Futurez  Kulkukoira

Lämmöt ja flekti D5 2010

  • 19 Vastauksia
  • 6559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Lämmöt ja flekti D5 2010
« : 21.05.2017, 09:15:29 »
Auttakaa, en keksi enää mitä tehdä.
Potilas vuosimallia 2010 D5244T14 moottorilla.
Lämmöt huitelee 95-110astetta kevyessäkin ajossa ja flekti huutaa täysillä lähes tauotta.
Vaihdettu uusi alkup. Termostaatti ja lämpötila-anturi. Syyläri huuhdeltu.
Johtosarjat läpikäyty moottoritilasta.

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #1 : 26.05.2017, 08:34:22 »
Onko vesipumppu milloin vaihdettu? Kiertääkö neste?
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #2 : 26.05.2017, 19:26:25 »
Onko vesipumppu milloin vaihdettu? Kiertääkö neste?

Vesipumppu vaihdettu tammikuussa hihnan yhteydessä. Volvo Original alumiinisiipinen. Alavesi letku tuntuu kylmältä vaikka kone on yli sata asteinen eli sen mukaan ei kierrä mutta syyläristä menee kuitenkin letkulla läpi. Ja lämpeneminen kestää noin 10-15min ajoa että jos siivet olisi irti niin lämpeis varmaan nopeammin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #3 : 26.05.2017, 20:58:53 »
Termostaatti ei päästä vettä läpi syylärille. Tai vesipumpun akseli pyörii ropellissa tyhjää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VNT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #4 : 27.05.2017, 11:41:13 »
Tuliko vika yht'äkkiä vai ton jakopää remontin yhteydessä?


Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #5 : 27.05.2017, 14:29:32 »
Tuliko vika yht'äkkiä vai ton jakopää remontin yhteydessä?

Vaikea sanoa tarkkaan kun tammikuussa jakopää laitettiin enkä kyllä muista sitä ennen että olisi flekti pyörinyt. Tosin kun ei ole lämpömittaria niin ei ole lämmöistä tiennyt. Vesipumpun katsoin itsekin että oli metallisilla siivillä. Voiko tuossa mennä joku pieleen? Vanhakin termostaatti oli toimiva ja se vaihdettiin vikakohteen poissulkemiseksi. Onko se otettava vesipumppu irti tarkastettavaksi?

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #6 : 27.05.2017, 15:41:41 »
Olisiko mahdollista että moottoriin olisi jäänyt ilmalukko? Tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä kylmän koneen alaletkua/yläletkua puristella molempia samanaikaisesti ja lisäksi paisunta-astian korkki auki, ja katsoa vajeneeko pinta.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2017, 15:44:19 kirjoittanut Haippu »

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #7 : 28.05.2017, 11:54:48 »
Olisiko mahdollista että moottoriin olisi jäänyt ilmalukko? Tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä kylmän koneen alaletkua/yläletkua puristella molempia samanaikaisesti ja lisäksi paisunta-astian korkki auki, ja katsoa vajeneeko pinta.

Perusteellinen ilmauskin on nyt tehty ja silti nousee yli sadan. Kuitenkin kun 100kmh vauhdissa vaihtaa hetkeksi kolmoselle niin lämmöt laskee 89-90c. Tuntuisi jos vesipumpun siivet olisi irti niin lämmöt nousisi aika nopeasti ja ei asettuisi kierroksilla.
Onkos tuo D5244T14 termostaatin ohjauksessa jotain erikoista kun se on moottorin takana?
Onko erillistä sähköpumppua joka voisi olla jumissa?

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #8 : 28.05.2017, 22:07:33 »
Itsellä on vanhempi D5, jossa edessä termostaatti. Jos sinulla oli koneen takana, niin siinähän on kai niin, että lämppärin kennon paluuvesi lämmittää termostaatin, joka sitten avautuessaan päästää nestettä jäähdyttäjään kiertoon. Eli tuntuisi siltä kuin sille termarille ei tulisi joko oikeanlämpöistä tai tulee liian pienellä virtauksella nestettä. Kun se ei reagoi. Mikäli vika siis olisi termarisysteemissä, miltä se vähän tuntuisi.

Ilmeisesti koneen jäähdytysnesteen lämpöanturi mittaa lämpöä jostain muualta kuin termostaatin nestetilasta, koska flekti huutaa. Eli silloin kone olisi kuuma, mutta termostaatti ei.

Lämppärin kennon läpihän pitäisi virrata neste koko ajan, riippumatta kabiinin lämpösäädöistä. Kannattaa koitaa mitata jotenkin sen lämppärin kennolta palaavan putken lämpötilaa, että onko se kuumaa. Senhän se pitäisi kuumeta ensimmäisenä.

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #9 : 29.05.2017, 05:40:39 »
Itsellä on vanhempi D5, jossa edessä termostaatti. Jos sinulla oli koneen takana, niin siinähän on kai niin, että lämppärin kennon paluuvesi lämmittää termostaatin, joka sitten avautuessaan päästää nestettä jäähdyttäjään kiertoon. Eli tuntuisi siltä kuin sille termarille ei tulisi joko oikeanlämpöistä tai tulee liian pienellä virtauksella nestettä. Kun se ei reagoi. Mikäli vika siis olisi termarisysteemissä, miltä se vähän tuntuisi.

Ilmeisesti koneen jäähdytysnesteen lämpöanturi mittaa lämpöä jostain muualta kuin termostaatin nestetilasta, koska flekti huutaa. Eli silloin kone olisi kuuma, mutta termostaatti ei.

Lämppärin kennon läpihän pitäisi virrata neste koko ajan, riippumatta kabiinin lämpösäädöistä. Kannattaa koitaa mitata jotenkin sen lämppärin kennolta palaavan putken lämpötilaa, että onko se kuumaa. Senhän se pitäisi kuumeta ensimmäisenä.

Lämpöanturi on moottorin etupuolella.
Tuo kuulostaa järkevältä tuumailulta.
Vaihdan seuraavaksi sisäkennon niin katsotaan mitä tapahtuu.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #10 : 29.05.2017, 06:28:32 »
Koska kennon vaihto on varmaan isohko homma kokeilisin itse ensin 1. alkaako se paluuputki kuumeta kun kone käy 2. koittaisin huuhdella vastavirtaan vesiletkulla irrottamalla meno ja paluuputket. Paluuputkesta vettä sisään ja katsomalla mitä tulee toisesta putkesta ulos ja kuinka voimakkaasti 3. olisiko mahdollista ohittaa sisäkenno yhdistämällä termarista meno paluupuolelle jollain putkella ja katsoa toimiiko termari sen jälkeen. En tiedä tuleeko mitään vikakoodeja, kun sisäkenno olisi pois pelistä.

Enpä tosiaan itse ole tuollaista tehnyt, enkä tiedä kuinka ahtaat ovat paikat konehuoneessa.

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #11 : 29.05.2017, 20:35:43 »
Koska kennon vaihto on varmaan isohko homma kokeilisin itse ensin 1. alkaako se paluuputki kuumeta kun kone käy 2. koittaisin huuhdella vastavirtaan vesiletkulla irrottamalla meno ja paluuputket. Paluuputkesta vettä sisään ja katsomalla mitä tulee toisesta putkesta ulos ja kuinka voimakkaasti 3. olisiko mahdollista ohittaa sisäkenno yhdistämällä termarista meno paluupuolelle jollain putkella ja katsoa toimiiko termari sen jälkeen. En tiedä tuleeko mitään vikakoodeja, kun sisäkenno olisi pois pelistä.

Enpä tosiaan itse ole tuollaista tehnyt, enkä tiedä kuinka ahtaat ovat paikat konehuoneessa.

Siinäpä se ratkaisu oli!
Asensin letkunpätkän sisäkennon putkien väliin ohittaen kennon näin.
Tuloksena ajelin 150km lenkin lämmöt 85-88astetta. Kenno siis on tukossa, ei täysin mutta sen verran ettei termarin ohjaus toimi. Hain lainaan huuhtelulaitteen tuota kennon pesua varten ja kokeilen jos sen sais pestyä ennen kuin rupean vaihtamaan.

Kiitos paljon pähkäilystä osallistujille!
Joskus pienikin erilainen näkökulma saa ongelman ratkeamaan.

Poissa Haippu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #12 : 29.05.2017, 20:41:22 »
Hieno homma! Kannattaa tosiaan yrittää huuhdella kenno ja letkut vastapäivään, jotta roskat tulisi pois. Pistä joskus vielä tietoa miten lopulta kävi.

Poissa Stigamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #13 : 30.05.2017, 20:01:39 »
Hieno homma! Kannattaa tosiaan yrittää huuhdella kenno ja letkut vastapäivään, jotta roskat tulisi pois. Pistä joskus vielä tietoa miten lopulta kävi.

Puoli päivää huuhtelin myrkyillä myötä ja vastakarvaan ja ei auennut kenno tarpeeks.
Kuka on vaihtanut kennon ja osaa antaa vinkit hommaan?
Puhallinmoottorin vaihdoin talvella ja se oli melkein päivän homma kun oli työkalukin tehtävä...

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämmöt ja flekti D5 2010
« Vastaus #14 : 12.05.2023, 10:47:02 »
Mulla tullut vastaan täysin sama ongelma ja pohdinnassa päätynyt samaan vian aiheuttajaan. Perhanan työläs vaan vaihtaa kenno, mutta huuhtelulla ei toennut tämäkään. Toisena vikana flekti pyörii aina kun auto käynnissä, liekkö näissäkin ohjainlaitevikaa kuten vanhemmissa? Siis vaikka on -30 ja starttaa niin jo cain pyörii flektikin heti.
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo