KL-varaosat  Race.fi

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #330 : 11.12.2023, 19:56:54 »
Tällä termarilla lämmöt viimasuojan kanssa pyörineet alle 80 vauhdissa n 70-74 asteessa,ja isolla tiellä ajaessa 80-85, ja lisälämmitin päällä jaksaa sitten pitää pienemmissäkin nopeuksissa siellä 85-87 asteessa.

Eikö siellä autossa siis tarkene vai mikä on ongelma? Ei mulla ainakaan edellinen D5 mitenkään absoluuttisesti pitänyt lämpöjään joka kelillä samassa lukemassa, mut DPF-poltot kyllä teki kuten kuuluukin ja hyvin siellä minusta lämmintäkin riitti vaikka lisälämmittimen automaattikäyttö oli aina pois päältä. Juuri siksihän nuo autojen omat lämpömittarit (joissa sellainen on) näyttää puoliväliä tyyliin 60-100c ettei ihmiset sitä turhaan ihmettele.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Noviisi12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #331 : 11.12.2023, 20:08:59 »
Kopissa tarkenee, mutta väittäisin että ei lämpeä kyllä vastaavanlaisesti mitä viime keväänä ja pakkasista se ei johdu silloin oli kylmempiäkin kelejä. Lähinnä mietityttää että ei käy liian kylmänä että tosiaankin nuo dpf-poltot onnistuu. Missä lämpötilassa se mahtaa tapahtua?

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #332 : 11.12.2023, 20:23:48 »
Mulla oli jäähdytysnesteen lämpötila 76 astetta, kun poltto alkoi. Lämmöt nousi 81 asteeseen, jossa termari levähti auki; lämmöt putosi 68 asteeseen. Sitten lämmöt 75 asteeseen pudotakseen taas... Nousi sitten 80 asteeseen, tällä kohtaa poltossa n. 700 astetta.

Eli kun polttaa, niin lämpötilan pudotus (ainakaan) 68 asteeseen ei sitä keskeytä. Mulla keula kokonaan ummessa, ilman maskisuojaa pannu viileämpi; termarin vaihto ensi viikolla.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #333 : 12.12.2023, 06:16:06 »
Olen melko varma, että raja polton käynnistymiselle on 65 astetta.
Pari vuotta sitten selvitin testerin kanssa noita kynnyksiä jotka polton käynnistävät.


Yksi aivan selvä raja normaalikäytössä on 26g nokikuorma.
Pari kertaa sain aikaan tilanteen, jossa oli yli 26g mittarissa ja siitä lähdin kylmällä koneella suoraan maantienopeuksille.  Sen mukaan kun 65astetta tuli täyteen, käynnistyi poltto samantien.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #334 : 12.12.2023, 06:26:58 »
Olen melko varma, että raja polton käynnistymiselle on 65 astetta.
Pari vuotta sitten selvitin testerin kanssa noita kynnyksiä jotka polton käynnistävät.


Yksi aivan selvä raja normaalikäytössä on 26g nokikuorma.
Pari kertaa sain aikaan tilanteen, jossa oli yli 26g mittarissa ja siitä lähdin kylmällä koneella suoraan maantienopeuksille.  Sen mukaan kun 65astetta tuli täyteen, käynnistyi poltto samantien.

Kesäaikaan on ollut pari kertaa itsellä tilanne, että DPF on ollut niin täynnä että moottori ei ole vetänyt kunnolla esim. moottoritien rampissa. Hetken päästä em. tilanreesta poltto on lähtenyt käyntiin. Testerillä en ole koskaan katsonut arvoja.

Voiko DPF aiheuttaa tuollaisen tukkoisen tilanteen vai onko autossa ollut joku muu vika joka ei ole toistunut? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #335 : 12.12.2023, 06:35:55 »
Kesäaikaan on ollut pari kertaa itsellä tilanne, että DPF on ollut niin täynnä että moottori ei ole vetänyt kunnolla esim. moottoritien rampissa. Hetken päästä em. tilanreesta poltto on lähtenyt käyntiin. Testerillä en ole koskaan katsonut arvoja.

Voiko DPF aiheuttaa tuollaisen tukkoisen tilanteen vai onko autossa ollut joku muu vika joka ei ole toistunut? ???

Luulisi että ennen havaittavaa tukkoisuutta tulee väkisinkin ilmoitus tauluun. Vanhassa harmaakantisessa tuo tuli pariin otteeseen, eikä siinä huomannut mitään ihmeellistä. Silloin ei tullut tutkittua noita lukemia, mutta ilmeisesti se ensimmäinen ilmoitus tulee jossakin 30g jälkeen? Tai jos paine-ero ylitää jotkin arvot?

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #336 : 12.12.2023, 07:05:40 »
Luulisi että ennen havaittavaa tukkoisuutta tulee väkisinkin ilmoitus tauluun. Vanhassa harmaakantisessa tuo tuli pariin otteeseen, eikä siinä huomannut mitään ihmeellistä. Silloin ei tullut tutkittua noita lukemia, mutta ilmeisesti se ensimmäinen ilmoitus tulee jossakin 30g jälkeen? Tai jos paine-ero ylitää jotkin arvot?

Vikakoodeissa ei ole koskaan ollut mitään jälkiä. Mutta voiko Rican softa aiheuttaa sen, että joitakin vikailmoituksia ja vikakoodeja jää tulematta?

Muutaman vuoden nyt kärrännyt tällä ensimmäisellä omistamallani dieselillä, niin on vähän opettelua viellä. :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #337 : 12.12.2023, 08:50:52 »
Voiko DPF aiheuttaa tuollaisen tukkoisen tilanteen vai onko autossa ollut joku muu vika joka ei ole toistunut? ???

Väitän että jotain muuta nuhaisuutta ollut tuossa rampissa. Tai sitten poltto on käynnistynyt jo siinä kohtaa kun olet kenkinyt rampilla.

Vikakoodeissa ei ole koskaan ollut mitään jälkiä. Mutta voiko Rican softa aiheuttaa sen, että joitakin vikailmoituksia ja vikakoodeja jää tulematta?

Jos softa tehty kunnolla niin koodeja ei poistella. Ja Rica sen verran iso sekä tunnettu että en usko niiden huijaavan softan kanssa. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #338 : 12.12.2023, 11:40:03 »
Tää ei nyt liity mitenkään moottorilämpöihin, vaan noihin 3:n osapuolen ohjelmanpätkiin. Mitä etua niistä on auton alkuperäseen verrattuna? Näähän on kaikki pappamallin perheautoja ja nytkin tiellä max 100km/h? Lyhyempi käyttöikä ja suurempi bensankulutus, vai... :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #339 : 12.12.2023, 18:50:28 »
Tää ei nyt liity mitenkään moottorilämpöihin, vaan noihin 3:n osapuolen ohjelmanpätkiin. Mitä etua niistä on auton alkuperäseen verrattuna? Näähän on kaikki pappamallin perheautoja ja nytkin tiellä max 100km/h? Lyhyempi käyttöikä ja suurempi bensankulutus, vai... :)

Yleensä suurin etu on selkeesti pienempi kulutus, myös moottorin imukanavat pysyvät puhtaampana. Bonuksena sinne sataseen pääsee vähän nopeemmin.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #340 : 17.12.2023, 16:48:28 »
Nyt ainakin lämpiää vitosdiesel kun nokka on ummessa viimasuojilla. Ajon jälkeen paikallaan käydessä flekti lähti päälle. Ulkona +1⁰C.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #341 : 17.12.2023, 16:54:16 »
Nyt ainakin lämpiää vitosdiesel kun nokka on ummessa viimasuojilla. Ajon jälkeen paikallaan käydessä flekti lähti päälle. Ulkona +1⁰C.

Sama homma oli nollakeleillä omassa D5:ssa, en sitten tohtinut pitää kuin puskurin aukon tukossa kun keli alkoi lähennellä nollaa, pakkasilla sitten rätti maskiinkin.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #342 : 20.12.2023, 12:01:38 »
Nyt tuli laitettua termari öljynjäähdyttimeltä lähtevän letkun väliin, ainakin näin pikkupakkasilla lämmöt nousee selvästi nopeammin ja maantiellä päässy jo lähemmäs 90 asteeseen. Eikä kaupungissakaan paljoa alle 80 putoa. Viimasuoja pelkästään ala-aukossa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #343 : 20.12.2023, 20:14:32 »
Nyt tuli laitettua termari öljynjäähdyttimeltä lähtevän letkun väliin, ainakin näin pikkupakkasilla lämmöt nousee selvästi nopeammin ja maantiellä päässy jo lähemmäs 90 asteeseen. Eikä kaupungissakaan paljoa alle 80 putoa. Viimasuoja pelkästään ala-aukossa.

Onko kukaan tutkinut kuinkahan vaihteistoöljyn lämmöt käyttäytyy kun tuota nestekiertoa mennään sorkkimaan? Sillekin lämmönvaihtimelle kuitenkin tarkoituksensa on. Luulen että ylimääräisten termostaattien asentelu ei ainakaan nopeuta vaihteiston lämpenemistä normaaliin käyttölämpötilaan.

Lämpöisimpiä dieselvolvoja nämä pari edellistä D5-moottorista mulla on ollut ja pitää sillä polttoaineen kulutuksella kyllä ollakin.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2023, 05:18:44 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #344 : 20.12.2023, 20:37:28 »
Onko kukaan tutkinuy kuinkahan vaihteistoöljyn lämmöt käyttäytyy kun tuota nestekiertoa mennään sorkkimaan? Sillekin lämmönvaihtimelle kuitenkin tarkoituksensa on. Luulen että ylimääräisten termostaattien asentelu ei ainakaan nopeuta vaihteiston lämpenemistä normaaliin käyttölämpötilaan.

Lämpöisimpiä dieselvolvoja nämä pari edellistä D5-moottorista mulla on ollut ja pitää sillä polttoaineen kulutuksella kyllä ollakin.

Mitä nyt aihetta tuli lueskeltua ja jos uudempaan vuosimalliin tuo termostaatti on lisätty jo tehtaalla ni en usko että kovin paljoa ainakaan negatiivista vaikutusta on. Ei tietysti ihan samanlainen ratkaisu mutta periaate sama.

 

Kulkukoira  Proturbo