Niinkuin muutkin ovat jo todenneet, reippaiden kilometrien takia valmistaja tai maahantuoja tuskin tulee vastaan millään tapaa.
"Oman" merkin kohdallakin jos valmistaja on määritellyt jotkin kilometri- ja aikarajat korjausten GW:lle, niin kun ne täyttyvät, niin se oli sitten siinä. Vaikka olisi vaan yhden kilometrin tai yhden päivän yli sallitun.
Myyjäliikkeellä on toki virhevastuu, ei siis takuu. Mutta millainen, riippuu viasta ja kaupan kohteesta. Monesti kun autolle kertyy ikää ja kilometrejä, vastuut pienenee hyvää tahtia.
Monesti näissä sovelletaan ns. elinkaarimallia, ja 320tkm:n kohdalla ollaan aika pitkällä elinkaaressa. Tarkoittaen sitä, että vikatapauksissa myyjän osuus korjauskustannuksista voi olla melko pieni.
Nyt jos tutkimukset ja purkamiset on jo aloitettu asiakkaan toimesta, vaikuttaa sekin korvattavuuteen. Myyjällä on kumminkin ensi kädessä oikeus määrätä missä ja miten auto korjataan.
Inhottava ja valitettava yhteensattuma joka tapauksessa...
Kannattaa kumminkin olla myyjään hyvin yhteydessä, ja kuluttajaneuvontaankin. Ei kysyminen mitään maksa. Ja jos asia etenee kuluttajariitalautakuntaan, se käsittely sitten kestääkin. Etenkin jos auto seisoo purettuna pajalla, voi odottavan aika olla melko pitkä.