Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 67213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #345 : 21.12.2023, 05:21:13 »
uudempaan vuosimalliin tuo termostaatti on lisätty jo tehtaalla

Juu omassa -12 mallisessa tuo öljytermostaatti oli, mutta sehän on nimensä mukaisesti vaihteiston öljynkierrossa eikä moottorin vesikierrossa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #346 : 21.12.2023, 06:21:06 »
Juu omassa -12 mallisessa tuo öljytermostaatti oli, mutta sehän on nimensä mukaisesti vaihteiston öljynkierrossa eikä moottorin vesikierrossa.

Mulla on -15 V60, missä tuo termostaatti sijaitsee jos sielä sellainen on?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #347 : 21.12.2023, 06:36:09 »
Vaihteiston kyljessä, etupuolella mistä lähtee öljynkierto jäähdyttimelle. Siinä on sellainen pahka, joku taisi linkittää kuvankin siitä termarista hetki sitten tähän topiciin. Pitäisi kyllä tuon ikäisessä olla olettaen että on siis vitosmoottorilla ja TF80-laatikolla. Taisi tulla jossain 11-12 vuosimallissa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #348 : 21.12.2023, 09:07:28 »
En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun käynnistin moottorin kylmänä, niin tuulettimen siivet pyörivät, Ei täysyllä kierroksilla, mutta verkkaisesti.
Moottorin ollessa kylmä, niin ei kai pitäitisi pyöriä lainkaan - hidastaa moottorin lämpenemistä?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #349 : 21.12.2023, 09:08:50 »
En ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun käynnistin moottorin kylmänä, niin tuulettimen siivet pyörivät, Ei täysyllä kierroksilla, mutta verkkaisesti.
Moottorin ollessa kylmä, niin ei kai pitäitisi pyöriä lainkaan - hidastaa moottorin lämpenemistä?

Ilmastointi päällä pyörii välillä tyhjäkäynnillä seistessä

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #350 : 21.12.2023, 09:10:48 »
Nyt tuli laitettua termari öljynjäähdyttimeltä lähtevän letkun väliin, ainakin näin pikkupakkasilla lämmöt nousee selvästi nopeammin....

Minulla Volvoissa lämmityslaitteen kenno on moottorin kanssa samassa nestekierrossa. Lämpöä tuottaa moottori (toisessa myös haluttaessa ”weba”) ja järjestelmään kuuluu myös jäähdytyskenno. Vesikiertoa ohjaa moottorin termostaatti, eikä neste mainittavasti kierrä jäähdyttimen kautta ennen termostaatin aukeamista, jolloin moottori on käyntilämpöinen.

Vaihteisto taas elää omaa elämäänsä. Siellä öljy lämpenee ja sille on rakennettu oma jäähdytyspiiri. Joissain malleissa tämän lämmönvaihdin on yhdistetty moottorin jäähdytyspiiriin, toisissa kenno on siitä erillään.

Erillään oleva kenno ei käytännössä vaikuta matkustamon lämpötilaan, näin luulisin?

Jos taas kenno on moottorin jäähdyttimen sisällä, vaihteistoöljy kiertää siellä joko termostaatin säätelemänä tai ilman. Vaihteistoöljystä siis lämpöä siirtyy yhteisen jäähdyttimen nesteeseen, jota ajoviima jäähdyttää ja joka lämmittää matkustamoa vasta sen jälkeen, kun moottorin termostaatti avaa kiertoa.

Jos vaihteistossa on termostaatti, se estää jäähdytyskierron, kunnes öljy saavuttaa toivotun käyttölämpötilan.

Termodynamiikan peruslain mukaan lämpö siirtyy kylmempään. Automaattilaatikko oletettavasti lämpenee nopeammin, kuin ajoviimassa oleva jäähdytin, eli sen lämpöä siirtyy jäähdytysnesteeseen, ellei termostaatti sitä jarruttele. Jos vaihteistoöljyä ohjaa termostaatti, lämpö ei siirry vesikiertoon. Eli jäähdyttimeen, joka ei ole yhteydessä lämmityslaitteen kennoon ennen, kuin moottorin termostaatti aukeaa?

Mitä olen ymmärtänyt väärin ELK?

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #351 : 21.12.2023, 11:30:21 »
Onko kukaan tutkinut kuinkahan vaihteistoöljyn lämmöt käyttäytyy kun tuota nestekiertoa mennään sorkkimaan? Sillekin lämmönvaihtimelle kuitenkin tarkoituksensa on. Luulen että ylimääräisten termostaattien asentelu ei ainakaan nopeuta vaihteiston lämpenemistä normaaliin käyttölämpötilaan.

Lämpöisimpiä dieselvolvoja nämä pari edellistä D5-moottorista mulla on ollut ja pitää sillä polttoaineen kulutuksella kyllä ollakin.

Sen verran seurasin livedataa dsg termarin asennuksen jälkeen, että motarilla 110kmh niin motti vakaasti 88C +-2 ja ja lootaöljyt 65-70C. Ambient oli silloin muistaakseni luokkaa -7C. Ja kulutus silloin about 5.4l/100km.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #352 : 21.12.2023, 12:10:02 »

Minulla Volvoissa lämmityslaitteen kenno on moottorin kanssa samassa nestekierrossa. Lämpöä tuottaa moottori (toisessa myös haluttaessa ”weba”) ja järjestelmään kuuluu myös jäähdytyskenno. Vesikiertoa ohjaa moottorin termostaatti, eikä neste mainittavasti kierrä jäähdyttimen kautta ennen termostaatin aukeamista, jolloin moottori on käyntilämpöinen.

Vaihteisto taas elää omaa elämäänsä. Siellä öljy lämpenee ja sille on rakennettu oma jäähdytyspiiri. Joissain malleissa tämän lämmönvaihdin on yhdistetty moottorin jäähdytyspiiriin, toisissa kenno on siitä erillään.

Erillään oleva kenno ei käytännössä vaikuta matkustamon lämpötilaan, näin luulisin?

Jos taas kenno on moottorin jäähdyttimen sisällä, vaihteistoöljy kiertää siellä joko termostaatin säätelemänä tai ilman. Vaihteistoöljystä siis lämpöä siirtyy yhteisen jäähdyttimen nesteeseen, jota ajoviima jäähdyttää ja joka lämmittää matkustamoa vasta sen jälkeen, kun moottorin termostaatti avaa kiertoa.

Jos vaihteistossa on termostaatti, se estää jäähdytyskierron, kunnes öljy saavuttaa toivotun käyttölämpötilan.

Termodynamiikan peruslain mukaan lämpö siirtyy kylmempään. Automaattilaatikko oletettavasti lämpenee nopeammin, kuin ajoviimassa oleva jäähdytin, eli sen lämpöä siirtyy jäähdytysnesteeseen, ellei termostaatti sitä jarruttele. Jos vaihteistoöljyä ohjaa termostaatti, lämpö ei siirry vesikiertoon. Eli jäähdyttimeen, joka ei ole yhteydessä lämmityslaitteen kennoon ennen, kuin moottorin termostaatti aukeaa?

Mitä olen ymmärtänyt väärin ELK?

Mulle ei nyt aukea, että mitä koitat tässä edes ymmärtää?  ;D

Mutta lootaöljyt ei lämpiä normaali kuormalla yli moottoorin jäähärin lämpötilan. Olettaen että moottori on 88C. Kärryveto, pitkät ylämäet yms erikseen.

Itellä ainakin lootaöljyn lämmönvaihdin ei ole mottorin termarin takana, vaan sille on oma veto moottorilta  laatikon lämmönvaihtimen kautta syyläriin. Eikä ole laatikossa termaria öljynkierrossa. Joten viileässä kelissä moottorilta siirtyy laatikon öljyihin lämpöä niin paljon, ettei moottori saavuta tavoitelämpötilaa.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa T90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #353 : 21.12.2023, 13:00:57 »
Lainaus

Itellä ainakin lootaöljyn lämmönvaihdin ei ole mottorin termarin takana, vaan sille on oma veto moottorilta  laatikon lämmönvaihtimen kautta syyläriin. Eikä ole laatikossa termaria öljynkierrossa. Joten viileässä kelissä moottorilta siirtyy laatikon öljyihin lämpöä niin paljon, ettei moottori saavuta tavoitelämpötilaa.

Näin se on varmaan itselläkin. Eli vaikka moottorin termari kiinni niin jatkuva kierto jokatapauksessa termarin ohi vaihtimelle josta syyläriin. Nyt kun tuohon väliin tuli termari niin neste ei siirry vaihtimelta syyläriin ennenkuin se on 75 asteista.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #354 : 22.12.2023, 14:20:54 »
Uskottava kai se sitten on että pohjoismaissa valmistettu auto jossa on vieläpä lisälämmitin ei vaan talvikäytössä toimi oikein jos ei kyhää ylimääräisiä termostaatteja nestekierron väliin.

Itsellä lämpeni D5 hienosti kun laittoi rätit keulaan talveksi, ei tarvinnut edes webastoa polttaa ajon aikana.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #355 : 22.12.2023, 15:26:51 »
Uskottava kai se sitten on että pohjoismaissa valmistettu auto jossa on vieläpä lisälämmitin ei vaan talvikäytössä toimi oikein jos ei kyhää ylimääräisiä termostaatteja nestekierron väliin.

Itsellä lämpeni D5 hienosti kun laittoi rätit keulaan talveksi, ei tarvinnut edes webastoa polttaa ajon aikana.

Oma D4 AWD pysyy kyllä lämpimänä maantiellä ilman Webastoa, mutta kaupungissa ei. Nyt kun keula on ummessa, pysyy lämmöt myös kaupungissa.

Taisin löytää sen vaihdelaatikon termostaatin kun lampun kanssa kurkin syylärin ja moottorin väliin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #356 : 25.12.2023, 11:32:04 »
Itsekin olen peittänyt keulan säleiköt melko tarkkaan mustilla muovinkappaleilla nippusiteillä kiinnitettyinä heti kun alkoi tulla nollakelejä. Lämpö nousee maantienopeuksissa jopa 96 asteeseen pysyen kuitenkin tasaisessa ajossa 92 asteen paikkeilla. Kaupunkipyörityksessä noin 86...88 hujakoilla.

Mitenköhän tuo keulan peittely haittaa intercoolerin toimintaa? Ei tietysti jäähdytä ilmaa mutta onko talvella tarpeenkaan.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2023, 11:39:14 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #357 : 26.12.2023, 19:45:13 »

Mitenköhän tuo keulan peittely haittaa intercoolerin toimintaa? Ei tietysti jäähdytä ilmaa mutta onko talvella tarpeenkaan.

Voi peittää ja keväällä pois.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5181
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #358 : 26.12.2023, 21:18:49 »
Toimiihan se peitettynäkin mutta voit jonkun heposen menettää kun pitäis täysillä vetää.
Tosin toimii silti varmaan paremmin kuin helteillä.

Pitäis varmaan hommata hiilidioksidiruiskutus coolerille.  :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #359 : 26.12.2023, 21:23:18 »
Oma D4 AWD pysyy kyllä lämpimänä maantiellä ilman Webastoa, mutta kaupungissa ei. Nyt kun keula on ummessa, pysyy lämmöt myös kaupungissa.

Taisin löytää sen vaihdelaatikon termostaatin kun lampun kanssa kurkin syylärin ja moottorin väliin.

Juu on se tehtaalla asennettu vaihteiston kylkeen kiinni. Totta tuo että kaupungissa ei lämpeä ilman webastoa. Minullakin D4 awd, pahvit keulassa ja mittaristo näyttää lämmöt normaalissa, mutta oikeasti jotain 60-70 astetta.

Taidan kokeilla tuota mahlen termaria vielä lisänä
« Viimeksi muokattu: 26.12.2023, 21:36:13 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Proturbo  Autodiagnoosi