Kulkukoira  Proturbo

Tehottomuus, v50 D5

  • 35 Vastauksia
  • 8704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Tehottomuus, v50 D5
« : 15.03.2017, 19:25:06 »
Eilisaamuna lähdin töihin normaalisti ja heti käynnistäessä tuli ilmoitus moottorijärj. huolla pian muistaakseni. Heti ajaessa huomasin ettei kierrokset nouse kuin vähän yli 3000rpm ja tuntui muutenkin todella laiskalta. Vikavaloa ei kuitenkaan tullut vaan vasta parin ajokerran jälkeen tuli, kun koitin etsiä vikaa. Myöskään moottorijärj. huolla pian ilmoitusta ei aina tule vaikka vika on kokoajan ollut eilisestä päällä. Sitä aikaisemmin ei mitään ennakkovaroitusta tai mitään muutakaan vikaa tämän parin kuukauden omistajuuden aikana. Webasto oli hetken päällä edellisaamuna ennen lähtöä, joskaan sillä mitään merkitystä on?

Vikakoodit mitä sain ulos Volvo t75 lukijalla:

ECM-2A50 - Particulate Trap - Faulty Signal

ECM-1600 Boost Pressure Sensor

Tuli myös liuta muita koodeja ensimmäisellä lukukerralla, mutta ne ei ole enään tulleet takaisin, vaan ainoastaan nämä kaksi.

Paikallaan konetta kierrättäessä kierrokset tuntuu nousevan suht normaalisti. Tänään koitin etsiä imuvuotoja niitä kuitenkaan löytämättä.. Polttoainesuodattimen, ilmansuodattimen ja edellisen omistajan patentti ahtoputken vaihdoin. Kokeilin myös IMM johto irti autoa eikä auttanut..

Oma epäilykseni on siis tuo boost pressure sensor, mutta mistähän tämän löytää kyseisessä D5 mallissa? Ahtojärjestelmästä joo mutta kun ei osu silmään..

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #1 : 15.03.2017, 20:20:22 »
Ettei ois DPF tukossa...

Ahtopaineanturi on muistaakseni coolerin vasemmassa päädyssä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #2 : 15.03.2017, 20:32:42 »
Ettei ois DPF tukossa...

Ahtopaineanturi on muistaakseni coolerin vasemmassa päädyssä.
Pitääpä vielä tuolta katsoa. :) Onko jotain mistä DPF:n tukkosuuden voisi varmuudella tunnistaa? Käsittääkseni suht kallis operaatio näin alkuun.. Paikallaan siis kiertää nätisti ja kone tuntuu muutenkin käyvän normaalisti.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #3 : 15.03.2017, 20:41:21 »
Pitääpä vielä tuolta katsoa. :) Onko jotain mistä DPF:n tukkosuuden voisi varmuudella tunnistaa? Käsittääkseni suht kallis operaatio näin alkuun.. Paikallaan siis kiertää nätisti ja kone tuntuu muutenkin käyvän normaalisti.
Saattoi olla toisessakin päässä cooleria, siinä sen jokatapauksessa näin kun oli puskuri pois...

Eiköhän tuon kunnollisella testerillä saa selvitettyä.
Voihan se DPF:n paine-eroanturikin olla rikki.

Millaista ajoa tällä on tullut, eli onko päässyt kunnolla regeneroimaan?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #4 : 15.03.2017, 21:15:39 »
Saattoi olla toisessakin päässä cooleria, siinä sen jokatapauksessa näin kun oli puskuri pois...

Eiköhän tuon kunnollisella testerillä saa selvitettyä.
Voihan se DPF:n paine-eroanturikin olla rikki.

Millaista ajoa tällä on tullut, eli onko päässyt kunnolla regeneroimaan?
Pääasiassa tullut ajettua työmatkaa noin 30km suuntaansa. Ensimmäinen diisseli mulla niin mistä sen tietää milloin on poltto käynnissä? Ajotietokone ei ole ainakaan kertaakaan mitään ilmoitellut eikä ajossakaan ole ihmeitä tuntunut. Noin 6000km tullut ajoa nyt.. :D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #5 : 15.03.2017, 21:45:59 »
Hetkellisestä kulutuksesta sen näkee, nousee joksikin aikaa muutamia litroja kovemmaksi.

Tuollaisessa ajossa pitäisi päästä regeneroimaan kunnolla, kunhan tietysti muuten on kaikki kunnossa.
Onhan termostaatti kunnossa, että kone on lämmennyt kunnolla?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #6 : 16.03.2017, 07:10:19 »
Vastaavilla vikakoodeilla on ollut usein myös se turbon lähdössä oleva punainen muutaman euron kumitiiviste revennyt ja ahdot karkaavat. Tarkista ahtoputkien tiivisteet siis.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #7 : 16.03.2017, 08:18:57 »
Jeps, hetkellistä kulutusta en oo oikeestaan ikinä seurannu paitti ihan alussa. Pitäny yleensä ajotietokoneen ns. sammuksissa.

Termostaatti luultavimmin ihan ok, kun lämmöt nousee noin puoleen.

Pitääpä tänään käydä kysymässä siniseltä onko varastossa turbon tiivisteitä, jos vaihtais ihan varoiks nyt senkin. Onko vaan yksi tiiviste mitä kannattaa vaihtaa vai useampia?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #8 : 16.03.2017, 12:59:12 »
Yleensä repeytyy tiiviste heti siitä kompurapesän ja ekan ahtoputken liitoksesta.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #9 : 16.03.2017, 13:08:55 »
Ahtovuodon usein kuulee sihinöinä ja suhinoina.
Mutta onhan tuo ihan tarkastamisen arvoinen paikka.

Ahtovuoto usein "merkkaa reviirinsä" eli paikalla pitäisi näkyä mustaa ja märkää, ahtoputkistossa liikkuu senverran öljyä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #10 : 16.03.2017, 17:44:23 »
Päivitystä..
Tarkastettu turbolle menevät liitokset, näytti hyvälle. Ahtoputkistot on nyt melkeen kokonaan putsattu ja yllättävän siistille näytti sisältä, öljyä ei oikeastaan ollenkaan. Ulkopuolella parissa putkessa ulkoapäin näyttänyt jossain välissä vuotavan vähän öljyä, mutta toisen niistä vaihdoin jo uuteen ja toinen muuten ehjä. Sihinöitä ei kuulu mistään..

Kävinpä tossa taas testilenkin vetämässä ja turbo ei taida tulla ollenkaan peliin, eikä kyllä vian ilmettyäkään tullut.. Testilenkin jälkeen vikakoodien luku ja nyt näytti vaan näitä:

Ecm-6664 glow relay, ilmeisesti hehkujen rele?

Ecm-1600 se painetunnistin välijäähyssä..

On muuten kuskin puolella se painetunnistin mutta irti sitä en kyllä saa ilman puskurin irroitusta.. Ei kyllä yhtään huvita huvikseen puskuriakaan nappailla irti..

Hetken päästä luin uudestaan koodit ja näytti niitä alkuperäsiä DPF:n ja painetunnistimen koodeja.




Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #11 : 16.03.2017, 18:39:39 »


Termostaatti luultavimmin ihan ok, kun lämmöt nousee noin puoleen.


Noin puoleen?

Pitää kyllä nousta ihan tarkkaan puoliväliin, jos vähänkin jää alle niin ei poltto käynnisty.
Viisari on pystyssä jo ennen normilämpöä.
V50 d5 -10

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #12 : 16.03.2017, 19:27:50 »
Noin puoleen?

Pitää kyllä nousta ihan tarkkaan puoliväliin, jos vähänkin jää alle niin ei poltto käynnisty.
Viisari on pystyssä jo ennen normilämpöä.
Puoliväliin on aina noussu ja ei oo seilannu tai muuta vastaavaa. Hyttiin tullut aina lämmin niin en sen kummemmin oo tarkkaillu.

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #13 : 16.03.2017, 19:59:29 »
Tarkista kaikki hiuklassuodattimen antureiden piuhat ja muut johdot koneen takapuolelta. Ollut johtosarjavikaa näissä kun mosa ei meinaa mahtua pellin alle.
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Voimariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehottomuus, v50 D5
« Vastaus #14 : 16.03.2017, 21:35:38 »
Tarkista kaikki hiuklassuodattimen antureiden piuhat ja muut johdot koneen takapuolelta. Ollut johtosarjavikaa näissä kun mosa ei meinaa mahtua pellin alle.
Päällisinpuolin kaikki johdot näyttäneet ehjiltä. Lueskelin vähän noista vikakoodeista ja löysin tälläsen topikin..: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=113506
Vastanneella oli vähän samanlaista vikaa ja dpf koodi melkein sama. Tänään tutkailin myös noi dpf:ltä lähtevät muoviletkut ja ehjiltä vaikutti myös ne..

 

Elekma  Autoracing