Uusi käyttäjä ja volvisti ilmoittautuu! Keväällä hankin passionpunaisen C70:n (D3 Geartronic, MY12 = ihan viimeisin facelift) ja sillä on nyt tullut trooppinen kesä kruisailtua ja fiilisteltyä.

Mutta se talvikin tulee vääjäämättä, valitettavasti. Autossa on tehdasasenteinen Eberi ajastuksilla, mutta ei minkäänlaista lämppärin etäkäynnistystä. Nykyinen setuppi on aivan liian hankala esilämmityksen käytön kannalta ja avaimella käynnistyskin olisi vain osittainen ratkaisu, vaikka omassa pihassa se vielä mahdollisesti toimisikin. Lukiessani tätä säiettä kiinnostuin kovasti VDD Donglesta ja sen kännysovelluksesta, koska ykköskulkineessakin on Webasto vastaavalla ThermoConnectilla. MUTTA! Onko niin, että VDD ei osaa (vielä) ohjata lämppäriä tässä P1-alustaisessa autossa? Auton VIN-koodilla nimittäin saan D5T5-sivustolla tiedot: "Independent heater status: to be implemented" ja "Switching on/off independent heating: to be implemented".

Täällä selkeästi on asiaan vihkiytynyttä porukkaa ja ehkä syvällisempää tietoakin. Uusi versio VDD:stä on ilmeisesti tulossa - mahtaakohan P1-alustan osalta olla kehitystä tapahtumassa sen yhteydessä tai muuten?
Vai pitääkö katse kääntää muihin ratkaisuihin, kuten Autopluginiin tai ThermoConnectiin? Vaan jälkimmäisen kohdalla voipi olla, että Webaston ostamaa ja nimellä kulkevaa kikkaretta ei saa millään yhytettyä kilpailijan laitteeseen, vaikka ohjauslaite onkin geneerisempää Remuc-perua. Kätevää olisi, jos eri autot olisivat samassa äpissä, mutta se nyt ei sinänsä ole mikään kynnyskysymys. Ja kuitenkin mahdollisimman edullinen kokonaisratkaisu olisi hakusessa; ThermoConnect on muutenkin aika hintava. Tarkka GPS-paikannus olisi plussaa (ei toteudu VDD:n kohdalla, koska autossa ei ole valinnaista navia), mutta ehkä siitäkin voi joustaa... VDD:ssä olisi kieltämättä monia kiinnostavia toimintoja kokonaisuutena, jos se vain toimisi päätarkoituksessa, eli lämmittimen ohjaamisessa. Ehkä pitää vielä hetki odotella.