Proturbo  Autodiagnoosi

Etuiskunvaimentimen lautanen putosi

  • 6 Vastauksia
  • 2431 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« : 05.01.2017, 13:33:14 »
Kun tuli tunnukset kaivettua esille, niin tässäpä muillekin tiedoksi.

Joulukuun alussa ruostui poikki etuiskunvaimentimen lautasen kiinnitys iskunvaimentimen runkoon. Tuloksena jousen pää ja lautanen rupesivat hankaamaan voimakkaasti eturenkaaseen ja rengas räjähti.

Huvittava sattuma oli, että olin juuri katsastanut auton ja ajamassa konttorilta kotia. Toisesta raidetangon päästä löytyi sanomista mutta iskunvaimentimet olivat testissä ihan ok. Ilmeisesti testauksen täristykset saivat aikaan tuon joustintuen  purkautumisen. Onneksi sattui ihan kotikulmilla ja tyhjällä renkaalla pääsin vielä kävelyvauhtia kotiin.

Kun autolla on jo ikää (2004 S80) ja kilometrejä (480 000), tuo iskari ei voi olla alkuperäinen. Siinä näkyi vielä Sachsin tarrakin. Tuon joustintuen lautanen oli aivan kova ja hyvä, mutta se liittyi iskunvaimentimen runkoon putkimaisella osalla ja tuo putkimainen päällysosa oli ruostunut käytännössä poikki ja jousi lautasineen laukesi alas. Itse iskari oli vielä paineessa ja hyvä. TRV:t laitoin tilalle, kun sellaiset osui kohdalle.

Eipä ole koskaan osunut vastavaa kohdalle, ei itsellä eikä muillakaan. Sitä vielä ihmettelen, kun tämä on dieseli, jolla ainaki joskus on ajettu paljon, niin kuinkahan nuo bensa-autoissa. Luulisi ruosteen ehtivän raiskata pahemmin ennen normaalia teknistä loppumista. Auto on ollut itselläni 2,5 vuotta ja iskarreiden iästä ei ole tietoa.

Muultahan tuosta ei ruostetta ole löytynyt, eikä nyt taas vaihteeksi löydy tuosta joustintuestakaan  :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #1 : 05.01.2017, 14:46:07 »
Onhan noita jousilautasen hajoamisia ruosteen takia tullut vastaan muutamia. Iskarin ulkonäön perusteella on saattaneet olla alkuperäisiä. Kaikki on olleet yli 300tkm ajettuja ja osassa koko lautasen yläpuolelta peittävä kumi. Hautoo hyvin kosteuden ja suolan kanssa.

Iskaritestin ok-tulos ei välttämättä kerro sitä, onko iskari oikeasti hyvätehoinen ;)
« Viimeksi muokattu: 05.01.2017, 14:48:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #2 : 05.01.2017, 17:30:59 »
Joo, tässä oli päällä sellainen akuankan räpylästin, jonka vielä laitoin takaisinkin. Tuo iskarisysteemi oli yllättävän tarkkaan pehmennyt. Jopa iskareiden päissä olevat muoviholkit, joihin suojakumi kiinnittyy olivat turvonneet ruosteen paineesta. Jotta sain ne istumaan takaisin uusiin, ne piti lämmittää pehmeiksi ja sitten puristaa letkusiteellä istumaan iskunvaimentajan päähän. TRV:ssä ei tullut varren puoleiseen päähän muoviholkkia eikä se näytä kuuluvan myöskään iskunvaimentimien suojakumisarjaan.

Toisaalta yllättävänkin paljon mustaa maalia jäljellä ja tosiaan jopa viivakoodi lappu valmistajan merkinnöin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #3 : 05.01.2017, 20:28:02 »
Sitä muoviholkkia ei ole tainnut tulla vastaan missään muussa kuin Sachsin iskareissa. Ja Sachsithan ovat myös tehdasasennuksenakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #4 : 07.01.2017, 19:43:36 »
Rupesin miettimään, että kuinkas se suojakumi siihen oikein pitäisi laittaa. Hommaamani suojakumit olivat saman kokoiset kuin noiden Sachsin iskareiden päällä olleet. Päättelin, että muoviholkki pitää saada uuteenkin.

Kiinnitin nuo suojakumit nippusiteellä alapäästään iskunvaimentimen päälle. Sillä tavalla ne vanhatkin olivat kiinni, mutta onhan siinä saattanut olla usempi seppä matkalla jo niitä laittamassa.

Tuo Sachsin suojamuoviholkki on tehty kai niin, että jos sisälle pääsee vettä, se pääsee holkin ali pois, sillä sisäpinnassa oli pieniä harjanteita. Se ei ilmeisestikään istu aivan täysin tiiviisti iskunvaimentimen päälle, vaikka siihen kiinni tarttuukin. Nyt kun jouduin sitä lämmittämään, nuo harjanteet litistyivät ja asetelma on alapäästäkin likipitäen tiivis ja sisälle mahdollisesti pääsevä vesi tai kura tuskin pääsee alapäästä valumaan ulos.

Vai onko tuo suojus tarkoitettu jätettäväksi alapäästään irti jolloin se vain on väljästi siinä iskarin ympärillä ?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #5 : 07.01.2017, 21:45:02 »
Suojakumihan on iskarin päällä käytännössä aina kun auto on ajoasennossa. Ei siinä tarvitse sen erikoisempia pitimiä. Eikä yläkautta kovin vettä sinne sisään pääse jos kumi on ehjä ja kiinni pohjauskumissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Etuiskunvaimentimen lautanen putosi
« Vastaus #6 : 07.01.2017, 22:36:22 »
Jaa, onko se sitten niin tarkoitettu olevaksi, ihan vapaasti päällä kelluva. Se kumi ei sitten hankaannu sen kummemmin hinkatessaan iskarin päähän ? Roiskeltahan se varmaan varren suojaa, mutta pöly voi nousta ylöskin päin.

Jos se taas kiristetään tiiviiksi, sitten sisälle voi pahimmassa tapauksessa kertyä vaikka vettä. Ei oikein hyvä sekään. Nippusiteet voisi tietty puristella vaikka poikki jousen läpi.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy