Proturbo  Autodiagnoosi

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #135 : 11.12.2019, 14:51:15 »

... termarilta lähtevä letku kylmä ...


Tuohan juurikin kertoo sen, että termari toimii.

Pankaas kokeillen ja laittakaa nollakeleillä tai kylmemmässäkin lämmönpyynti nollille, ettei jäähdytysvettä kylmennetä ja vertailkaa lämpiämisnopeutta normaaliin tilanteeseen. Lämppärinkenno on aikamoinen jäähdytin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #136 : 11.12.2019, 19:00:58 »
Autona V70 D3 vm. 2011 ja termari vaihdettu kahdesti nyt vuoden sisällä. Ongelma sama, mitä täällä on jo kirjoiteltu. Eli jäähdytysnesteen lämmöt ei nouse nollakelissä ja sitä viileämmissä lämpötiloissa 80 astetta korkeammaksi. Tämä ilman maskisuojia.

esim.

Esilämmitykset tehty ja Webasto auto asennolla, mutta silti esim. -5 asteen pakkasessa maximit 75 astetta. Ajoa 45 min, sisältäen moottoritietä, taajamaa ja 80km/h ja tuo 75 astetta saavutetaan webaston (auto) avustamana. Heti kun sammuu, niin tippuu lämmöt n. 5-6 astetta.
Flektit ei pyöri ja kaikki letkut haaleita (termarilta lähtevä letku kylmä). Lämpötilat mitattu kahdella eri testerillä, joten siinäkään en usko olevan mitään vikaa.
Sitten molemmat maskit umpeen ja taajama-ajossa lämmöt nousee yli 80 astetta 4-6km ajolla ja moottoritiellä sitten rivakalla kiihdytyksellä 95 astetta ja siitä tippuu sitten matka-ajossa 88-92 asteen välille ja pysyy siinä taajama-ajossakin. kaikki letkut kuumia ja flektit eivät pyöri.
En usko, että kiuhumisvaaraa, sillä jos olen ymmärtänyt oikein, niin ylipaine jäähdytysjärjestelmässä + jäähdystysnesteen korkeampi kiehumislämpötila vaatii jopa 120 astetta kiehuakseen.

Tutulla vuoden 2012 D3 ja lämmöt nousee samoissa oloissa normaaleihin lämpöihin, joten uskon, että ovat volvolla tehneet jotain muutoksia noiden kahden vuosimallin välillä. Ja sitten vanhemmissa vuosimalleissa taitaa olla 2.4l moottori, niin vertailu ylipäätään muihin moottoriversioihin ei viisaammaksi tee.

Alan kallistumaan ajatukselle, että ks. "vika" onkin juurikin 2011 ja D3 (2.0l) moottorin ominaisuus ja toiminto ja mikä siihen auttaa on maskin peittäminen tai sitten auton vaihto ;). Ainakaan termarivika se ei ole.

Jos jollakulla on jotain kikka kolmosia, mitä vois testata tai ajatuksia, niin mukava olisi kuulla.

Omassa volvossa sama ominaisuus. Myös termari vaihdettu Keskuautohallissa. (D5 2011 eli 2.4d) Ilmeisesti noita termareita käytetty ainakin 2010 ja -11. Olen päätynyt siihen että kylmä kabiini ilman webastoa on kiesin ominaisuus.

Ja sisäpuhaltimen sulkeminen on testattu.
Ei vaikutusta moottorin lämpöihin.
Kyllä sieltä syylärin läpi täytyy kiertää vettä eli termostaatti ei vain toimi kuten talvella olisi toivottavaa.

Keulan tukkiminen auttoi kyllä kivasti.
Täytyy seurata tarkemmin kunhan ilmat kylmenee.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2019, 19:04:53 kirjoittanut Jenze »
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #137 : 22.12.2019, 23:27:38 »
Niin, kyllähän normaalisti termostattin rakenne on sellainen että siellä on pieni peruskierto aina, useimmiten siinä termarissa on pieni reikä sitä varten, eli aivan järjettömillä pakkasilla se maski on laitettava umpeen.

Ruotsalaiselta autotehtaalta kyllä aika surkea esitys.. :(

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #138 : 23.12.2019, 06:10:21 »
Missähän lämpötilassa flekti kuuluu käynnistyä?Nokasta alaosa peitettynä ei nouse lämmöt ihan 80 asteeseen.Koko nokan kun peittää niin on herkästi 95 astetta eikä flekti vielä pyöri.Auto V70 2.0d -08.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #139 : 23.12.2019, 07:02:47 »
Vastaavan ikäisissä mondeoissa on maskin takana kaihdin mikä on kiinni kunnes moottori lämpeää. Kaveri huomasi että kaihdin oli rikki kun webasto olikin päällä koko työmatkan vaikka normaalisti sammuu. Tämä siis pikkupakkasilla.

Eli kyllä näissä pitää maski peittää.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #140 : 23.12.2019, 10:26:28 »
V70 Vollessa tuskin sellaista mokaa kuin mun yhdessä ranskalaisessa oli. Siinä nimittäin oli lämppärin paluuletku johdettu syylärin "alavesisäiliöön". Tämä ratkaisu aiheutti sen että moottori ei tahtonut lämmetä talvella ollenkaan kun lämppärin paluuvesi nappasi aina kylmää vettä mukaan kiertoon vaikka termostaatti olikin kiinni. Aivan peitettynä syyläri lämpesi pitemmällä matkalla ja myös moottorikin alkoi lämmetä.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #141 : 23.12.2019, 10:26:46 »
Nollan keleissä moottorin lämpö ei nouse yli 80 asteen ja siihenkin tarvitaan Webaston apua. Kaihdin olisi välttämätön tällaiseen keksintöön, mutta maskia vaan eteen sen puuttuessa.
Lämpömittarikin on jätetty pois, ettei lämmöistä liikaa kyseltäisi. On varmaan ollut suunnittelijoilla kiire, kun on pitänyt keskeneräinen auto laittaa markkinoille? Voisivat nyt jälkikäteen lanseerata vaikka jälkiasennettavan kaihtimen.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #142 : 23.12.2019, 11:52:17 »
Onko kellään mennyt DPF rikki matalien lämpöjen takia?
Tai onko kukaan kuullut että jollakin ois menny?
Mä en ole törmännyt vielä sellaiseen vaikka pajalla käy Volvoja yhtenään..


Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #143 : 23.12.2019, 13:01:08 »
Löytyi muuten joku vanha threadi aiheesta Englantilaiselta foorumilta.
Siinä oli selvästi kyse samasta termostaatin tyypistä. Eli juuri tuo hankalassa paikassa oleva.
Oireet oli täysin samat, eli ei lämmennyt lauhkeallakaan kelillä.
Ratkaisu ei ollut termostaatin vaihtaminen, vaan termostaatin kotelon vaihto. Tiivisteen vuotamista epäiltiin.
Ehkä siis kotelossa on jokin tyyppivika. Kyseinen auto oli kai korjattu jo takuuaikana.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=174162&page=3
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019, 13:12:07 kirjoittanut Jenze »
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #144 : 23.12.2019, 14:00:43 »
V70 Vollessa tuskin sellaista mokaa kuin mun yhdessä ranskalaisessa oli. Siinä nimittäin oli lämppärin paluuletku johdettu syylärin "alavesisäiliöön". Tämä ratkaisu aiheutti sen että moottori ei tahtonut lämmetä talvella ollenkaan kun lämppärin paluuvesi nappasi aina kylmää vettä mukaan kiertoon vaikka termostaatti olikin kiinni. Aivan peitettynä syyläri lämpesi pitemmällä matkalla ja myös moottorikin alkoi lämmetä.

No aikanaan monella autovalmistajalla oli sisätilan lämmitys toteutettu niin että se alkoi toimimaan vasta kun moottori oli normaalilämmössä ja termari aukesi, siihen nähden tuo on vielä ihan kohtuu toteutus.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #145 : 23.12.2019, 14:12:35 »
No aikanaan monella autovalmistajalla oli sisätilan lämmitys toteutettu niin että se alkoi toimimaan vasta kun moottori oli normaalilämmössä ja termari aukesi, siihen nähden tuo on vielä ihan kohtuu toteutus.
Mutta tässä tapauksessa se lämppärin paluuvesi jäähdytti koko järjestelmää. Syylärin alavesiosasta meni kylmää vettä moottoriin yhtä paljon kuin mitä lämmityslaitteen kennoon meni kannen liittimestä.

Minä tuon muutin huomattavasti paremmaksi tekemällä T-liitoksen alavesiletkuun ja ohjasin sen lämmityksen paluuveden siihen. Näin paluuvesi meni suoraan takaisin vesipumppuun ja moottorin vesikiertoon.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #146 : 23.12.2019, 14:21:13 »
Olisikohan tässä minun jäähdyttimen puhallinlevyssä ajateltu tuota lämpenemistä vähän. Puhaltimien muovinen kotelo osittain peittää vapaata ilmavistausta ja ilma pääsee enimmäkseen puhallinaukoista moottoritilaan. On tuossa muovikotelossa kyllä tuollaisia läppäaukkoja jotka ilmanpaine aukaisee kovemmassa vauhdissa.

V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #147 : 30.12.2019, 22:38:06 »
Omassa volvossa sama ominaisuus. Myös termari vaihdettu Keskuautohallissa. (D5 2011 eli 2.4d) Ilmeisesti noita termareita käytetty ainakin 2010 ja -11. Olen päätynyt siihen että kylmä kabiini ilman webastoa on kiesin ominaisuus.

Ja sisäpuhaltimen sulkeminen on testattu.
Ei vaikutusta moottorin lämpöihin.
Kyllä sieltä syylärin läpi täytyy kiertää vettä eli termostaatti ei vain toimi kuten talvella olisi toivottavaa.

Keulan tukkiminen auttoi kyllä kivasti.
Täytyy seurata tarkemmin kunhan ilmat kylmenee.

Onko V70 -mallissa miten paljon eroa konehuoneen tuuletuksessa? Kyllä mulla on riittänyt lämmöt kabiinissa hyvin -30 asteen pakkasellakin XC60 D5 2010 mallissa sekä nykyisessäkin XC60 D5 2014 mallissa, enkä käytä webastoa ajon aikana tai maskisuojia ole laitellut. Ainoastaan käytän webastoa auton esilämmitykseen. Webaston automaatti käyttö ollut aina pois käytöstä. Poikkeus oli kun termari meni tuosta edellisestä 2010 -mallisesta, niin silloin ei moottorin lämmöt nousseet -5 asteen pakkasessa yli 60 astetta edes webaston kanssa :D
V90 T8 2020 Inscription

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #148 : 31.12.2019, 14:26:34 »
Onko V70 -mallissa miten paljon eroa konehuoneen tuuletuksessa? Kyllä mulla on riittänyt lämmöt kabiinissa hyvin -30 asteen pakkasellakin XC60 D5 2010 mallissa sekä nykyisessäkin XC60 D5 2014 mallissa, enkä käytä webastoa ajon aikana tai maskisuojia ole laitellut. Ainoastaan käytän webastoa auton esilämmitykseen. Webaston automaatti käyttö ollut aina pois käytöstä. Poikkeus oli kun termari meni tuosta edellisestä 2010 -mallisesta, niin silloin ei moottorin lämmöt nousseet -5 asteen pakkasessa yli 60 astetta edes webaston kanssa :D
   Sen olen huomannut, että jos ajaa matalilla kierroksilla eli nykyisillä talvi nopeuksilla (80) niin kierrokset on pienet jolloin ei lämpöä tule kunnolla, heti jos nostaa kierrokset pariin tonniin niin alkaa lämpöä tulla paremmin !

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #149 : 05.02.2020, 00:15:07 »
Termarit näissä itessään voi toimiakkin, mutta muobikotelot ovat olleet kuluneita tai muuten tiivistys puutteellinen niin ei ole termarin vaihto auttanut. Vaihtaa vaan sen termostaatin koteloineen niin tulee kuntoon kerrasta. Kyllähän nää lämpönsä nostaa ja pitää ihan hienosti sillon kun ovat ehjiä.

Tuohon dpf ongelmaan niin sellaista on ollut, että mittaristo ilmoittaa hiukkassuodatin vikaa kun ei ole moottorin lämmöt nousseet tarpeeksi kovilla pakkasilla ja ajettu koko aika niin kylmällä koneella, että hiukkasten poltto ei ole vapautunut ja tästä syystä ei ole alkanut polttamaan hiukkasia. Toki pikkuvikaisella termarilla saavuttaa tarvittavan lämpötilan hiukkasten polttoon. (Millään muista oliko se 60 astetta mitä vaatii moottorin lämpöä) joku fiksu korjatkoon.
volvoja - onhan noita.

 

Futurez  Kulkukoira