Samppasport  Futurez

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 403 Vastauksia
  • 82479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #240 : 05.12.2021, 07:58:59 »
Puuilossa on kolmee kokoa  :)

Kyllä tuon retkipatjasta tai vastaavasta materiaalista tekee itse. Suosittelen kuitenkin ottamaan vähän patjaa ohuempaa materiaalia. Jos ei itse osaa askarrella, niin laita lapset töihin :-)
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #241 : 05.12.2021, 08:25:02 »
Puuilossa on kolmee kokoa  :)

Kiitän. -H-

Täytyy mitata, minkä pituisia tarvitaan V60 maskiin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #242 : 05.12.2021, 08:35:49 »
Kiitän. -H-

Täytyy mitata, minkä pituisia tarvitaan V60 maskiin.


Puuilossa myös saatavana niitä jousikiinnikkeitä, niin ei tarvii rautalankaa käyttää  :D
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #243 : 05.12.2021, 10:25:18 »

Puuilossa myös saatavana niitä jousikiinnikkeitä, niin ei tarvii rautalankaa käyttää  :D

Niitä kiinnikkeitä nimenomaan meinasinkin. :juhau: Nippusiteet ei ole vaihtoehto. Telttapatjaa löytynee kotoa valmiiksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa nfh63

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #244 : 05.12.2021, 11:44:54 »
V70 2.5T Summum 2005 facelift
XC70 2.4T 2001

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #246 : 05.12.2021, 18:44:07 »
Ensimmäinen talvi S80 D5:n (2013) kanssa tulossa ja hieman vielä ymmällään mikä on normaali lämpötila/lämpenemisaika ja mikä ei. Auto esilämmitetty webastolla ja automaattikäyttö päällä, silti moottoritietä täytyy ajella 30min, ennen kuin lämmöt on 88 asteessa. Pakkasta ulkona max 10 astetta. Sitten kun vauhti tippuu 80km/h, niin lämmötkin tippuu 70-75 asteen tienoille. Olin siis siinä uskossa että tuo automaattiwebasto pitää sen lämpötilan "normaalina" jos tippuu liian alas, mutta missä se raja menee? Onko näin pitkä lämpenemisaika normaalia, vaikka esilämmitykset tehty ja automaattikäytöt päällä? Ilman automaattikäyttöä nollakeleissä lämpeneminen oli vielä hitaampaa

Tuli ostettua viimasuoja kun halvalla sai, mutta ilmeisesti sen kanssa ei ole tarkoitus pitää webastoa päällä ettei kuumene liikaa?



« Viimeksi muokattu: 05.12.2021, 18:45:49 kirjoittanut Voimapesä »

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #247 : 05.12.2021, 18:59:59 »
Ensimmäinen talvi S80 D5:n (2013) kanssa tulossa ja hieman vielä ymmällään mikä on normaali lämpötila/lämpenemisaika ja mikä ei. Auto esilämmitetty webastolla ja automaattikäyttö päällä, silti moottoritietä täytyy ajella 30min, ennen kuin lämmöt on 88 asteessa. Pakkasta ulkona max 10 astetta. Sitten kun vauhti tippuu 80km/h, niin lämmötkin tippuu 70-75 asteen tienoille. Olin siis siinä uskossa että tuo automaattiwebasto pitää sen lämpötilan "normaalina" jos tippuu liian alas, mutta missä se raja menee? Onko näin pitkä lämpenemisaika normaalia, vaikka esilämmitykset tehty ja automaattikäytöt päällä? Ilman automaattikäyttöä nollakeleissä lämpeneminen oli vielä hitaampaa

Tuli ostettua viimasuoja kun halvalla sai, mutta ilmeisesti sen kanssa ei ole tarkoitus pitää webastoa päällä ettei kuumene liikaa?

Pitkään se lämpenee sen viimeisen 15 astetta. Jos lämpö nousee kuitenkin normaaliajolla sinne 88-90 ja selkeästi rajoittuu niille paikkeille, termostaatti pelaa niinkuin kuuluukin.


Viimasuojista ei ole näissä mitään vaaraa ylikuumenemisen suhteen ja webasto kannattaa pitää automaattikäytöllä. Se sammuu joka tapauksessa siellä 80 asteen kieppeillä, eli ei ole enää tulilla siinä vaiheessa kun termostaattia aletaan raotella.


Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #248 : 05.12.2021, 19:01:45 »
 Webasto voi hyvin olla päällä, vaikka nokalla olisi viimasuoja. Ylikuumenemisen vaaraa pakkasella (tai nollakelillä) ei ole. Absoluuttista tietoa ei ole, että mihin asti Webasto auttaa moottoria lämpenemään, mutta oma 2006 XC70 käyttää lisälämmitintä, kunnes jäähdytysneste on tasan 80 astetta. Voisi kuvitella, että tuota lukemaa ei nyt kovin rankalla kädellä ole muutettu vuosien varrella sinun autoosi.

Itse ajelin tänään V90:llä -23 asteen pakkasessa ja kevyessä maantieajossa moottorin lämpötila keikkui aika tarkalleen 80 asteessa. Moottoritiellä 85 asteessa ja vastaavasti kaupungissa tippui sitten 70 asteen tuntumaan. Tämä ilman lisälämmitintä.

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #249 : 05.12.2021, 19:56:35 »
Pitkään se lämpenee sen viimeisen 15 astetta. Jos lämpö nousee kuitenkin normaaliajolla sinne 88-90 ja selkeästi rajoittuu niille paikkeille, termostaatti pelaa niinkuin kuuluukin.


Viimasuojista ei ole näissä mitään vaaraa ylikuumenemisen suhteen ja webasto kannattaa pitää automaattikäytöllä. Se sammuu joka tapauksessa siellä 80 asteen kieppeillä, eli ei ole enää tulilla siinä vaiheessa kun termostaattia aletaan raotella.

Webasto voi hyvin olla päällä, vaikka nokalla olisi viimasuoja. Ylikuumenemisen vaaraa pakkasella (tai nollakelillä) ei ole. Absoluuttista tietoa ei ole, että mihin asti Webasto auttaa moottoria lämpenemään, mutta oma 2006 XC70 käyttää lisälämmitintä, kunnes jäähdytysneste on tasan 80 astetta. Voisi kuvitella, että tuota lukemaa ei nyt kovin rankalla kädellä ole muutettu vuosien varrella sinun autoosi.

Itse ajelin tänään V90:llä -23 asteen pakkasessa ja kevyessä maantieajossa moottorin lämpötila keikkui aika tarkalleen 80 asteessa. Moottoritiellä 85 asteessa ja vastaavasti kaupungissa tippui sitten 70 asteen tuntumaan. Tämä ilman lisälämmitintä.

Kiitos näistä, taas ollaan viisaampia. Kuinka kuumaksi nämä saa normaaliajossa mennä, että siitä olisi haittaa? Oletettavasti tällöin merkkivalokin kyllä syttyisi mittaristoon.

Lähinnä mietin automaattikäytön poiskytkemistä sillä, ettei tulisi turhaa pätkäkäyttöä ja jos pidemmällä matkalla paleltaa, niin voi suorakäynnistyksen kytkeä päälle. Mutta täytyy testailla kuinka se viimasuojilla lämpiää

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #250 : 05.12.2021, 21:22:51 »
Kiitos näistä, taas ollaan viisaampia. Kuinka kuumaksi nämä saa normaaliajossa mennä, että siitä olisi haittaa? Oletettavasti tällöin merkkivalokin kyllä syttyisi mittaristoon.

Lähinnä mietin automaattikäytön poiskytkemistä sillä, ettei tulisi turhaa pätkäkäyttöä ja jos pidemmällä matkalla paleltaa, niin voi suorakäynnistyksen kytkeä päälle. Mutta täytyy testailla kuinka se viimasuojilla lämpiää

Kesällä lämpiminä päivinä asuntovaunua vetäessä D4:n lämpötila huiteli maksimissaan jossain 105⁰C nurkilla. Ei aiheuttanut ongelmia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #251 : 05.12.2021, 22:47:32 »
Flekti lähtee päälle 104 asteessa tuossa V90:ssä. Eli kaikki alle sen ja vähän ylikin on vielä täysin normaalia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #252 : 05.12.2021, 22:47:55 »
Webasto voi hyvin olla päällä, vaikka nokalla olisi viimasuoja. Ylikuumenemisen vaaraa pakkasella (tai nollakelillä) ei ole. Absoluuttista tietoa ei ole, että mihin asti Webasto auttaa moottoria lämpenemään, mutta oma 2006 XC70 käyttää lisälämmitintä, kunnes jäähdytysneste on tasan 80 astetta. Voisi kuvitella, että tuota lukemaa ei nyt kovin rankalla kädellä ole muutettu vuosien varrella sinun autoosi.

Itse ajelin tänään V90:llä -23 asteen pakkasessa ja kevyessä maantieajossa moottorin lämpötila keikkui aika tarkalleen 80 asteessa. Moottoritiellä 85 asteessa ja vastaavasti kaupungissa tippui sitten 70 asteen tuntumaan. Tämä ilman lisälämmitintä.

Jos V90:ssä ei olisi kaihtimia maskin takana, ei taitaisi lämmetä missään kohtaan ilman Webastoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #253 : 05.12.2021, 23:18:22 »
Tänään oli pakko mitata eli moottori käynnissä lämmöt 88 astetta ja auton jäähdyttimen ala-osa peitetty. Sähköllä (kyllä tämä kulkee sähköllä vaikka pakkasta on - 22 astetta) lämmöt putosi aika nopsaan 60 asteeseen. Tässä autossa on kaihdin yläpuolisessa maskissa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #254 : 06.12.2021, 04:01:07 »
Ainakin omassa (-12 S60 D5) noilla maskiräteillä on ihan älytön vaikutus lämpöihin. Ei tulisi mieleenkään jättää pois. Eilen tutkailin testerillä asiaa, kone oli lähtiessä webaston jäljiltä noin 40-asteinen ja maantiellä lämmöt sai nousemaan hieman yli 70. Vähänkin pidempi myötämäki kevyellä kuormituksella tai pätkä 50-60 rajoitusta niin taas oltiin siellä 65 asteen tuntumassa. Ulkona noin -22 ja automaattikäyttö pois päältä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy