Kiitos kaikille! Yritetään tehdä mahdollisimman siistiä jälkeä, mutta onhan tuo oma hitsaaminen vielä kaukana hyvästä. Putkisto nyt näyttää nopealla vilkaisulla ihan siistiltä, mutta hitsattu ilman juurikaasua ja saumat kiemurtelee, kun ei ole aina jaksanut hakea sitä parasta hitsausasentoa.
Koneella nyt ajettu useampi kesä pelkillä öljynvaihdoilla. Viimekesänä kuvittelin kuulevani yläkerran vähän naputtavan ja välillä öljyjen sekaan on päässyt aika paljon viinaa, joten ajattelin nyt käyttää koneen irrallaan ja tehdä perus tarkastukset. Kytkimen kunto myös mietitytti ja ahtimen öljynpaluu on niin paljon helpompi tehdä moottori pukissa.
Vanha öljynpaluu oli kuvassa vasemmalla näkyvän kaltaisella laipalla toteutettu ja an12 letkulla/liittimillä. Hx52 kanssa liitin mahtui juuri paikalleen, kun liittimen kiristi oikeaan kulmaan. Hx42 kompurapesä oli kuitenkin sen verran pienempi ettei samaa adapteria saanut millään mahtumaan. Pilkoin adapterin ja hitsailin pätkän putkea väliin. Nyt an letkun ei tarvitse tehdä niin jyrkkää mutkaa ja liitin väistää kompurakotelon hienosti.


Ajattelin laittaa öljypohjaan öljynlämpöanturin, joten samalla tarkastus kk laakereille. Parissa laakerissa oli kynnellä tuntuvia naarmuja, joten päätin tarkistaa myös runkolaakerit. Ne olivat kohtuu siistin näköiset, mutta joutavat nyt kaikki vaihtoon. En tiedä onko kasausvaiheessa jäänyt jotain roskaa esim kampuran öljykanavaan, kun runkolaakereissa ei kumminkaan näkynyt niin isoja jälkiä mitä kk laakereissa.
Tulipahan samalla huomattua, että koneen kannakkeiden kaikki m8 pultit oli löystyneet/venähtäneet vaikka oli kasattu liimalla. Pitänee vaihtaa 8.8 pultit kovempiin.
Moottori tuli aikoinaan kasattua vähän kiireellä ja se oli sisältä hieman karstan peitossa niinkuin nämä aina. Nyt selvästi etanolilla ajo aiheuttanut pesevän vaikutukset ja suurin osa paskasta lähtenyt pois. Millä porukka on putsaillut näitä sisältä? Onkohan esim uuninpesuaine liian rajua?

]

Venttiilivälykset oli kaikki 0,25-0,30mm väliin. Tosin suurinosa 0,3 välyksistä oli imupuolella ja 0,25 pakopuolella. En enään muista mihin välykset säädettiin, kun ne viimeksi hierottiin kohdilleen hitsinokille venttiiliä seetiin upottamalla. Saavat nyt olla noin, kun säätökupit taitavat olla vähän kiven alla.

Huohotus vähän mietityttää. Ensimmäinen versio oli huono, koska se valutti keruusäiliöstä etanolit takaisin öljypohjaan. Tämä nykyinen aikaisemmin esitelty on toiminut sinänsä hyvin, että säiliöön kertyy lähes puhdasta vesi/viina sekoitusta ja ne saa mopon bensahanasta valutettua pois. Nyt keruu säiliöön menee kumminkin vain vakio huohotus pöntöltä 16mm sisähalkaisijalla oleva letku ja suljetusta keruusäiliöstä menee an10 letku ahtimen imuputkeen. Radalla kone räki öljytikun putkesta öljyä välillä. Johtuukohan tämä sitten vain öljyn loiskunisesta vai tuleeko kampikammioon painetta noin ahtaalla huohotuksella. Öljypohjan huohotuslähtö on kokonaan tulpattu.
Minkä kokoisia linjoja näissä on muut käyttäneet huohottimelle tai onko muita hyväksi todettuja ratkaisuja? Vakio huohotuspönttö on kumminkin toiminnaltaan varmaan parhaimpia, jos vaan linjat ei ahdistaisi.