Ei ole tarkoitus kierrättää 10,000rpm, kun iskunpituuden takia (-> männän nopeuden) kiertokangen laakerit erittäin suurella rasituksella.
Eikä tarvitse.
Se, että milloin paras voima saavutetaan koneella, riippuu monesta eri tekijästä - ei vain sylinterien määrästä.
Jos vertaa lyhyt iskuista ja (lähes) "neliö" moottoria, saavuttaa lyhyt iskuisella moottorilla vähemmän voimaa samalla kierrosluvulla kuin pidempi iskuisella, neliö moottorilla (iskusuhde n. 1) kun/jos oletetaan että mitään muita eroja ei olisi.
Kiinnitti vaan tuo lauseesi sen verra huomiota, että koin tuon tarpeelliseksi selitellä..

Moottorin kierrosherkkyys, kaasuun vastaavuus.. niitähän kevyemmällä liikkuvalla massalla parannetaan moottorissa.
Ja kuten mainitsin edellisessä viestissäni; aiheesta on
päin vastaisia teorioita/väitteitä.. esimerkiksi tuo, että kevyemmällä kampiakselilla sen värähtely/värähtelyn vaikutus heikkenee, ja laakereidenkin kesto olisi siten pidempi.
Ja kaikki
tarpeeton massa mitä voi saada pois, on aina plussaa - toki rajansa kaikella.
Ei katukäytössä...Mainitsen nyt kuitenkin vielä, etten hae täällä hyväksyntää kampiakselin keventämiselle.
Ajattelin, että aiheesta olisi voinut saada järkevää, kehittävää keskustelua - mutta meinaa mennä pelkän
kyseenalaistamisen puolelle?