KL-varaosat  Race.fi

D5 vuotava suutin

  • 16 Vastauksia
  • 12979 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
D5 vuotava suutin
« : 15.03.2017, 18:40:44 »
Ilmeisesti jokin suuttimista vuotaa palotilaan, kun polttoaineen paine nousee riittävän korkeaksi. Koneesta kuuluu "tikitys" vedätettäessä alle 2000 rpm kierroksilla. Korkeammilla kierroksilla ääntä ei kuulu, samoin ei tasakaasulla eikä tyhjäkäynnillä. Miten tuon vuotavan suuttimen saisi paikallistettua?
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #1 : 15.03.2017, 20:53:17 »
Ohivirtausmittauksella ehkä lähtisin liikkeelle.

E: Ja voihan ne hehkut kaivaa esiin ja katsoa poikkeaako jonkin näkö muista.

E2: Mahtaisko testerillä nähdä luotettavia suutinten korjausarvoja, mikä auto tää tarkalleen on?
« Viimeksi muokattu: 15.03.2017, 21:07:30 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #2 : 16.03.2017, 05:57:46 »
Ohivirtausmittauksella ehkä lähtisin liikkeelle.

E: Ja voihan ne hehkut kaivaa esiin ja katsoa poikkeaako jonkin näkö muista.

E2: Mahtaisko testerillä nähdä luotettavia suutinten korjausarvoja, mikä auto tää tarkalleen on?

D5244T4 -koneella on. V70 2008.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #3 : 18.03.2017, 09:24:01 »
Pääseeköhän noita suuttimien arvoja tutkimaan millään kuluttajakäyttöön tarkoitetulla laitteella vai korjaamokäyttöön tarkoitetuilla pelkästään?
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #4 : 20.04.2017, 18:12:14 »
Vaihdettiin 1. sylinterin suutin kunnostettuun, kun hehku oli vähän muita nokisempi ja antoi vikakoodin samasta hehkusta. Muita koodeja ei ollut. Ääni ei hävinnyt, joten ainakin se suutin on kunnossa. Onko kukaan löytänyt irtaallaan noita suuttimien kiinnityspultteja? Meinattiin kokeilla vuorotellen eri sylintereihin tuota 1. sylinterin suutinta, josko viallinen sitten löytyisi. Ja sen jälkeen uudet kiinnitysosat irtikäytettyihin suuttimiin.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #5 : 20.04.2017, 19:23:21 »
Ei tarvi pultteja tai rautoja vaihdella, liekkilevy tiiviste joka kerta. Paras kun viet kaikki suuttimet asiantuntevaan diesel pajaan jossa testataan suuttimet  ja saadaan paperille arvot.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #6 : 15.05.2017, 13:00:37 »
Nyt laitettiin 1. sylinteriin siinä alunperin ollut suutin takaisin ja kunnostettu suutin 2. sylinteriin. Lyhyen koeajon perusteella "tikitys" hävisi.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #7 : 27.07.2017, 22:05:26 »
Tikitys/äänekäs naputus kuluu osana juuri vuotavan p-ainesuuttimen oireisiin. Siihen liittyen kun Vidalla mittaa ensin moottorin kierroslukuja/ sylinteri, niin se kaiketi laskee ne männän kiihtyvyyden tms. perusteella ja saa vikaisella suuttimella useamman kymmenen kierroksen teoreettisia eroja. Käytännössä toki ne ovat samat. Mikäli poikkeamat toisistaan ovat yli 10 rpm, niin on kaiketi viitteitä siitä, että jokin suutin laskee läpi. Keskikierrosten pitäisi olla Vidan mukaan siis 700+- 10 rpm.

Ecmn softa laskee sitten sylinteri ja suutin kohtaiset korjausarvot joiden tulisi olla max-min 3 mm3 välillä. Mikäli se osoittaa jossakin tai useammassa yli tuon arvon, niin suutin ei enää toimi eikä korjaus oikeasti auta kiihdytyksessä. Tämä on tullut käytännössä testattua vaihtamalla juuri tuon +- 3 mmm3 ylittävän arvon perusteella suutin kerrallaan toimivaan.

Lähinnä mielenkiinnosta: Onko kenelläkään tietoa siitä voiko tällaista yli 3 mm3 ylittävää suutinta enää hyödyntää mitenkään ohjelmallisella käsittelyllä vai onko vain käyttötunnit täynnä, suutin "valmis" ja korjaaminen mahdollista vain mekaanisella osien uusimisella ja testipenkillä?

Toki käytettyjä ja peruskorjattuja suuttimia saa kohtuuhinnalla sekä kotimaasta että europasta, joten suoraa taloudellista merkitystä en asialla näe, mutta tapanani on ollut korjata kaikki mikä on sitä teknisesti tehtävissä.
Kyseessä on siis  vm. 2007 2,4 d:ssä käytettävät 30750283 tunnuksilla toimivat suuttimet.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #8 : 27.07.2017, 22:55:10 »
Tikitys/äänekäs naputus kuluu osana juuri vuotavan p-ainesuuttimen oireisiin. Siihen liittyen kun Vidalla mittaa ensin moottorin kierroslukuja/ sylinteri, niin se kaiketi laskee ne männän kiihtyvyyden tms. perusteella ja saa vikaisella suuttimella useamman kymmenen kierroksen teoreettisia eroja. Käytännössä toki ne ovat samat. Mikäli poikkeamat toisistaan ovat yli 10 rpm, niin on kaiketi viitteitä siitä, että jokin suutin laskee läpi. Keskikierrosten pitäisi olla Vidan mukaan siis 700+- 10 rpm.

Ecmn softa laskee sitten sylinteri ja suutin kohtaiset korjausarvot joiden tulisi olla max-min 3 mm3 välillä. Mikäli se osoittaa jossakin tai useammassa yli tuon arvon, niin suutin ei enää toimi eikä korjaus oikeasti auta kiihdytyksessä. Tämä on tullut käytännössä testattua vaihtamalla juuri tuon +- 3 mmm3 ylittävän arvon perusteella suutin kerrallaan toimivaan.

Lähinnä mielenkiinnosta: Onko kenelläkään tietoa siitä voiko tällaista yli 3 mm3 ylittävää suutinta enää hyödyntää mitenkään ohjelmallisella käsittelyllä vai onko vain käyttötunnit täynnä, suutin "valmis" ja korjaaminen mahdollista vain mekaanisella osien uusimisella ja testipenkillä?

Toki käytettyjä ja peruskorjattuja suuttimia saa kohtuuhinnalla sekä kotimaasta että europasta, joten suoraa taloudellista merkitystä en asialla näe, mutta tapanani on ollut korjata kaikki mikä on sitä teknisesti tehtävissä.
Kyseessä on siis  vm. 2007 2,4 d:ssä käytettävät 30750283 tunnuksilla toimivat suuttimet.
Tässä tyhjäkäynti vika keskustelussa on maininta korjausohjelmasta.
Se kuinka paljon sillä voi korjata, en tiedä?

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #9 : 28.07.2017, 07:56:17 »
Jep. Tuo virallisemman maahantuonnin ohjelmallinen suutinohjauksen päivittäminen auttanee keskustelun perusteella erityisesti juuri tyhjäkäynnillä tapahtuvaan käyntiongelmaan. Itselläni volle lähtee moitteettomasti kyllä tulille,  käy kylmänä ja kuumana tyhjäkäyntiä ok, mutta juuri tuossa kiihdyttävässä ja vedättävässä kuormitustilanteessa 2000 -3500 rpm alueella alkoi tikityksen puolelta " vastaan rynkyttäminen" ja suoranainen koneen ravistaminen. 3500 jälkeen sitten tulee raju kiihtyvyys joka vetää vaikka rajoittimiin asti, mutta ei ole tieliikennelain mukaista ajettavaa. Toki normijärki jo kertoo, että ei ole pannulle hyväksi. Vidan antaminen lukemien perusteella 2 kpl suuttimia ei ole korjausarvojen suhteen enää "kartalla". Paluuvuodot ovat silti kaikissa alle 10 ml/min ja siksi kone kyllä käynnistyy moitteetta tosiasiallisesti viallisella suuttimella, kun käynnistyspaineet ok. Hehkuissa ei varsinaista märkyyttä, mutta nokisuutta kylläkin joka viittaa huonoon lämpimänä tapahtuvaan palamistapahtumaan.

Vida näytti tyhjäkäynnillä siis kahdelle suuttimelle ihan oikein reilusti tuon vakiokorjausarvon max. 3 mm3 ylittäviä lukemia (4-6) välillä. Mittaus tapahtuu auton tyhjäkäynnillä ja silloin ei korvalla kuule mitään erityistä ongelmaa, mutta laitteisto tunnistaa jo siinä vaiheessa täysin oikein suutinvikaa.  Vaihdoin toisen suurempaa korjauslukemaa näyttävän samaan 3-sarjaiseen toimivaan suuttimeen. Tilanne parani luonnollisesti, kun 4/5 suutinta pysyy korjausarvojen rajoissa. Yksi vuotaa vielä kun autoa kiihdyttää, siitä edelleen seurauksena selvä naputus, koska korjausarvot eivät enää riitä (oletus) ja suutin mekaanisesti rääsää keittoa pannuun kuin flunssaisen nenä.  Ongelma siis vikana selvä ja tosiasiallinen korjaaminen on omasta mielestäni mahdollista kestävästi vain suutinta vaihtamalla.

Eli päätelmäni on ettei yksittäistä crail-tyypistä suutinta enää voi ohjelmallisesti elvyttää "kartalle" korjausarvolimiittiä tai vastaavaa tuunaamalla.  Vain suuttimen kokonaisperuskorjaaminen tosiasiallisesti ammattilaisen toimesta tuo suuttimen halutessa takaisin ajoon, mikä ei välttämättä taas taloudellisessa mielessä ole välttämättä perustelua.

Korjatkaa siis, jos olen tehnyt väärän kehäpäätelmän. 8)

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #10 : 28.07.2017, 16:11:39 »
Olisiko kuitenkin niin kun suutin on paljon ajettu ja kulunut se alkaa hallitsemattomasti päästämään polttoainetta, jolloin mikään ohjelma ei voi korjata ruiskutusmäärää oikeaksi.
Se etteikö yksittäistä suutinta voisi korjata ohjelmallisesti pitäisi kai se olla mahdollista. Koska jos otat kaikki suuttimet irti ja laitat ne takaisin on suositus että ne menee vanhoille paikoille, koska tietokoneella on niille valmiit arvot eikä tarvitse alkaa muuttamaan suuttimelle sopivaksi.
Se että näkeekö suuttimen vuotamista märästä hehkuista itse pidän sitä huonona keinona.
Omaani vaihdettiin uusi suutin vikakoodin vuoksi Ranskassa, hinta osalle oli n.250,-.

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #11 : 29.07.2017, 10:25:07 »
Jep. Reippaasti vuotava suutin antaa kyllä optisena havaintona nähtävän mustan pölläyksen putkesta, kun syöttöä lisätään sekä sen tuntee kiihdytyksessä kiihtyvyyttä vastaan panevana naputuksena tai jopa tärinänä. Varsinainen vikasuutin löytyy kyllä täysin yksiselitteisesti ilman vikakoodiakin Vidan suutinten korjausarvojen määritystestillä. Itse perustan todellisen vaihtotarpeen näiden kaikkien havaintojen yhdistelmään.  Toki suuttimet ovat merkitty ennen irroitusta ja palautettu samaan sylinteriinsä takaisin.

Aluksi oli siis silmämääräinen ja perstuntumalla ajossa selvästi havaittava oire--> Vida-luku--> tuloksena kaksi raja-arvot ylittävää suutinta--> suuremman ylityksen omaavan suuttimen vaihtaminen varmasti toimivaan vaihtosuuttimeen. Uusittu suutin pudotti 1.sylinterin korjausarvon jo 0,1 - 0,2 väliin. Vielä toiseksi vialliseksi tunnistettu 2. suutin heittikin jo sen jälkeen korjauksen yli 5 arvoihin, muista ehkä jonkinlaisessa kunnossa olevien suutintenkin arvot laskivat myös alle 1 lukuarvon. Korjausarvojen summan tulee olla 0, joten suutinten keskinäinen korjaus voi jonkin verran elää.  Todennäköisesti saanen suuttimet linjaan uusimalla vielä viallisen suuttimen, mutta sitten hetken ajon jälkeet loputkin 3 jäljelle jäänyttä. Kilometrit ovat vain jo täynnä. Kokeilen kuitenkin asiaa vaiheittain. 
Sen verran tuo hehkujen vertailu näyttää suuntaa, että varmasti toimivalla suuttimella olevassa sylinterissä irrotetun hehkun pää on vaalean harmaa, toisin kuin vuotavassa, missä siinä on selvää nokea.

Poissa geomanno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • - voima määrää suunnan, mutta "laatu" keston -
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #12 : 09.08.2017, 22:55:55 »
Nyt tuli uusittua myös tämä 2. sylinterin yli +5 mm3korjausarvoa hakeva suutin englannista toimitettuun peruskorjattuun pa-suuttimeen. Nyt rupesi pata porisemaan kuten pitääkin. Ei tärähtele eikä värähtele tyhjäkäynnillä. Veto tasainen ja kiihtyy ongelmitta.

Tämän perusteella näyttää siis vahvasti siltä, että tuo Vidan vikatilanteessa osoittama sylinterikohtainen syötön määräkorjaus osoitti suoraan vikaiset suuttimet. Vaihtojen jälkeen teoreettiset kierrosluvut 689 -708 rpm eli lähes tuon Vidan ohjeen 700+/- 10 rpm mukaiset.  Nyt korjausarvot vaihtelevat  korjaushaarukassakin -3 mm3 - +3 mm3 sen mukaisella alueella eli 1.17 ja -2.01 välillä.

Yllättävintä kyllä, että edelleen ainoassa englannissa peruskorjatussa suuttimessa ja siten uusimmassa on edelleen molemmat korjausarvot itseisarvoltaan suurimmat, mutta negatiiviset (max. -1.68 ja min, -2.01). Kaikkien suutinten luokka on käsittääkseni sama 283 (viimeiset 3 nroa). Vai onko sittenkin niin, että brittien mitta-asteikko ei ole edes "virallisella" Bosch suutinpajalla (PF-Jones) kalibroitu :-\, vaikka antavat ymmärtää näiden olevan toimitettaessa tehdasarvoissa. Suomesta lähtöisin olevan tiedon mukaan Bosch syöttöliikkeen "säätöalue" on vain 0,009 mm laidasta laitaan, joten ihan korvakuulolta säätöhomma ei itseltä ainakaan onnista.



Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #13 : 10.05.2020, 08:56:20 »
Moi, kertokaas kuinka kireelle suuttimien ruuvit kiristetään(D5 -02 musta), on ollu kyllä näytössä, mutta en löydä tietoa. Kiitos
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vuotava suutin
« Vastaus #14 : 13.05.2020, 10:46:05 »
Missä kilsoissa noita on esiintynyt? Mielestäni just kevyellä kuormalla noin 2000rpm kohdilla oli tuollainen naputus/tikitys edellisessä XC60 D5 mallissa jo 160tkm kohdalla, ajoin 240tkm lukemaan ilman ongelmia. Nyt tämä uudempi on ruvennut (2014) samaa myös ja kilsoja nyt 173tkm. Olisiko niin huono tuuri, että molemmissa on suutin jo vuotanut noilla kilsoilla?
V90 T8 2020 Inscription

 

Carcom Oy  Elekma