Kun tuli tunnukset kaivettua esille, niin tässäpä muillekin tiedoksi.
Joulukuun alussa ruostui poikki etuiskunvaimentimen lautasen kiinnitys iskunvaimentimen runkoon. Tuloksena jousen pää ja lautanen rupesivat hankaamaan voimakkaasti eturenkaaseen ja rengas räjähti.
Huvittava sattuma oli, että olin juuri katsastanut auton ja ajamassa konttorilta kotia. Toisesta raidetangon päästä löytyi sanomista mutta iskunvaimentimet olivat testissä ihan ok. Ilmeisesti testauksen täristykset saivat aikaan tuon joustintuen purkautumisen. Onneksi sattui ihan kotikulmilla ja tyhjällä renkaalla pääsin vielä kävelyvauhtia kotiin.
Kun autolla on jo ikää (2004 S80) ja kilometrejä (480 000), tuo iskari ei voi olla alkuperäinen. Siinä näkyi vielä Sachsin tarrakin. Tuon joustintuen lautanen oli aivan kova ja hyvä, mutta se liittyi iskunvaimentimen runkoon putkimaisella osalla ja tuo putkimainen päällysosa oli ruostunut käytännössä poikki ja jousi lautasineen laukesi alas. Itse iskari oli vielä paineessa ja hyvä. TRV:t laitoin tilalle, kun sellaiset osui kohdalle.
Eipä ole koskaan osunut vastavaa kohdalle, ei itsellä eikä muillakaan. Sitä vielä ihmettelen, kun tämä on dieseli, jolla ainaki joskus on ajettu paljon, niin kuinkahan nuo bensa-autoissa. Luulisi ruosteen ehtivän raiskata pahemmin ennen normaalia teknistä loppumista. Auto on ollut itselläni 2,5 vuotta ja iskarreiden iästä ei ole tietoa.
Muultahan tuosta ei ruostetta ole löytynyt, eikä nyt taas vaihteeksi löydy tuosta joustintuestakaan
