Niin se koostuukin -Teslalla ainakin. 100kWh akusto taisi koostua 25 17 modulista, jotka taas koostuvat n. 4500 450 kappaleesta 18560 -mallin akuista.
Tuohon pattereiden määrään pieni korjaus. Otetaan yksi nolla pois

Niinpä. Varsinkin jos jollain Teslalla päästelee lähinnä kodin lämpimän tallin ja työpaikan lämpimän tallin väliä, latauspiuhat valmiina molemmissa päissä, eikä jossain takaluukun perukoilla parissa merimiessolmussa, on sähköautoilu Suomessakin jopa polttomoottorillista mukavampaa.
En välttämättä olisi tätä mieltä. Teslan perusversioilla pääsee jo ilman mitään sen kummempaa mutinaa n.300km ja kun Teslan uudet 2170 -sarjan akut tekee vähitellen tuloaan, niin akkujen kapasiteetti nousee entisestään, painon sen kummemmin nousematta. Aika harva Suomalainen ajaa päivittäin 300km? Toki niitäkin varmasti löytyy, mutta se on häviävän pieni osuus kokonaisväestöstä.
Teslan 18650 akut vetävät virtaa likimain 3400mAh ja painavat n.50g. Uudet 2170 -sarjan akut painavat n.65g ja vetävät virtaa 5700mAh.
Eli uudet akut painavat 23% enemmän kuin vanhat, mutta vetävät 40% enemmän virtaa kuin vanhat akut. Vanha 18650 akkupaketti painaa taulukoiden mukaan n.544kg, eli uusi akkupaketti noilla 2170 -sarjan akuilla painaisi n.652kg, mutta sillä pääsisi teoriassa 420km kolmensadan sijaan. Tietty pitää ottaa huomioon lisääntynyt paino, mutta eiköhän Tesla tuon 70kg jostakin saa karsittua pois.
Omat ajoni pystyisin kevyesti hoitamaan sähköautolla. Parin kuukauden välein tulee heitettyä hieman pitempi lenkki, joka toki vaatisi vähän suunnittelua, mutta muuten voisin vaihtaa sähköautoon samantien jos se ei olisi rahasta kiinni.