Ihan pieni varoitus, kun hamnastankoja tilailette.
Ovat hyvin usein niin sanottuja tehdaskunnostettuja. Eli vanha tanko menee myyjälle runkopanttina, joka palauttaa sen edelleen valmistajalle/toimittajalle kunnostettavaksi.
Ei siinä mitään. Tämähän on ihan järkevää, ei se runko mihinkään useinkaan ole kulunut vaan on pitkälti käyttökuntoinen / kunnostettavissa.
Mutta. Kunnostuksia on monen laisia ja laatuisia. Olen kuullut muutamastakin tapauksesta missä on tapahtunut virheitä, eikä esim pyörät käänny toiseen suuntaan yhtä paljon kuin toiseen yms.
Saahan nuo tietty vaihdettua, mutta ylimääräistä harmia se aiheuttaa. Varsinkin jos tanko on jo asennettu ja vika huomataan vasta kulmiensäätövaiheessa. Tai tanko on hankittu ulkomailta tilaamalla, jolloin kuluu taas vaihtorumbassa aikaa. Etenkin jos auto on purettu, lienee aika turhauttavaa.
Eli itse suosisin näissä ihan kotimaisia varaosakauppiaita tuon nopean vaihtomahdollisuuden vuoksi jos ongelmia ilmenee.
Toki jos kaikki menee hyvin ja ongelmitta, muualta tilattu tulee yleensä edullisemmaksi. Eikä kaikki varmasti ole viallisia.
Ja kannattaa myös huomioida, että tangon mukana harvoin tulee muita niveliä. Eli raidetangon sisä- ja ulkopäät myös ostoslistalle ja vaihtoon samalla vaivalla.
Ja kunnollinen nelipyöräsuuntaus vaihdon jälkeen, niin voi saada auton kulkemaan suorassa.
Nimim. juuri eilen omaan V70iin tanko + nivelet vaihdettu. Ja samalla meni vaihteiston tukikumi uusiksi.