Hyvin on aivopesty ihmiset uskomaan, että ne töspelipatteriautot olisi kovastikin puhtaampia.
Kauppalehti:
Esimerkiksi Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi.
.
.
.
Sähköauto voi olla joissakin elinkaarivertailuissa polttomoottoriautoa parempi, mutta myös huonompi. Etenkin kestävästi tuotettu puupohjainen diesel on elinkaaripäästöiltään yhtä hyvä kuin vesisähköä käyttävä akkusähköauto. Näitä tutkimustuloksia on puolestaan esittänyt itävaltalainen Joanneum Research-tutkimuslaitos tehdessään ajoneuvojen elinkaarianalyysejä IEA:n hybridi- ja sähköautoja koskevalle tutkimussopimukselle.
sontasiioni:
Keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ajaa vastaavan dieselin kiinni noin 50 000-70 000 kilometrin kohdalla.
"Jos dieselauto käyttää uusiutuvaa dieseliä, päästöt putoavat puoleen. Silloin dieselauto on edullisempi vaihtoehto yli 100 000 kilometriin asti
Uusi Suomi:
Sähköauton aiheuttamat ympäristöpäästöt voivat kasvaa jopa kaksinkertaisiksi verrattuna moderneihin diesel-autoihin, kertoo tuore norjalainen yliopistotutkimus.
Auton valmistamisesta ja sen käytöstä syntyneet päästöt riippuvat paljolti siitä, missä päin maailmaa sähköautoa käytetään. Alueilla, joilla sähköntuotanto on riippuvainen fossiilisista polttoaineista, sähköautot saastuttavat huomattavasti enemmän kuin polttomoottorit.
Toisaalta uusiutuvaa energiaa laajalti sähkönlähteenä käyttävillä alueilla sähköauton potentiaalinen päästövähennys on parhaimmillaan jopa neljänneksen verrattuna polttomoottoriautoihin.
Norjalaistutkimus vertaili polttomoottoria käyttäviä ja sähkömoottoria käyttäviä henkilöautoja koko niiden elinkaaren ajalta. Sähköautot varastoivat energianlähteensä akkuihin, joiden valmistaminen ja hävittäminen saastuttavat huomattavasti polttomoottoriteknologiaa enemmän.
Näin sähköauton päästöt osuvat eniten valmistusvaiheeseen. Polttomoottorilla toimiva auto puolestaan päästelee koko elinkaarensa aikana tasaisemmin. Diesel oli tutkimuksessa bensiiniä ystävällisempi ympäristölle.
Euroopassa, jossa uusiutuvan energian osuus sähkömarkkinoilla on suhteellisen korkea, sähköauton päästöt jäävät BBC:n mukaan keskimäärin 10 prosenttia pienemmiksi kuin polttomoottorilla toimivan auton.
Käytännössä kaikkialla muualla maailmassa sähköauton ympäristövaikutus jää tällä hetkellä koko elinkaaren aikana tasoihin polttomoottoreiden kanssa. Fossiilisiin polttoaineisiin luottavilla alueilla sähköautot ovat ympäristölle noin tuplasti haitallisempia kuin polttomoottoriautot.
10% pienemmät kokonaispäästöt kuin dieselillä, jopa ehkä mahdollisesti kenties neljänneksenkin, vau

Biodieselillä ajeleva ajaa puhtaammin kuin vesisähköllä ajava.
Ja kun atomivoima lasketaan uusiutuvaksi energiaksi, vaikka ei saastuta kuin muutaman tuhannen vuotta. Vesivoimankin puhtaus on melko kyseenalaista

Melkoista bullshittiä nuo patteriautot.