Carcom Oy  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3607 Vastauksia
  • 719857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3540 : 27.09.2024, 15:45:26 »
Ei pörssihinta yleensä niin hirveästi vuorokauden mittaan vaihtele, että kannattaisi sähköä vuoronperään ostaa ja myydä. Kun otetaan myös siirtomaksut huomioon.

Sitten tilanne muuttuu, kun tuotetaan itse sähköä. Laskutushan on menossa varttitunnin taseeseen eikä tarvi kummallista kristallipalloa ennustaakseen, että laskutusjakso voi joskus tulevaisuudessa vieläkin lyhentyä. Tuotanto vaihtelee ja kulutus vaihtelee. Kun eivät käy täysin yksiin, niin vuoronperään ostetaan ja myydään sähköä. Ja maksetaan siirtomaksuja siinä sivussa.

Jos onkin käytössä akku, voi ylituotantoa pukata sinne -> ei tarvi myydä alehintaan. Nythän jo nähty, että kesällä sähkö on halpaa keskipäivällä, kun tulee tuotantoa uusiutuvista (tuuli+aurinko). Akulla sitten sitten katetaan kulutushuiput (jolloin kulutus > oma tuotanto) = ei tarvi maksella siirrosta ja, tietenkin, yritetään myös sinnitellä illan tms. huippuhintojen yli.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3541 : 29.09.2024, 10:58:26 »
Toisaalta jos sen sähköauton akussa on n. miljoonan km edesta niitä syklejä, niin aika hyvin puolet niistä voi käyttää sähkövarastona.

Tuo kesämökkien sähköistys sähköautolla tulee varmasti yleistymään, kun moni laskee ettei kannata maksaa sähköliittymän kiinteitä maksuja. Tuo aiemmin ynnätty 1kw keskitehokin on kyllä jo runsasta käyttöä, mutta kyllä se tietysti mahdollinen on, jos esim mökissä on ilmastointi ja tupaa jäähdyttää.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3542 : 30.09.2024, 16:30:23 »
Ei pörssihinta yleensä niin hirveästi vuorokauden mittaan vaihtele, että kannattaisi sähköä vuoronperään ostaa ja myydä. Kun otetaan myös siirtomaksut huomioon.

Ei vaihtele? Tuossa viimeisen kuukauden ajalta.



Lähes joka yö ollut ~ilmaista ja useimpina päivinä hintaero pohjan ja huipun välillä > 10 snt/kWh.

Mutta eihän akkuvarastoinnista hyötyminen edellytä siirtomaksun maksamista sekä sisään että ulos. Sekin säästää että oman kulutuksensa voi ostaa kun energia on halpaa, ja käyttää kun mieli tekee. Jos vain kapasiteetti riittää ostaa vain nollahintojen aikaan, niin ei jää maksettavaa omasta sähkönkäytöstään kuin siirto. Pääasiassa yöaikaan eli sekin halvimmillaan silloin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3543 : 30.09.2024, 19:13:41 »
www.is.fi/autot/art-2000010720909.html

Tämmöisiä puuhaavat maailmalla ja meillä taloyhtiössä juuri viime viikolla päätettiin tehdä autohalliin remonttia että sähköauton lataaminen onnistuu kaikilla paikoilla.
Autohalli sijaitsee osin pihakannen- ja rakennuksen alla ja artikkelin mukaan: "...pelastusviranomainen suosittelee ettei autoja ladata pysäköintihalleissa".
No, silti seuraava autoni kulkee todennäköisesti sähköllä.

XC60 D4 AWD -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3544 : 01.10.2024, 10:29:48 »
Ei vaihtele? Tuossa viimeisen kuukauden ajalta.
Aika iso akku pitää olla, jos halutaan harrastaa enegian varastointia kuukausitasolla. 10 c hintaero yö/päivä sulaa jo siirtomaksuihin, jos yrittää tehdä tiliä ostamalla ja myymällä verkkoon.

Randomilla poimin päivän elokuulta. Elikkä 15.8. Päivän alin hinta noin 1 c/kWh ja ylin 3 c/kWh. Aurinkopaneelit tuottavat eniten kesällä, jolloin pörssihinta tuppaa olemaan halpa ja hinnan vaihtelutkin pienempiä kuin lämmityskaudella. Ilman akkua voi päätyä myymään käytännössä nollahinnalla ja saman päivän mittaan silti ostetaankin sähköä + maksellaan siirtomaksut päälle.

Masavaaraajan hankintaa kesämökin lämmitykseen tuli pohdittua viime talven huippuhintojan (up to 1 €/kWh) siivittämänä. Siihen asti, kunnes sain lasketeltua, että varaajaa ladattaisiin (tyypillisesti 02-07 tjsp) keskimäärin 5,5 c/kWh halvemmalla sähköllä (pakkasjakson hintataso marraskuun lopulta tammikuun alkuun) vs. päivän keskihinta. Sitten tietysti tulee isompi säästö, jos tuijotetaan vain vuorokauden huippuhintaa ... mutta usein samaan pääsee yksinkertaisesti vähentämällä sähkönkäyttöä ao. ajankohtana (ei pestä pyykkiä ym. just tähän aikaan).

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3546 : 25.11.2024, 08:59:59 »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3547 : 25.11.2024, 09:11:48 »
Valeinsinöörin youtubea seuratessa saa nauraa kun Model 3:seen vaihtuu tukivarsia kuin leipää
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3548 : 25.11.2024, 10:51:32 »
Aika synkkiä lukuja Suomen listoilla kans. Tai no 2024 ei oo vielä julkaistu mut 2023 ja eka katsastus, top-3 huonousjärjestyksessä: Dacia, Mersu ja Tesla. Kaikilla hylsyprosentti yli 30.

Eka Geely listalla on V90 ja 6,98 %.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3549 : 26.11.2024, 08:30:11 »
Teslan ongelma taitaa olla se ettei autolla ole virallisesti määräaikaishuoltoa? jos ekan 3v aikana on ajettu vaikka se 100tkm niin voi olla jo vaikka mitä rempallaan, jarrut ruosteessa taikka tukivarret.

Aikoinaan oma 2006 S60 Volvo ei mennyt 150tkm jälkeen koskaan ekalla läpi katsastuksesta :). Vuosihuolto oli käytännössä 6kk ennen katsastusta niin aina ehti jotain tulla katsastukseen. Halvemmaksi tuli uusintanäyttö kuin käyttää erikseen katsastus tarkistuksessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3550 : 26.11.2024, 08:55:46 »
Onpas kumma. Mulla on vanha S60 tuohon verrattuna ja mun omistusajalla on mennyt aina laakista läpi ilman mitään herkistelyjä.
Polttimot oon kattonu ennen vientiä.

Oli tääkin vaatinu uusintanäytön joskus 2018 paikkeilla muistaakseni.  :nohnoh
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3551 : 26.11.2024, 10:08:48 »
Onpas kumma. Mulla on vanha S60 tuohon verrattuna ja mun omistusajalla on mennyt aina laakista läpi ilman mitään herkistelyjä.
Polttimot oon kattonu ennen vientiä.

Oli tääkin vaatinu uusintanäytön joskus 2018 paikkeilla muistaakseni.  :nohnoh
Eli autossa on vielä alkuperäiset kaikki niveletkin? Itse tarkoitin että minä kävin joka vuosi hakemassa katsastuksesta tarvittaessa vikalistan että missä on väljää. Itsellä oli tuo S60 vähän vajaa 8 vuotta ja ostaessa oli 90tkm ajettu ja vaihdettaessa 250tkm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3552 : 26.11.2024, 11:44:47 »
Eli autossa on vielä alkuperäiset kaikki niveletkin? Itse tarkoitin että minä kävin joka vuosi hakemassa katsastuksesta tarvittaessa vikalistan että missä on väljää. Itsellä oli tuo S60 vähän vajaa 8 vuotta ja ostaessa oli 90tkm ajettu ja vaihdettaessa 250tkm.
No ei tietenkään vaan autoa on korjattu aina heti kun on oireita huomattu. Ei tule sitten sitä katsastusremppaa ja säästyy siltä vikalistan haulta kun ei sekään ilmasta ole.

Eiköhän täs nyt tätä sähköautoa jo ollutkin. :)

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3553 : 26.11.2024, 16:24:56 »
En mä nyt tiedä onko tuo nyt erityisemmin sähköautojen ongelma, vaan tesla nyt vaan ei ole erityisen laadukas auto.

Toisaalta kun ottaa nuo nivelet samanlaisena määräaikaishuoltokohteena kuon rellun alapallot, niin laitteeseen on ihan tyytyväinen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6399
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3554 : 26.11.2024, 16:53:27 »
Huoltamaton painava 400 hepan auto niin helppo uskoa merkistä riippumatta että alustan osia menee
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi