Samppasport  Futurez

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 67144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #360 : 28.12.2023, 10:52:54 »
Volvo V60 2015, 5 sylinterinen D4 automaatti AWD.

Normaalisti auton OBD-liittimessä on tuulilasikamera, mutta tänään laitoin Bluetooth-palikan kiinni ja Torquen auki puhelimeen. Ulkolämpötila -2⁰C, nokka ummessa viimasuojilla. Webasto päällä ~20min ennen lähtöä, auto käyntiin (moottorin lämpö ~45⁰C) ja oven eteen siirto kyytiläisten ja tavaroiden lastaamista varten. N. 5min auto kävi Webasto päällä ja liikkeelle. Webasto sammuksiin kun auton nopeus 60km/h. Maantietä muutama kilometri, taajamaan siirtyessä moottorin lämpö ~75⁰C. Reilu kymmenen kilometriä taajaamaa ja lopulta moottorin lämpö oli ~85⁰C. Hieman ennen kotipihaa oli hiukkaskiihdyttimen poltto lähtenyt päälle. Auto kävi hetken paikallaan ja lämpötila kerkesi kipuamaan 97⁰C. Tässä vaiheessa sammutin auton.

Vajaa pari kilometriä ennen kotipihaa pysähdyttiin kaupan pihassa. Moottorin lämpö oli tuossa vaiheessa 85⁰C, poltto ei vielä ollut käynnissä. Mielenkiinnosta konepelti auki ja kokeilin, ylä- ja alavesiletkut oli molemmat jo kuumia. Termostaatti vaihtoon jakopään uusimisen yhteydessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #361 : 01.01.2024, 13:06:34 »
Kyllä. Pakko se on itsekin myöntyä, että vaatii laatikon vesiletkuihin termarin. Ulkona -31 pakkasta ja maantiellä moottorin lämmöt 78 astetta. Pahvi keulassa ja Webasto päällä.... Xc70 d4 awd -14
« Viimeksi muokattu: 01.01.2024, 13:13:39 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #362 : 02.01.2024, 08:27:44 »
Onkohan ominaisuus vai pitäisikö olla weban automaatti käytössä.

Eli siis kyseessä tuo -12 vuoden XC70. Webasto siis toimii kyllä ajastuksella ja suora käynnisyyksellä, mutta ajon aikana ei tahdo lähteä kovemmilla pakkasilla päälle.

Ajatuksena tuon automaatti käyttö pois kytkettynä on että saa sammuttaa itse kun on esim tulossa kotiin tai kauppaan tms.

Vai pitääkö kokeilla laittaa automaatti käyttö päälle ja testata?

Niin ja webasto on vajaan 2 vuotta vanha.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #363 : 02.01.2024, 08:34:50 »
Onkohan ominaisuus vai pitäisikö olla weban automaatti käytössä.

Eli siis kyseessä tuo -12 vuoden XC70. Webasto siis toimii kyllä ajastuksella ja suora käynnisyyksellä, mutta ajon aikana ei tahdo lähteä kovemmilla pakkasilla päälle.

Ajatuksena tuon automaatti käyttö pois kytkettynä on että saa sammuttaa itse kun on esim tulossa kotiin tai kauppaan tms.

Vai pitääkö kokeilla laittaa automaatti käyttö päälle ja testata?

Niin ja webasto on vajaan 2 vuotta vanha.

Mulla on aina ollut automaattikäytöllä eikä mitään ongelmia ja jos tulee niin puolasta saa tehdaskunnostetun noin 400€ Eli ei tarvitse edes alkaa vanhaa korjailemaan. :D

Pieni hinta siitä että auto toimii niinkuin sen on ajateltu toimivan. Esim. regenerointi vaatii 65 asteen nestelämpötilan. Jokainen voi testata kuinka kauan tuon saavuttaminen -25C lämpötilassa kestää. Siinä on pidempikin siirtymä helposti loppupuolella?

Nämä EVO-mallit ovat toimintavarmuudeltaan aivan eri tasolla kuin edelliset. Parilla olen ajanut yli 180tkm. eikä mitään virhetoimintoja koskaan.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2024, 12:09:34 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #364 : 02.01.2024, 11:54:52 »
Kyllä. Pakko se on itsekin myöntyä, että vaatii laatikon vesiletkuihin termarin.

Vesiletkuja laatikossa ELK?

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #365 : 02.01.2024, 12:25:04 »

Vesiletkuja laatikossa ELK?

Öljynlauhduttimessa kiertää jäähdytysneste.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8991
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #366 : 02.01.2024, 14:14:34 »
Oma auto lähti tänään polttamaan hiukkaskiihdytintä taajamassa ilman Webastoa. Nokka peitetty viimasuojilla. :juhau: Oli tosin esilämmitetty 40min ja Webasto kävi itsensä sammuksiin (50min kokonaiskäyntiaika). Että kyllä se lämpiää tarpeeksi jos termostaatti on kunnossa tai nokka peitetty.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #367 : 02.01.2024, 15:17:46 »
Oma auto lähti tänään polttamaan hiukkaskiihdytintä taajamassa ilman Webastoa. Nokka peitetty viimasuojilla. :juhau: Oli tosin esilämmitetty 40min ja Webasto kävi itsensä sammuksiin (50min kokonaiskäyntiaika). Että kyllä se lämpiää tarpeeksi jos termostaatti on kunnossa tai nokka peitetty.

Joo, taajamassa lähtee todnäk alemmilla lämmöilläkin, koska silloin on ylitetty nokiraja joka olisi käynnistänyt polton maantieajossa. Toki se auto on voinut olla yli 65asteinenkin, ei sillä.

Näissähän menee niin, että 1. taso on joku 25g ja se käynnistää polton maantieolosuhteissa. 2. taso on ehkä joku 30g ja sen ylittyessä poltto käynnistetään vaikka liikennevaloissa. 3. taso on sitten jotain 40g ja sen ylitys antaa jo ilmoituksen mittaristoon, että on syytä lähteä maantielle.
4.taso  50g on seuraava ja siitä auto ei enää kykene itse käynnistämään polttoa, vaan vaatii testerillä käynnistyksen.
Viimeinen taso on 100g ja se vaatii jo laskureiden resetoinnin jotta polttoa voi yrittää. Grammamäärät vaihtelevat eri mallejen välillä mutta nämä ovat yhden 2.4 5syl version muistin varaiset arvot.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #368 : 02.01.2024, 16:14:39 »
Öljynlauhduttimessa kiertää jäähdytysneste.
Se on öljynjäähdytin.  :juhau:

Ilmastointilaitteessa on lauhdutin, jossa kaasua jäähdytetään nesteeksi.

Mistäköhän tuo öljynlauhdutin ilmaisu on tullut? Sitä käytetään paljon, eikä tuollaisia oikeasti ole kuin jossain öljynjalostamolla.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #369 : 02.01.2024, 16:18:24 »
Se on öljynjäähdytin.  :juhau:

Ilmastointilaitteessa on lauhdutin, jossa kaasua jäähdytetään nesteeksi.

Mistäköhän tuo öljynlauhdutin ilmaisu on tullut? Sitä käytetään paljon, eikä tuollaisia oikeasti ole kuin jossain öljynjalostamolla.
Tämä on yksi eniten alalla nettipalstaraivoa herättänyt asia. ;D
Täälläkin se taitaa olla kiellettyjen aiheiden listalla.
En osaa sanoa miksi ihmeessä sitä sillä nimellä kutsutaan, kun muut jäähdyttimet annetaan rauhassa käsitellä ihan nestemäisiä aineita? :D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #370 : 02.01.2024, 18:17:53 »
Onhan perinteinen vaihteistoöljyn jäähdytinkin tyypiltään lämmönvaihdin. Tunnetaan myös lämmönsiirtimenä.
Öljy kiertää jäähdyttimessä omassa kierrossaan ja antaa lämpöä jäähd. nesteeseen jos neste on viileämpää kuin öljy ja sitten taas toisinpäin.

Näistä ei tosiaan sais puhua kun heti on pilkunviilaaja :'(  miksei myös ilonpilaaja ja vielä jotain muuta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #371 : 02.01.2024, 19:29:20 »
Tänään rakentelin termostaatin laatikon jäähdyttimen letkuihin. Ehkä nopeammin kelaa lämmöt, mutta muuten samalla tavalla heiluu lämmöt 78 -87 asteen välillä maantiellä. Ihan sama onko Webasto päällä tai ei. Lieköhän normaali ominaisuus vai vikaa auton termostaatissa? Pysyykö muilla naulattuna 87asteessa koko ajan vai heiluuko noin paljon?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #372 : 02.01.2024, 19:33:19 »
Tänään rakentelin termostaatin laatikon jäähdyttimen letkuihin. Ehkä nopeammin kelaa lämmöt, mutta muuten samalla tavalla heiluu lämmöt 78 -87 asteen välillä maantiellä. Ihan sama onko Webasto päällä tai ei. Lieköhän normaali ominaisuus vai vikaa auton termostaatissa? Pysyykö muilla naulattuna 87asteessa koko ajan vai heiluuko noin paljon?
Itse katsoin tuommoisessa 20 pakkasessa, niin 50km. ajon jälkeen se alkaa vakiintua niin, että liikkuu 87 ja 90 välillä.

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #373 : 03.01.2024, 10:01:50 »
Tänään rakentelin termostaatin laatikon jäähdyttimen letkuihin. Ehkä nopeammin kelaa lämmöt, mutta muuten samalla tavalla heiluu lämmöt 78 -87 asteen välillä maantiellä. Ihan sama onko Webasto päällä tai ei. Lieköhän normaali ominaisuus vai vikaa auton termostaatissa? Pysyykö muilla naulattuna 87asteessa koko ajan vai heiluuko noin paljon?

Pysyy "naulattuna" (+-2 astetta) 88 asteessa. Laitoin uuden orkkis termarin syksyllä. Ja letkutermarin.

Offtopic, itellä saksantuonti ilman webaa. Lämpöä on tullut koko ajan kabiiniin varsin hyvin eikä se ollut alkuukaan syy termarin vaihtoon. Mutta tuossa on 1,2kw sähkövastus. Onkohan autot joissa tehasweba ilman tuota sähkövastusta?

Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #374 : 03.01.2024, 12:58:58 »
Pysyy "naulattuna" (+-2 astetta) 88 asteessa. Laitoin uuden orkkis termarin syksyllä. Ja letkutermarin.

Offtopic, itellä saksantuonti ilman webaa. Lämpöä on tullut koko ajan kabiiniin varsin hyvin eikä se ollut alkuukaan syy termarin vaihtoon. Mutta tuossa on 1,2kw sähkövastus. Onkohan autot joissa tehasweba ilman tuota sähkövastusta?

Kiitos tiedosta, laitan termarin tilaukseen.  Toki täytyy vielä Vidalla tarkistaa. Nyt olen seurannut vdd donglella ja se voi näyttää väärinkin
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo