Kävin ottamassa parin kymmenen km:n tyypit D4 Momentum versiota.
Vaikuttaa hiljaisemmalle, kuin V90. Lähinnä tuulen suhina kiinnitti huomiota, laminaidut lasit varmaan auttaisi. Moottori ei juurikaan ilmoittele olemassa olostaan. Käsin alasvaihtassa moottorijarrutus on varsin lievä, vaikka kierrokset nousevatkin. D4 Aut, ei ole mikään ohjus, manuaalina olisi lienee tunnokkaampi...
Autossa oli peruspenkit, nahalla. Nahka on kovahtkoa 'summun' nahkaa, joten siitä tuskin kannattaa maksaa.
Muuten penkit ovat OK (paremmat, kuin V90 IMHO), sähk.2-suunt.ristiseläntuen sekä istuimen korkeuden säätö. Kallistuksen säätö on mekaaninen. Istuinosta saisi olla aavistuksen pidempi, vaikken ole pitkä.
Kaistallapito toimii lähes huomaamattomasti. V90:ssä ratti pani reunaviivan läheisyydessä vastaan ihan tosissaa, mutta XC60 menee yli lähes huomaamatta. Mikäli ratista ei pidä kiinni, niin ajaa 'itsestään'. Keskiviivalta lähestyssä teki turhan suuren korjausen reunassa ja palasi takaisin ajamaan keskiviivan viertä, muutoin pysyi reunaviivalla nätisti.
Laatuvaikutelma OK, vaikkakin takaoven kohdalla pyöräkotelossa näkyi pistehitsi varsin selvästi. Panelien sovitukset olivat paljon paremmat, kuin eräässä S90:ssä.
Köyhälle vaan on kallis

Jopa adaptiivinen vakkari on lisävaruste 1500,- ja automaagilaatikko 3000,-
(mitähän eroa on konfiguraattorin A & B versoilla, eri päästöt ja ja siis hinta, mutta miksi??)
Käytännössä hinta kipuaa 60t€ pahemmalle puolelle talvipaketilla
Vielä yllättävämpää on, että V90 D4AWD vastaavilla maustelle jää 3000,- halvemmaksi.
(Lyhyelle) Koeajolle kannattaa ottaa myyjä mukaan ja pyytää häntä säätelemään juttuja valikoista, tai sitten ottaa auto yön yli kylään ja käydä asetukset läpi.