Kulkukoira  Proturbo

V70 D5, -05, Raklatus käynnistyksen jälkeen kun kone lämmitetty ardicilla

• 28 Vastauksia
  • 6630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ukarp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Terve! Liekköhän kellään samanlaista vikkaa, en äkkiseltään löytänyt foorumilta. Autona siis v70 D5 vm.-05.
Olen tehnyt semmosia havaintoja, että kun käynnistän auton kun sitä on lämmitetty ardicilla, niin käynnistymisen jälkeen kuuluu n. 10-20s ajan aika kova "raklatus" konehuoneesta. Ääni häviää kun nostaa koneessa kierroksia. Tämä ääni kuuluu siis pelkästään silloin kun autoa on lämmitetty ardicilla. Kylmänä käynnistäessä ääntä ei kuulu. Olen vaihtanut laturin vapaakytkimen, jota ensin itse epäilin. Mitähän voisi/kannattaisi itse tehdä ennen kuin vie mihinkään pajalle tutkittavaksi?

Kiitos vastauksista!

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Mulla oli viime talvena vähän sama 2003 d5ssä. Epäilin pimeitä hehkuja tai ilmaa letkuissa mutta en vielä niitä hehkuja mitannut. Sen sijaan vaihdoin kesällä jäähdytysnesteet ja olen nyt polttanut ardicia 15 minuutin sijaan 30min. Lisäksi joku apulaitehihnan rullista vaihtui huollossa. Tänä talvena tuota ääntä en ole vielä kuullut. Jännyys tosiaan oli että ilman esilämmitystä ääntä ei tullut.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ukarp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Joo, nesteistä en tiiä millon vaihettu mutta se tuskin ääntä aiheuttaa? Kaverin kanssa pähkäiltiin kans semmosta että kun lämmittää ardicilla niin öljy notkistuu ja pääsee valumaan pois kuluneilta venttiileiltä jolloin käynnistäessä ja sen jälkeen ne käyvät vähän aikaa kuivana. Yks vaihtoehto kans tuo apulaiterulla mutta en vaan tajua että miksi se ei kuulu sitten myös kylmänä käynnistäessä.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
tollanen https://www.youtube.com/watch?v=jLCkjlJNG0Y se mun viime talven ääni oli. Nyt olen kanssa aika tarkkana siitä että ardicin puhallinkin sammuu ennen starttia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ukarp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Joo just samanlaista ääntä pittää mullaki! Pitääpä kokeilla että odottaa ardicin puhaltimen sammumisen ennenkuin starttaa. Sulla siis hävisi rullan- ja nesteiden vaihdolla?

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Ihan satavarma en ole että hävinnyt. En muista nyt kuulleeni mutta pitää yrittää manata esiin  ;) jos on täyden tu nin lämmityssyklin vetänyt läpi niin tuleeko ääntä?
« Viimeksi muokattu: 14.12.2016, 20:25:58 kirjoittanut Mustalaatikko »

Poissa sikalintta

• Grand Luxe
  • **
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
joo tuttu rutina täälläkin. meillä on kaks -05:ta, automaatissa tuo ei kuulu mutta manuaalissa kyllä. kaksoismassaa oon ite epäilly, se on toki vaihdettu 100tkm sitten ja remontista asti rutissu että liekkö ominaisuus. tai sitten kuuluu jostain ihan muualta
D5244T

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Mulla on tosiaan 2003 V70 D5 automaatti tuo oma potilas että kaksoismassa ei siinä tapauksessa ole.

Poissa ukarp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
En ole täyttä tuntia antanu varmaan ikään lämmittää, mutta jotenkin semmonen muisti on että mitä kauemmin päällä, sitä pienempi ääni.   ??? Pitääpä tuotakin kokeilla heti kun mahdollista että antaa olla täyden tunnin. Mulla myös automaatti.

Poissa hannutt

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kuuntelin samanlaista ääntä ja nyt jännään kun perjantaina saan Vollen pois Korihuollosta (siis peltikorjaamolta) samalla käytin laturin huollossa. Sähkön hovihankkija kunnosti laturin, vaihtoi vapaakytkimen ja laakerin ja hiilet sekä liukupinnat. Eli perehdyin ääneen ja tulin siihen tulokseen että lisälämmittimen käytön jälkeen on virtaa hävinnyt akusta ja laturi pukkaa uutta, siinä alkaa vapaakytkin ääntää. Kerron tosiaan kun saan kokemusta.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Mä en enää saa tuota ääntä aikaiseksi. Aiemmin se tuli vaan päivän ekassa startissa kuin lämpö olisi vaikuttanut asiaan

Poissa jokeri racin

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kuuntelin samanlaista ääntä ja nyt jännään kun perjantaina saan Vollen pois Korihuollosta (siis peltikorjaamolta) samalla käytin laturin huollossa. Sähkön hovihankkija kunnosti laturin, vaihtoi vapaakytkimen ja laakerin ja hiilet sekä liukupinnat. Eli perehdyin ääneen ja tulin siihen tulokseen että lisälämmittimen käytön jälkeen on virtaa hävinnyt akusta ja laturi pukkaa uutta, siinä alkaa vapaakytkin ääntää. Kerron tosiaan kun saan kokemusta.

Kulunut vapaakytkin on itsellä aina ( kahdesta kokemus) pitänyt sirittävää ääntä... Sen kuluneisuus on autossa helppo todeta, kun laittaa mahd. paljon virtalaitteita päälle auton käydessä... ;)

Poissa sikalintta

• Grand Luxe
  • **
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
joo ja jos puhutaan tosta äänestä mikä kuuluu edellä linkatussa videossa niin kuskin puolelta tulee selvästi että ei oo vapaakytkin
D5244T

Poissa ukarp

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Minä oon kans vaihtanu vapaakytkimen laturiin, kun pähkäilin kans tuota lataushommaa josta arvelin että ääni tulis mutta ei muuttunu tilanne. Ja oli tosiaan täyden tunnin yks päivä lämmityksessä jonka jälkeen käynnistys kun ardic ollut vähän aikaa sammuksissa niin ei kuulunut ääntä.

Poissa hannutt

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Saatan olla väärässä, mutta se onneksi ole ekakerta. Nyt on tärkeintä saada auto korjaamolta, saanti veny kun ei eka konepellin maalaus niillä onnistunut. Mutta sehän on sitä nykyaikaa.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron