oletetaan olevan riittävän turvallinen. Seksikkäämmät ominaisuudet, kuten suorituskyky tai polttoaineen kulutus menevät ohi. Ja toisaalta turvallisuutta ei voi oikein ilmoittaa helppoina ja helposti käsitettävinä numeroarvoina, toisin kuin vaikka kiihtyvyys 0-100 km/h. Turvallisuutta ei voi vertailla oikein mitenkään, kun kaikki autot saavat samat viisi tähteä EuroNCAP:ssa ja muita tutkimuksia alalta ei ole juuri saatavana.
Tietenkin rahakin määrittää. Jos ei ole varaa tai halua sijoittaa kuin vanhempaan autoon, tinkii väistämättä turvallisuudesta verrattuna uusiin autoihin. Vaikka jotkut vanhoistakin autoista pärjäävät vielä kohtalaisesti, esim. Folksamin kolaritilastossa.
"Aktiivista turvallisuutta" toki on myös muutkin ominaisuudetkin kuin hyvä kolariturvallisuus. Hyviä ajovaloja ei meinaa löytyä oikein mistään autoista enää: esimerkiksi tärkeä apuhalogeeni pitkille xenonien kaverina on katoava varuste, kun autovalmistajat tykkäävät muotoilla umpiot niin pieniksi ettei halogeeni mahdu sisään, tai sitten se vain kustannussäästetään pois. Hyvät ajo-ominaisuudet ja mukavuus sekä loogisesti toimivat hallintalaitteet ovat tärkeä osa myös. Mukavassa ja ajoltaan hyvässä autossa kuski ei väsy niin nopeasti kuin kehnommassa.
Sinäkin vissiin pidät "liikana" turvallisuutena jotain, sillä et taida ajaa uunituoreella Volvon uusimmalla mallilla? Tai esimerkiksi uusimmalla Mersun S-mallilla, jota voinee pitää kokonaisturvallisimpana mallina, ainakin kaikkine lisävarusteineen?
Korkean malli-iän ansiosta Volvoni edustaa edelleen uusinta ison Volvon mallia, tosin on siinä ehtinyt sittemmin facelift tulla. Sama malli silti.

Uudempi yksilö kelpaisi hyvin, mutta minkäs teet kun ei budjetti anna myöten, suomalaisen autonostajan prime time -ikäänkin on vielä hyvinkin paljon minulla aikaa. Suhteellisen luottavainen kuitenkin olen tämän autoni turvallisuuteen ja pakko todeta, että nyt kun olen saavuttanut sen vaiheen ja iän elämässä että oman kuolevaisuuden jo ymmärtää, niin auton turvallisuudesta on tullut omissa prioriteeteissani aika tärkeä tekijä. Kun ajelee myös aika paljon kaikenlaisia korpiteitä suunnilleen yhtäjaksoisen hirvivaara-alueen vallitessa, turvallisuus vaan kiinnostaa. Nykyinen, vieläpä käytettynä aikanaan ostettu, autoni on siinä suhteessa luultavasti parasta mitä vastaavalla rahalla saa. Hetkittäin olen miettinyt pienempään vaihtamista, vaikka joku 1.6 Ecoboost-Fokkeri, kun ajokilometrit ovat ollet vähenemään päin. Mutta auto ei siitä paranisi juuri miltään osin - ja todennäköisesti kolariturvallisuus olisi selvästi huonompi. Minä ihan oikeasti ajattelen näin.