Autoracing  KL-varaosat

kolahtelu takana

  • 25 Vastauksia
  • 4896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
kolahtelu takana
« : 29.03.2017, 20:08:36 »
Tervehdys. S80 2.4 -01 ja takaoik. kolahtelee montuissa aika voimakkaasti ja myös edessä, vaikka eteen on vaihdettu jokseenkin kaikki 1,5 v:den aikana. Olisiko takana jousien ylätuki väljä, kuten edessäkin oli ? En ole tutustunut enenpää systeemiin ja ennenkun ostelen osia, kyselen siksi, että mikä homma on vaihtaa tuet ? Jousen puristimet tarvii kai ainakin ja pulttipyssyä ym vai ? Lähteekö tsydeemi alakautta irti, vai tuleeko esim.sisätilojen purkua ?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #1 : 30.03.2017, 08:39:18 »
Veikkaisin että taka-akseliston rakenne on aikalailla samanlainen kuin S60/V70. Takanahan voi kolahdella koiranluut, takavakaaja, iskarin yläkiinnike, tai sitten jousi paukahtelee sinne alatukivarteen niinkuin meidän ässä teki ennenkuin tuli vaihdettua sinne alas sellainen "eristin" kumi.

Jousipuristimen tarvitset ainakin, sekä tunkin tottakai ja ihan perustyökaluja sen lisäksi. Takana ei löydy samanlaista rakennetta kun edessä joten se ylätuki tuskin on kuollut.

Takaluukku auki, hypit vähän vetokoukun päällä ja katson kuinka paljon antaa ne iskarin yläpäät siellä takana periksi.

Edessä kolahtelua aiheuttaa eniten varmasti koiranluut sekä jousen ylälautanen, eli se kuminen kiekko missä se metalliholkki vulkanoitu sinne sisään. Jos ne on vaihdettu niin voi olla periaatteessa mikä vain. Vakaaja, moottorin tuet, apurungon puslat.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 08:40:56 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #2 : 30.03.2017, 15:58:59 »
Joo eteen on vaihdettu iskarin  yläkumit, tukivarret, vahvistetut koiranluut ja moottorin yläkumi viimeisen 1,5 vuoden aikana. Takana saattaisi kolista kallistuksen vaimenninkin. Pitää vielä tutkia tarkemmin jossakin pajalla.
Piti kysymäni vielä, että onko isokin juttu vaihtaa apurungon kumit ?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #3 : 30.03.2017, 16:44:39 »
On se apurungon puslien vaihto sen verran haastavaa että itse vaihdattaisin liikkeessä, ymmärtääkseni volvon huollolta löytyy tähän jokin erikoistyökalu että se pusla vaihtuu joihinkin minuutteihin siellä kun auto on nosturilla.

Vakaaja taikka iskarit/iskarien yläpää olisi vahva veikkaus sille äänelle. Mikähän mahtaa olla auton mittarilukema?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #4 : 30.03.2017, 17:19:00 »
Lukema n. 380tkm. Ei tietoa onko koskaan vaihdettu. Missään kirjoissa ei ole öljynvaihtoja kummempia huoltoja merkattu. Ostaessani sen, jarrut esim. oli lähes uudet, mutta ei näy kirjoissa.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #5 : 30.03.2017, 17:48:58 »
Noilla metreillä se voi olla kyllä mitä vaan, mutta lähtisin katsomaan ne yläpäät takaa, sen jälkeen itse iskarithan on mahdollista testata jos löytyy tunkki ja muutama kiintoavain ja torx avaimia. Iskarin irroitus helppo, ohjeita netti pullollaan, ei varmastikaan eroa rakenteellisesti S60/V70 malleista.

Iskari irti > painaa pohjaan se maata vasten, ja vähän katsoa kauanko kestää ennenkuin se nousee takaisin ajokorkeuteen. 2-3 sekuntia niin uusi iskari on takasin ylhäällä ihan pohjasta asti.

Ja jos vakaaja löytyy, niin testata voi niin, että ottaa koiranluut irti takaa ja tukee sen roikkuvan vakaajan vaikka nippusiteillä niin, ettei käy tukivarsiin kumpuissa, jos ääni katoaa niin joko koiranluut tai sitten itse vakaajan puslat. Jos ääni tulee vain toispuoleisesti, niin siirrä koiranluut puolelta toiselle, eli vaihdat niiden paikkaa, jos ääni siirtyy > koiranluu vaihtoon. Iskareille voi tehdä ihan saman jutun.

Ja edessähän ääntä voi pitää myös itse iskari, ennenkuin ihan täysin antautuvat niin rupeavat kolisemaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 17:51:32 kirjoittanut Kraft »
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa pvs80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #6 : 31.03.2017, 14:38:33 »
Minulla viaksi paljastui oikea takaiskari vaikka oli vaihdettu pari v. sitten.

Mitään vuotoja ei näkynyt päällepäin mutta irrotettuani sen siinä oli edestakaisin pumpatessa reilu glappi.
Vaihdon jälkeen kolina loppui  :)

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #7 : 31.03.2017, 15:40:18 »
En ole vielä takaiskareita purkanut koskaan, eli miten se on purettavissa ? Penkin selkänoja irti, takakontin puolelta, vai alta ja jousipuristimilla kasaan jne vai ?

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #8 : 31.03.2017, 17:07:16 »
https://www.youtube.com/watch?v=u7a9kCmx9jY | Tuossa linkki videoon, todella helppo operaatio, onnistuu vaikka silmät kiinni. Jos ovat alkuperäiset, niin ovat aika satavarmasti vaihtokunnossa.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #9 : 31.03.2017, 18:33:39 »
Kiitti linkistä, hyvä video. En tosiaan tiedä onko vaihdettu, mutta tuo koko peräpää pitää tsekata tarkemmin. Puolisen vuotta sitten koiranluut oli vielä tiukat ja toukok. katastuksessa iskarit edessä 70 ja takana 65 molemmissa, vaan sehän kyllä hajoo aika äkkiäkin joskus.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #10 : 31.03.2017, 21:07:32 »
Kiitti linkistä, hyvä video. En tosiaan tiedä onko vaihdettu, mutta tuo koko peräpää pitää tsekata tarkemmin. Puolisen vuotta sitten koiranluut oli vielä tiukat ja toukok. katastuksessa iskarit edessä 70 ja takana 65 molemmissa, vaan sehän kyllä hajoo aika äkkiäkin joskus.
Iskaritestihän on omasta mielestä aikalailla suuntaa antava, itsellä tiedän että on omasta autosta takaiskarit ihan loppu, mutta näyttää katsastuskonttorin laitteilla 65-70%.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #11 : 31.03.2017, 21:58:34 »
Kokeilin hypätä vetokoukun päälle ja ei juurikaan painu alas, samoin molemmat puolet erikseen niin ei saa käsin painamalla liikkumaan nimeksikään. Jotenkin tuntuu, että saattaa olla suht hyvät vielä. No sitten voisi olla vakaajan tangossa väljää jossakin. Koiranluuthan (yleensä) antaa nakuttavaa ääntä koko ajan ajaessa. Tämä on kunnon kolahtelua töyssyissä. Vakaajan keskipuslatkin kai voisi olla väljät noin mutuna..mutta näkee kun tutkii.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #12 : 31.03.2017, 22:59:02 »
Joo ei varmasti menekään, sillä siellähän on jouset jotka pistää melkosella voimalla vastaan, kiinnosti lähinnä että kun takaluukusta ottaa vähän materiaalia pois, että näkee ne yläpäät kuinka ne antaa periksi, sekin kun on sellainen metallikumihybridi. Jos jompi kumpi näyttäisi antavan enemmän periksi niin se voisi olla antautumassa.

Tutkimallahan se selviää, ei ole vielä tähän mennessä kolinat itsestään kadonneet. Vaiheittain vaan tutkia, aloittaa sieltä helpoimmasta/yleisimmästä päästä. Vakaajan puslista nyt näkee silmämääräisestikin vähän osviittaa minkä näköiset ne oikeen on. Ja niinkuin jo mainittu, koiranluut veks ja tukea se vakaaja jotenkin ylös niin sillähän sen saa nopeasti diagnosoitua, hyvin ajelee ilmankin sitä.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 507
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #13 : 31.03.2017, 23:27:04 »
Sitä vakaajaa kannattaa tosiaan kattoa ettei liiku sivuttain puslistaan. Omasta v70 oon kolme kertaa nosturilla ollessa pikasesti nyhtänyt alustan osia, myös taka koiranluut, kun välillä kolahtelee ja vasta sillon kolmannella kerralla vahingossa kiskasin vakaajaa sivuttain ja sehän liikkukin jo sentti tolkulla.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: kolahtelu takana
« Vastaus #14 : 01.04.2017, 09:17:42 »
Oho. Vakaaja siis soutaa edetakas poikittain? Se kyllä jo antaa kolinaa.  Voiko korjata uusimalla kumeja, vai koko tanko?

 

Proturbo  Autodiagnoosi