Kai siinä sähkärissäkin huollontarvetta on vai pitäiskö sanoa korjaustarvetta. Kuluvia osia sekin käyttää.
Sulat ja lasinpesuneste pääasialliset huoltokohteet.
Ei öljynvaihtoja, ei hihnaremontteja, ei vesipumpunvaihtoa, ei tulppienvaihtoa, ei hehkujen uusimista, ei löpölämmittimen remppaa, ei öljyvuotoja.
Jarrutkin lähinnä todetaan että käyttämättömät edelleen, kun hidastaminen tapahtuu regenillä. Lähinnä ajonvakautus voi syödä takajarrupaloja jos tykkää ajaa kahvassa talvisin.
Ei mun auto tärise, mitäs se semmonen on.
Kontrasti on aika jyrkkä kun sähkäristä hyppää etenkään kiisselin kyytiin. Tuntuu kuin olisi betonimyllyn sisällä. Bensavehkeessäkin saa ihan selvää hierontaa autolta koko ajan ja jos yrittää puhua ajon aikana niin pitää huutaa. Ei noita ehkä huomaa jos on tottunut savukoneella ajelemaan mutta sitten huomaa kun se melu puuttuu.
Se ääni on tehty jalankulkijoita varten etteivät kävele alle
. Ei kuulu sisälle ja se muistaakseni kuuluu tyyliin alle 40 vauhdissa.
Volvossahan on Twin Engineissä erityinen vastamelu kabiinissa nimenomaan peittämään sitä korkeataajuista sähkömoottorin ääntä. Muutaman kerran oon löytänyt radio kiinni ajaessa tuulensuhinan alta sen vinkunan. Aika tarkasti joutuu kuunteleen.
Yleisesti ajellessa se mikä sähkärissä on mukava on sellainen perus vaivattomuus juurikin hitaimmissa nopeuksissa, ei nyt niin että hyvä automaattivaihteistokaan työläs olisi, mutta en mä ikinä ole niin erinomaisella automaatilla ajanut että se olisi tavallisen sähkärikokenuksen tasolla.
Jouduin taannoin ajamaan jollain Mersun C-sarjan pluginhybridillä ja siinä vaikutti olevan sähkömoottori samalla puolella vaihteistoa kuin polttomoottori. Voi jööses että otti aivoon se jatkuva vaihteenvaihdon nytkintä. Volvon arkkitehtuuri paljon fiksumpi, kun sähkömoottori vetää suoraan käymättä tarpeettomasti vaihteiston kautta.
kyllähän noita polttiksia tullaan myymään niin kauan kun niitä joku haluaa ostaa, sitä ei tarvitse murehtia.
Itse asiassa ei myydä montaakaan vuotta enää, ja valmistajat lopettaa jo valmistusta kuten mm. Volvo. Kiisseleitä ei tehdä enää, ja hyvä niin.