Kuten kirjoitin, tarkoitus ei ollut väitellä mikä on kaunis, vaan keskittyä faktaan:
eri tyylisuunnat eri merkeissä, miksi? Etenkin tuon ikkunalinjan osalta näkee kyllä, että on selvästi kahta koulukuntaa ja miksi sitten Volvo on lähtenyt "japsi-suuntaan", tai miksi sitä sitten haluaa nimittää?
Saksalaiset autovalmistajat ovat ihan objektiivisestikin arvioiden tolkuttoman konservatiivisia muotoilupolitiikassaan. Tyypillisesti mallisukupolven vaihtuessa autoa ei meinaa erottaa edellisen sukupolven vastaavasta. Kansanautoissa tulee ensimmäisenä mieleeni vaikkapa Golf VI -> VII ja Octavia II -> III joissa ulkokuorta on uuden mallin myötä viilattu niin vähän, etten ihan oikeasti meinannut alkuun erottaa uusia malleja vanhoista. Sama koskee kalliimmassa sarjassa myös BMW:n ja Audin eri malleja, joissa viimeiset 2 tai jopa 3 sukupolvea ovat niin toistensa kaltaisia, että kun sellaisia tulee vastaan niin en välttämättä näitä merkkejä harrastamattomana tiedä, mikä on minkäkin aikakauden tuote.
Aiemmin hyvin konservatiivinen Volvo on nyt selvästikin vaan lähtenyt toteuttamaan uusissa malleissaan rohkeampaa designia ja irtiottoa aiempiin malleihin siinä missä mm. saksalaiset eivät luonnostaan tykkää tehdä kovin rohkeita siirtoja. Siinä voisi Horstilla mennä sauerkrautit väärään kurkkuun, jos huomaisi uuden Penarin näyttävän kovin erilaiselta kuin hänen edellistä mallia olevan kärrynsä. edit.
Kylkilinjan muotoilulla ei ole kuin lapsellisimmissa ajatuksissa yhtään mitään tekoa näiden autojen myynnin kannalta. Eiköhän se nyt päivänselvä asia ole, että vaikka MB ja BMW ovat aina olleet paljon enemmän mainstream-kamaa kuin Volvo maailman automarkkinoilla. Odottaako joku, että asia muuttuu toisin päin tosta noin vain ja Daavid alkaa kyykyttää saksalaisia Goljatteja tai että "vääränlainen" kylkilinja tuomitsee Volvon markkinointiponnistukset?
Lamborghini Urus konsepti siinä. Kai näitä muutkin kuin japsit ja Volvo tekee?