No ei se maalämpöpumpun kompura nyt niin mahdottoman paljoa ota edes käynnistyessään että jotakin ongelmmaa tulisi jos sähköautoa samaan aikaan ladataan, itsellä on perus talo missä on ihan normaali 3x25 pääsulakkeet ja sähköauton lataus ei varmasti ole mikään ongelma maalämpöpumpun kompurasta huolimatta, tallissani kun 8 voimavirta (16A) rasiaa ja siellä hitsataan porataan järeällä pylväsporalla hiotaan sorvataan ym. Eli virtapiikkejä pääsulakkeille tulee todella paljon klo.06-23 aikana.
Jos maalämpöpumpussa ei ole invertteriä tai muuta käynnistysvirtaa rajoittavia laitteita, niin kompuran moottori ottaa helposti kolminkertaisen virran käynnistyksessä normaaliin käyntivirtaansa nähden.
Jos sähköauto on vielä latausessa ja vie jokaiselta vaiheelta sen 10A jatkuvan virran, niin alkaa siinä hyvin nopeasti nallia wituttamaan kun vähänkään isompi suorakytketty sähkömoottori käynnistyy. Nimittäin 15A jäljelle jäävä virta ei riitä kovinkaan isolle sähkömoottorille, vaikka sulake olisi hidas tulppa-sulake.
Muutenkaan, miksi kotona pitäisi olla pikalatauspiste? Lähtökohtainen ideahan on että kotona sitä autoa olisi aikaa latailla yön yli. Tietysti jos pakkaset alkavat riehua pidempiä aikoja siellä ennätyslukemissa, niin silloin sähkölämmitteisissä taloissa ei kyllä hirveästi ole pääsulakkeissa varoja. Ja tuo koskee myös niitä maalämpöpumppuja, suurin osa maalämmöistä muuttuu viimeistään viikon pakkasten jälkeen sähkölämmitykseksi.
3*10A ei ole mikään pikalaturi, sillä eihän tuo riitä edes 100kWh akun lataamiseen tyhjästä täyteen yön aikana.
Sekoittanet nyt ilmalämpöpumpun ja maalämpöpumpun?

Nimittäin maalämpöjärjestelmä on täysin wituilleen mitoitettu, jos siitä tulee viikossa suorasähkölämmitys!
Kyllä maalämmössä oikein tehty keruupiiri on sen verran iso, ettei se jäädy talven aikana.
https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/suomen-suurin-maalampovoimala-valmistui/2103638Tuolla maalämpösysteemillä lämmitetään/jäähdytetään pohjapinta-alaltaan liki 14 hehtaarin hallia!

Ja sieltä ei lämpö lopu kesken kovimpana talvenakaan.
Jos 100 000 sähköautoa olisi joka yö laturissa 7kW verran tehoa vieden, niin se olisi liki puolet OL3:n sähkön tuotannosta! (700MW)
Suomessa ei vaan sähkö riitä 100 000 patterin lataamiseen, ilman todella rankkaa jakelu-infran muokkausta! Tuotannon lisäämisestä puhumattakaan.
Jos rakennettaisiin pari OL3 kokoista laitosta lisää, niin tuo olisi mahdollista (100 000 patteri-biiliä) ja olisimme nipin napin omavaraisia sähkön tuottannon suhteen.