Elekma  Autoracing

Diesel Volvon moottorinlämmöt

  • 385 Vastauksia
  • 67142 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #285 : 30.10.2023, 11:33:59 »
Auto on XC60, 2017. Löysin livedatan valikon. Testeri näyttää paljon eri moduleita, mutta vain muutaman modulin livedataa pääsee lukemaan, mm. ECM, eli moottorimoduliin ei pääse. En tiedä mistä johtuu. Pitää palauttaa myyjälle takaisin.
Ostin Biltemasta volvon diagnosointityökalun.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/diagnosointityokalu-volvo-2000046392
Tuolla näkee mm. moottorin jäähdytinnesteen lämpötilan.
Kävin juuri testaamassa. Ulkona -1 astetta. Moottoritiellä 90-100 km nopeudessa n. 84-87 astetta ja taajamassa n. 75 asteen molemmin puolin. n. 20 km ajolenkki.
Taitaa olla alilämpöä?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #286 : 30.10.2023, 14:18:56 »
Termostaatti on kuluva osa vaikka moni ei sitä tule ajatelleeksi. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 406
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #287 : 02.11.2023, 16:35:06 »
-8° lämpötilassa 10km sekalaista taajama- ja maantieajoa niin lämmöt nousi 70 asteeseen, ja toiset 10km niin päästiin 80 asteeseen, siitä yli ei suostunut menemään kuin hetkellisesti. Tyhjäkäynnillä tipahtaa sinne 60-65 asteen tienoille. Menee varmaan vielä normaaleihin lukemiin vaikka aavistuksen matalilta kuulostaakin?
D5244T15 koneena.

Aika samoissa lämpötiloissa pyörii samanlaisella ajolla tämä oma vuoden 2011 s80:nen. Vaikka keula on ummessa, niin tuntuu vaativan 20km satasen nopeutta, että lämmöt menee yli 80c. Termarikin on juuri vaihdettu.

Tuleekohan tästä uudemmasta padasta niin vähä hukkalämpöä, ettei egr tulpattuna meinaa jaksaa nostaa lämpöjä vai meneeköhän kaikki lämpö lämmönvaihtimen kautta vaihteistolle? Edellinen vuoden 2007 s80 lämpes huomattavasti nopeammin vaikka siinäkin oli egr tulpattu.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2023, 08:28:52 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #288 : 03.11.2023, 04:33:13 »
Ostin Biltemasta volvon diagnosointityökalun.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/vikakoodinlukijat/diagnosointityokalu-volvo-2000046392
Tuolla näkee mm. moottorin jäähdytinnesteen lämpötilan.
Kävin juuri testaamassa. Ulkona -1 astetta. Moottoritiellä 90-100 km nopeudessa n. 84-87 astetta ja taajamassa n. 75 asteen molemmin puolin. n. 20 km ajolenkki.
Taitaa olla alilämpöä?
Eilen ajoin n. 55 km matkan ja n. 85 km nopeudessa oli lämpötila parhaimillaan 88-89 astetta ja keulassa viimasuoja. Ulkolämpötila n. 1-2 astetta miinuksella.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #289 : 30.11.2023, 18:55:58 »
Potilas S60 D3, 2017. Eli VEA kone. Ilman Webastoa lämmöt 50 asteen kahta puolen, kun pakkasta n. 10 astetta. Kelin ollessa pakkasella pari astetta, lämmöt 55, vähän yli, vähän ali.

Webasto päällä lämmöt max 74 astetta ulkolämpötilan ollessa -3 ajon ollessa 60 - 80 km/h. Termariko ehjä noilla arvoilla ja pannun ominaisuus, että käy noin kylmänä ilman Webaa? Termari ei kuulemma anna vikakoodeja. Voinee silti vuotaa... Eli termari ei talviautossa aukea ikinä pakkaskaudella... Ei prkl...

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #290 : 30.11.2023, 21:04:58 »
Onko vehkeessä EGR edelleen läsnä? Eihän nämä VEA koneet kehitä hukkalämpöä mitenkään liiaksi asti, mutta jotenkin itselleni on jäänyt muistikuva että tuo meidän 2020 D3 nosti lämmöt - 25 asteen pakkasessa suhteellisen nätisti sinne 80 asteeseen, vaikka olin ruksinut Webaston pois.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #291 : 30.11.2023, 21:28:32 »
Potilas S60 D3, 2017. Eli VEA kone. Ilman Webastoa lämmöt 50 asteen kahta puolen, kun pakkasta n. 10 astetta. Kelin ollessa pakkasella pari astetta, lämmöt 55, vähän yli, vähän ali.

Webasto päällä lämmöt max 74 astetta ulkolämpötilan ollessa -3 ajon ollessa 60 - 80 km/h. Termariko ehjä noilla arvoilla ja pannun ominaisuus, että käy noin kylmänä ilman Webaa? Termari ei kuulemma anna vikakoodeja. Voinee silti vuotaa... Eli termari ei talviautossa aukea ikinä pakkaskaudella... Ei prkl...
Termari vaihtoon. Ei mekaaniset osat ole ennenkään antanu vikakoodeja.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #292 : 30.11.2023, 21:35:42 »
Potilas S60 D3, 2017. Eli VEA kone. Ilman Webastoa lämmöt 50 asteen kahta puolen, kun pakkasta n. 10 astetta. Kelin ollessa pakkasella pari astetta, lämmöt 55, vähän yli, vähän ali.

Webasto päällä lämmöt max 74 astetta ulkolämpötilan ollessa -3 ajon ollessa 60 - 80 km/h. Termariko ehjä noilla arvoilla ja pannun ominaisuus, että käy noin kylmänä ilman Webaa? Termari ei kuulemma anna vikakoodeja. Voinee silti vuotaa... Eli termari ei talviautossa aukea ikinä pakkaskaudella... Ei prkl...

Termari lienee entinen. Oma 2019 VEA D4 lämpenee pikkupakkasilla 5km ajolla automaattiasetuksilla 90 asteeseen ja pysyy siinä. Esilämmitettynä toki, mutta tässä ei esilämmitetä moottoria.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #293 : 30.11.2023, 21:46:57 »
Onko vehkeessä EGR edelleen läsnä? Eihän nämä VEA koneet kehitä hukkalämpöä mitenkään liiaksi asti, mutta jotenkin itselleni on jäänyt muistikuva että tuo meidän 2020 D3 nosti lämmöt - 25 asteen pakkasessa suhteellisen nätisti sinne 80 asteeseen, vaikka olin ruksinut Webaston pois.

Joo, on siellä kaikki kilkkeet konehuoneessa paikoillaan. Pitänee ottaa yhteyttä Tervashonkaan, kun Bilia väittää että kaikki on kunnossa. Toki se ei ole ensimmäinen merkkihuolto, joka ei vehkeistä ymmärrä... Havaittu myös muilla merkeillä samaa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2289
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #294 : 01.12.2023, 06:49:35 »
Maskirätit paikallaan? Niillä on ihan uskomaton vaikutus moottorin lämpenemiseen. P3-alustaisissa kun ei vielä ole noita sähkötoimisia kaihtimia jäähdyttimen edessä kuten SPA-korisissa.

Itse kyselin edellisen auton (S60 D5 P3) oston jälkeen myyjäliikkeestä eli hämikseltä että oliskohan termarivaivaa kun ei oikein lämmöt nouse ja vastaus oli aika tylysti että pistä webasto päälle. Päätin sitten hommata maskirätit ja kokeilla niitä, ei tarvinnut muuten webastoa käyttää. Puskurin aukon tukin jo nollan tuntumassa ja 5-10c pakkasella sitten maskikin tukkoon.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2023, 06:52:58 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #295 : 01.12.2023, 08:01:27 »
Termari vaihtoon. Ei mekaaniset osat ole ennenkään antanu vikakoodeja.
Tämä ei täysin pidä paikkaansa. S70 sytytti vikavalon ja ajoin huolestuneena suoraan Sinisen pihalle koodin lukuun. Omamekaanikko antoi luvan matkan jatkamiseen ja sanoi syyksi todennäköisesti viallisen termostaatin. Ostin varaosan ja reissun jälkeen remonttiin. Alkuperäinen termostaatti oli todellakin viallinen, rungon jousikuormaa kantava sakara oli poikki ja venttiililautanen vinksallaan.

Rikkinäinen termostaatti itsessään ei tietenkään anna vikakoodia, mutta sen seuraukset ainakin em tapauksessa antoivat.





« Viimeksi muokattu: 01.12.2023, 08:18:03 kirjoittanut Scraab »

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #296 : 02.12.2023, 20:44:32 »
Keulan olen tukkinut miltei kokonaan. Webasto päällä maantiellä lämmöt max. 74 astetta, kun ulkona -11 astetta. Ilman Webaa lämmöt n. 70 astetta. Termarin vaihtoon aika varattu, katotaan mitä vaikuttaa.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #297 : 02.12.2023, 20:56:16 »
Paleletko autossa vai miksi lämpöä pitäisi olla enemmän? Ei liene mikään yllätys, että diesel ei tuota valtavasti ylimääräistä lämpöä? Siksi siellä se webasto on, että saa kabiiniin lisälämpöä, mikäli tarvetta on.

Sama homma kaikilla merkeillä, lisälämpöä tuotetaan joko sähköllä tai polttoaineella. Kannattaisi ehkä jättää se kiinalainen viihde-elektroniikka Amazonin hyllylle ja keskittyä ajamiseen ELK.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #298 : 02.12.2023, 21:48:08 »
Olipas hyödyllinen kommentti. Kuten omat ja muiden aavistukset antavat osviittaa, on aloittajalla luultavasti termari vaihtokunnossa. Tarkoituksellako konetta pitäisi käyttää vajaalämpöisenä? Se ei ainakaan pidennä moottorin, saatika saastelaitteiden toimintaa.

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon moottorinlämmöt
« Vastaus #299 : 02.12.2023, 22:26:32 »
Kuten tuomaril kirjoitti, epäilys on siitä termarista. Usein puhutaan nykydieselien vähäisestä hukkalämmöstä, mutta minä en osta ajatusta siitä, että ehjä kone ilman maskeja käy maantieajossa reilu 50 asteisena kympin pakkasessa. Sitten jos osaamaton korjaamo kehoitta käyttämään lisälämmitintä, jolla kompensoidaan enempää tutkimatta mahdollinen vika, niin sitten puhutaan jo ammattitaidottomuudesta.

Kaikkia koneen alilämpö ei kiinnosta, minua kiinnostaa. Termarin vaihdon jälkeen tiedän lisää. Voihan se olla, että tuo on suunniteltu tuommoiseksi, mutta vaikea on uskoa.

 

Elekma  Autoracing