Autodiagnoosi  Carcom Oy

v70 männät -> keskustelua Tinakoneen kestosta 81 mm vs 83 mm poraus

  • 47 Vastauksia
  • 25694 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #15 : 17.09.2011, 18:11:26 »
Sen verran voisin tätä soppaa hämmentää...

Tinakoneen 83mm männät eivät kestä mitään yli 100hp tehoja per muki. R:n männistä en osaa sanoa, koska niissäkin pullahtaa putket ennen mäntää ja näissäkin tämä tapahtuu n. 90hp per putki tehoissa (kuten kaikissa muissakin 83mm tinakoneissa).
Koskaan ei ole päästy koittamaan 83mm männän kestoa, kun on lohko rivahtanut ekaks, mutta noi 81mm männät on selvästi järeämmät männänrengas alueelta. Joitain noita 83mm mäntiä on pettänyt jo ihan pikkuvireilläkin, katkee kannas renkaiden välistä.

Lainaus
jos etsit hyviä 83mm mäntiä niin s60R männät on vakiona 83mm!
Ja ne kestää hienosti tehoa... (huhut jopa kehuu niitä takomänniksi, mutta en ole saannut varmistusta)

Ja s60R lohko on vakiona tuo 83mm ja siinä on riittävät paksut cylinterintseinät että sietäisi vähän tehoa.
Ei muuten kestä ko. lohko yhtään mitään. Huhut on huhuja. Tai no voi siis kestää ton ym. 90 hp per putki. Männistä ei faktaa, mutta kestävän näköiset ovat kylläkin.

Jollakin oli vissiin joku kaverin kaveri kaverin kaveri jolla +700hp 83.40mm VAKIOPUTKISESSA volvon tinakoneessa joka saa kunnolla kaasuakin...
Pyytäkääpäs sitä tulemaan ensi kesänä johonkin standing mile/ huippunopeustapahtumaan, TARJOAN näillä puheilla täyden ravintolaillan paikanpäällä+ maksan osallistumiskustannukset jos vetää edes yhden täyden mailin kaasu pohjassa konetta rikkomatta YM. TEHOILLA...

Itse pidän silloin konetta kestävänä jos esim. vetää tuommoisen mailin vedon, varttimaili on mielestäni vielä liian lyhyt, jotta voisi sanoa konetta todella kestäväksi. Toki jos kestää vetää useita kymmeniä vartteja niin sit eri tilanne mullakin suhtautumisessa koneen kestoon.

En ole tätä sitten tarkoittanut kenellekkään suunsoittamiseksi, eikä tarkoitus ole loukata ketään, mutta on taas niin paljon olettamuksia/ bs. ilmassa
Käypi vaan pian turhaan kalliiksi jos näitä satuja lukee.
Usein olen törmännyt näihin kestämisjuttuihin, mutta kertaakaan ei vaan ole näkynyt sitä auton omistajaa/ tai mitään muutakaan faktaa tehoista... kyseessä nyt siis nämä 83mm:n porauksella olevat tinakoneet joko rakotulkeilla tai ilman.

Anteeksi vaan kaikille jos loukkasin, se ei ole tarkoitus.

Olikos sulla V4 mikä teholuokka hakusessa? Toi Juhan postaama kuva lienee siis 81mm porauksella olevasta ja siitä voinee päätellä sylinteriputkien kestävyydestä jotakin kun ohennetaan varsinaista sylinteriputkea 1mm
raw d

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #16 : 17.09.2011, 21:05:45 »
Sen verran voisin tätä soppaa hämmentää...

Tinakoneen 83mm männät eivät kestä mitään yli 100hp tehoja per muki. R:n männistä en osaa sanoa, koska niissäkin pullahtaa putket ennen mäntää ja näissäkin tämä tapahtuu n. 90hp per putki tehoissa (kuten kaikissa muissakin 83mm tinakoneissa).
Koskaan ei ole päästy koittamaan 83mm männän kestoa, kun on lohko rivahtanut ekaks, mutta noi 81mm männät on selvästi järeämmät männänrengas alueelta. Joitain noita 83mm mäntiä on pettänyt jo ihan pikkuvireilläkin, katkee kannas renkaiden välistä.
Ei muuten kestä ko. lohko yhtään mitään. Huhut on huhuja. Tai no voi siis kestää ton ym. 90 hp per putki. Männistä ei faktaa, mutta kestävän näköiset ovat kylläkin.

Jollakin oli vissiin joku kaverin kaveri kaverin kaveri jolla +700hp 83.40mm VAKIOPUTKISESSA volvon tinakoneessa joka saa kunnolla kaasuakin...
Pyytäkääpäs sitä tulemaan ensi kesänä johonkin standing mile/ huippunopeustapahtumaan, TARJOAN näillä puheilla täyden ravintolaillan paikanpäällä+ maksan osallistumiskustannukset jos vetää edes yhden täyden mailin kaasu pohjassa konetta rikkomatta YM. TEHOILLA...

Itse pidän silloin konetta kestävänä jos esim. vetää tuommoisen mailin vedon, varttimaili on mielestäni vielä liian lyhyt, jotta voisi sanoa konetta todella kestäväksi. Toki jos kestää vetää useita kymmeniä vartteja niin sit eri tilanne mullakin suhtautumisessa koneen kestoon.

En ole tätä sitten tarkoittanut kenellekkään suunsoittamiseksi, eikä tarkoitus ole loukata ketään, mutta on taas niin paljon olettamuksia/ bs. ilmassa
Käypi vaan pian turhaan kalliiksi jos näitä satuja lukee.
Usein olen törmännyt näihin kestämisjuttuihin, mutta kertaakaan ei vaan ole näkynyt sitä auton omistajaa/ tai mitään muutakaan faktaa tehoista... kyseessä nyt siis nämä 83mm:n porauksella olevat tinakoneet joko rakotulkeilla tai ilman.

Anteeksi vaan kaikille jos loukkasin, se ei ole tarkoitus.

Olikos sulla V4 mikä teholuokka hakusessa? Toi Juhan postaama kuva lienee siis 81mm porauksella olevasta ja siitä voinee päätellä sylinteriputkien kestävyydestä jotakin kun ohennetaan varsinaista sylinteriputkea 1mm

S60R 83 lohko jä s60R männät.
http://www.gatbilar.org/car.php?car=2861
teho on 550 paikkeilla 98:lla
Herra "vaktkonstapeln" itse on hieman "vatipää" ajotyyliltään ja myös käyttää konetta radalla ja motarilla melko "vapaasti".

Ainoa 83mm lohko jonka tiedän kestävän on juuri toi s60R!
83mm vaaparin lohkoss on ohuemmat putket.

tuon koneen on rakentanu sellainen Kuin Leif Hermansson.
tässä jotain muita koneita mitä se on rakentanu.
http://www.garaget.org/?car=58795
http://www.garaget.org/?car=127030
http://www.garaget.org/?car=127032
http://www.garaget.org/?car=58792

Ja Leif työskentelee Volvon moottorikehitysosastolla...

tässä vielä muutama :D
http://www.garaget.org/?car=41052
http://www.garaget.org/?car=217426

Jotkut ruotsin puolella väittää että 81mm lohko porattuna 83 kestäisi jos siihen laittaa tuollaisen "parvekkeen" ylähokooon vahvistukseksi mutta sitä minä en jaksa uskoa ihan heti.  :D

Tuo s60R lohko on sen verran "eksoottinen" ja ei ole sen takia kovin monta mottoria rakennettu sen ympärille. Se on toki se "poikkeus joka vahvistaisi säännön"
Se mun mielestä selittää miksi 83mm lohkon (syystäkin) on saannut huonon maineen.

Selittäiskö joku nyt mulle tuon shimmauksen? Ymmärrän merkityksen mutta lähinnä muissa yhteyksissä kuin sylintereissä. (laakerit, asetelmat...)
Tungetaan jotain liuskamittoja sylinterien tilkkeeksi??? :))

Muuthaan jo selitti shimmauksen.

Sen verran voin siitä kommentoida että Autotech ruotsin puolella shimmasi aikoinaan lohkonsa.
Mutta ovat viime vuosina jättänyt shimmauksen pois.
lohkossa on sahattu sinne nuo jäähdytyskanavat tehtaalla jostain syystä.

Ja kuten joku muu totesi. 1 ja 5 pytty jää ilman shimmausta ulkopuolella.

Eli shimaus vahvistaa lohkon: kyllä.
Mutta atech: ei enää katsonut sen tarpeelliseksi kun vertaa hyödyt/haitat.

Jos lohkoa haluu vahvistaa niin suosittelisin stiftaaminen ja sitten (pakollinen) poraus.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011, 21:14:44 kirjoittanut ZuluR »

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: v70 männät
« Vastaus #17 : 17.09.2011, 21:27:17 »
niin, leffen tekemissä koneissa on yhdistävänä tekijänä että perusasiat on kunnossa eikä tehoa tehä pelkästään hevosenpäänkokoisella holsetilla ja 4 bar ahtopaineella... velipojan tallista löytyy kans yksi leffen tekemä kone.
LH&ostrich

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3168
Vs: v70 männät
« Vastaus #18 : 17.09.2011, 22:27:45 »
Mitens toi "Dartonointi", kuinkas vahva lohko saadaan tämän homman jäljiltä:

http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/darton_volvo.html

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #19 : 17.09.2011, 22:33:36 »
Lainaus
teho on 550 paikkeilla 98:lla
Herra "vaktkonstapeln" itse on hieman "vatipää" ajotyyliltään ja myös käyttää konetta radalla ja motarilla melko "vapaasti".

Ainoa 83mm lohko jonka tiedän kestävän on juuri toi s60R!
Tää kuuluu mun mielestä samaan sarjaan kuin se, että kaikissa pystylamppudatsuneissa on aina tehoa +400hp ja skylleissä 1000hp.
Onko tuosta jotain faktaakin tehon todistamiseksi, esim. varttimaili tai vastaava? En usko edelleenkään, että ne ruotsissa kestää yhtään sen enempää kuin täälläkään. Tai sitten niitä ei vaan ajeta kunnon kuormilla missään, joku pikku neppailu ei kerro kestosta yhtään mitään.
Kai niitä sit putkitutetaan ihan vaan silkasta rahan menon ilosta 3t€ dartoneilla tai muuten vaan huvikseen rikotaan lohkot täällä suomessa.

Toi lefa on kyl pro jätkä, lukenut sen proggiksia useamman. Toki sen mörkömoottorissa taitaa olla ruotsinheposia vähän mukana...
Toi Marco MTE:ltä on kyllä luultavasti maailman paras volvon säätäjä, mutta sen tuo ilmoitettu +500...550hp viristage ei ainakaan vartilla realisoidu ku muistaakseni n. 190km/h loppunopeutena. Tuosta voi sitten jo lopun oikeasta tehosta päätellä. Marco kävi jenkeissä aikanaan tekemässä todella moneen ton virikitin ja jenkeissä ei ainakaan vartilla nopeuksia saatu sinne mihin ne kuuluisi kulkea jos lyönti on toi mainostettu. Edelleenkin mun mielestä puhutaan juuri tuommoisen 430-450hp tehoisista R:stä, jolloin teho per putki jää juuri tuohon n. 90hp:n luokkaan ja sillä kestänee tovin ku on vesiruutsiskin.
Mulla oma romu kesti aikanaan tolla 83mm porauksella n. vuoden päivät tolla 90hp per putki.

Lainaus
niin, leffen tekemissä koneissa on yhdistävänä tekijänä että perusasiat on kunnossa eikä tehoa tehä pelkästään hevosenpäänkokoisella holsetilla ja 4 bar ahtopaineella... velipojan tallista löytyy kans yksi leffen tekemä kone.
Kaikissa koneissa joissa on voimaa niin on aina perusasiat kunnossa tai sitten on moottori rikki. Ja sitä oikeata voimaa ei saa kuin tarpeeksi isolla ahtimella, näin se on myös leffelläkin asiat (unohdetaan nyt sit F1 kortit pois tästä keskustelusta).

dartoni lupaa kestoksi 1000hp per putki, ens suveks yhdessä pikkuvolvossa on juurikin nuo dartonit ja jotain woimanpaskaakin luultavasti pukkaa.
raw d

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #20 : 17.09.2011, 23:33:59 »
Mulla oma romu kesti aikanaan tolla 83mm porauksella n. vuoden päivät tolla 90hp per putki.

Mikä lohko sulla olikäytössä.

Mitens toi "Dartonointi", kuinkas vahva lohko saadaan tämän homman jäljiltä:

http://www.cdpautomachine.com/ecatalog/darton_volvo.html

En osaa sanoa mutta nopea silmäys .. ja nuo seinät on mun mielestä vähintäin 2x paksumpia kuin perus 81mm.
Eli ellei noi putket asetu väärin ja laajene lämmön mukana jotekin ihmeellisesti niin tuon pitäis mun mielestä "kestää isältä pojalle"...


Viestiketjun luojalle ja moderaattoreille...
Sori että innostuttiin vähän täällä offtopicin puolella ;)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011, 23:38:01 kirjoittanut ZuluR »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
    • Instagram kuvat
Vs: v70 männät
« Vastaus #21 : 18.09.2011, 08:47:09 »
Zulu, keskutelu on ollut asiallista ja valottavaa, joten jatkakaa.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #22 : 18.09.2011, 10:37:30 »
Lainaus
Mikä lohko sulla olikäytössä.
B4204T5

Lainaus
Viestiketjun luojalle ja moderaattoreille...
Sori että innostuttiin vähän täällä offtopicin puolella
Komppaan tätä.

Itse asiaan siis,
en noilla 83mm T6:n männillä itse ainakaan lähtis hakemaan yli 70hp per mäntä tehoa.


 

raw d

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #24 : 18.09.2011, 22:18:01 »

Muuthaan jo selitti shimmauksen.

Sen verran voin siitä kommentoida että Autotech ruotsin puolella shimmasi aikoinaan lohkonsa.
Mutta ovat viime vuosina jättänyt shimmauksen pois.
lohkossa on sahattu sinne nuo jäähdytyskanavat tehtaalla jostain syystä.





Niissä putkien välisissä urissa on myös mallikohtaisia eroja, B4204:sessa on eri kokoiset urat kuin D5:sessa.

Miten tollanen B4204 (83 mm) sitten hajoaa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Noista dartoneista viellä sen verran, että googlella löyty tällänen kuitti
http://imageshack.us/photo/my-images/125/001th1.jpg/
Ei mikään ihan mahdoton hinta ole, jos ei nyt ihan kauheesti ole noussut tässä vuosien aikana..

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
    • Instagram kuvat
Noista dartoneista viellä sen verran, että googlella löyty tällänen kuitti
http://imageshack.us/photo/my-images/125/001th1.jpg/
Ei mikään ihan mahdoton hinta ole, jos ei nyt ihan kauheesti ole noussut tässä vuosien aikana..

Riippuu kait mihin vertaa. Muutama tonni pelkän lohkon dartonointiin vai koko tekniikan vaihto johonkin kenties kestävämpään heti kerrasta.. Eli jos ei ole pakko olla se volvon tinavitonen niin vaihtaisin heti vaikka 2jz tjms tekniikkaan ennenkuin alkaisin maksamaan volvon lohkon darttonoinnista. Ja perus katuvirityksessä tuollaisia ei kannata edes ajatella.. Tai rahamiehet erikseen.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Kyllä tässä on nyt tullu selväx että 90hv per putki tehot kestää tuo 83mm poraus,ja se piisaa itselle kyllä varsin hyvin.Itsellä hajos mäntä mutta syy oli ihan joku muu kuin liian suuret tehot.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011, 12:36:45 kirjoittanut v4 »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: v70 männät
« Vastaus #28 : 24.09.2011, 13:35:36 »
jos etsit hyviä 83mm mäntiä niin s60R männät on vakiona 83mm!
Ja ne kestää hienosti tehoa... (huhut jopa kehuu niitä takomänniksi, mutta en ole saannut varmistusta)
Mulla on tuossa hiiren vieressä on yks uusi S60 R:n mäntä ja se näyttää  hyvin selvästi valetulta, ei ole taottu.


Niinku The_OttoB sanoi niin putkien välisissä urissa on eroja. Putket halkeaa kai useimmiten urien kohdalta niin vois luullu että urien koolla merkitystä kestoon. N-sarjassa urien leveys muistaakseni 0,5mm ja RN 0,7mm jne. Kuvissä 83mm RN ja 81mm D5 jossa kokoero näkyy hyvin selvästi




 
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Hyvää vääntöä... ;D

Asiaan, eli tommoset uppoaa nelimukiseen tinakoneeseen, porauksella 84mm, noista voi höylätä 85mm, mutta jätetään vähän tapaturmavaraa. Ovat koneistamolla, ja ovat siellä viipyneetkin jo tovin. Tommonen setti laitetaan pyörimään sisälle, JE:n customit 10.2 rutulla ja R&R aluveivit (painoa tommoset 450g kipale). Ilmaa työnnetään koneeseen ahtimella, jonka kompura on tuollainen 76-78 millinen. Ahdinta ei ole lopullisesti päätetty vielä, mutta kokoluokka jotain tommoinen.





Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

KL-varaosat  Race.fi