Tarina alkaa syksystä 2015, kun iski yllättäen halu löytää taloudellinen diesel kulkine äRRälle kaveriksi. Tuolloinen tärkeimpänä kriteerinä oli 2+3 paku. Ensin olin ostamassa deeku seiskaa, mutta sitten tämä yksilö kuitenkin sattui kohdalle. Eli kyseessä -97 vuoden TDI kasipätkä. Autolla oli ostohetkellä ajettu n. 620 tkm. ja jos myyjän sanoihin on uskomista, niin auto oli ollut hänellä yli kymmenen vuotta. Varusteita jonkin verran: vakkari, puolinahat, sähköikkunat ja -peilit, kaukosäätöinen keskuslukitus, ajotietokone. Alun perin ollut myös Ardic, mutta yksikkö otettu irti ja takapenkinlämppärit, mutta luonnollisesti pakupenkissä ei näitä ole. Ilmastointia tässä ei valitettavasti ole.
Edellinen omistaja oli paikallinen automekaanikko ja hän oli pitänyt tekniikasta ihan hyvää huolta ja huollot oli suoritettu säännöllisesti ja siitä merkinnät huoltokirjassa. Mistä ei oltu pidetty niin hyvää huolta on auton ulkokuori. Myyjä asui pitkän hiekkatieosuuden päässä ja autolla oli siis ajettu päivittäin paljon hiekkateillä ja se näkyy ulkokuoresta. Kuva kotiin ajettuna:

Koska tekniikka toimi ja mikään ei haitannut ajamista, niin päätin, että en ala Volvoa vielä sen kummemmin laittelemaan. Tiesin että jakopäärempasta on yli neljä vuotta ja kilometritkin kohta täynnä, mutta koska olin lähdössä armeijaan, niin jätin remontin kuitenkin myöhemmäksi. Kun lähdin inttiin tammikuussa 2016 niin auto ei jäänytkään seisomaan niin kuin suunnittelin vaan isäukkoni otti sen käyttöön Vectran jättäessä tienposkeen. Noh, kohta oli sama kohtalo Volvon kanssa… Auto oli alkanut pitää outoa ääntä ja isäntä oli onneksi heti sammuttanut auton ja hinannut sen kotiin. Kurkistus jakopäähän ja näky seuraava:

Eli hihnasta pitkältä matkaa hampaat selvänä. Onneksi kuitenkin auto oli sammutettu heti vian ilmetessä, niin tästä selvittiin pelkällä säikähdyksellä. Jakopääremppa ja ajoitukset kohdilleen ja Volvo oli taas tien päällä. Tuosta ei siis aiheutunut mitään pysyvää vahinkoa. Tuon jakopääongelman jälkeen auto on pelittänyt hienosti ja talven kovat pakkasetkaan eivät aiheuttaneet ongelmaa vanhalle dieselille.
No nyt eletään kevättä 2017 ja autolla mittarissa reilu 670 tkm. Koska nämä viiden hengen pakut alkaa olla kohtuu harvinaisia, niin olen tullut siihen päätökseen, että auto on pelastettava muuten lähitulevaisuudessa häämöttävältä paalaukselta. Tässä kuvat mistä lähdetään liikenteeseen:






Oikeastaan ainoat muutokset mitä tähän on oston jälkeen perushuoltojen lisäksi tehty on jenkkivilkut, vanteet ja keskikyynärnojan vaihto. Vaikka kori onkin melko kurjan näköinen on pohja yllättävän hyvässä kunnossa. Ruostetta pohjassa on oikeastaan vain takana ja tiedossa on yksi reikä takakotelossa. Myös toinen tunkinpaikka on ratkennut.
Teenkin tähän nyt listan asioista mitä tullaan toteuttamaan tulevan kesän aikana (lista ilmaan minkäänlaista loogista järjestystä):
- Pohjan puhdistus/hiekkapuhallus/hitsaus ja maalaus sekä massaaminen
- Korin laitto kuntoon ja ylimaalaus. Suurin osa korin osista lähtee vaihtoon, mm. etulokarit ja -ovet, takaluukku, puskurit, helmamuovit, nämä löytyy varastosta. Väriksi olen miettinyt kiiltävää mustaa.
- Etupuskurin vaihdan sumuvaloreijälliseen ja sumuvalot laitan luonnollisesti myös. Taakse tulee V70 AWD puskuri ja siten tuplaulostulot
- Putkiston teko alusta loppuun. Todennäköisesti 2,5” yhdellä pitkällä vaimentimella ja katin laitan tyhjennettynä, ettei tule sanomista.
- V70 takavalot ja ovenkahvat
- Roiskelipat joka kulmaan
- Kattokaiteet pelkkien listojen tilalle
- Takalippa
- EGR tulppaus ja imusarjan puhdistus
- Eteen mustat nahkapenkit, kuskille sähköinen. Olen myös miettinyt takapenkin verhoilua nahkaiseksi. Samalla voisi laittaa ne lämmitinvastukset sinne, mutta katsotaan miten käy
- Kuluneen ratin vaihto
- Kytkinremppa, samalla vaihdelaatikkoon öljynvaihto ja kampiakselin takastefan vaihto
- Vetareiden kaikki suojakumit vaihdettava
- Alatukivarret vaihtoon
- Tuulilasinpesunesteen nuhainen pumppu vaihtoon, myöskään nesteen vähyydestä varoittava valo ei toimi, varmaan anturivika -> korjataan
- Sama homma jäähdytysnesteen varoitusvalolle
- Moottorielektroniikan vikavalo on palanut ostohetkestä asti ja kuulemma jo aikaa ennemminkin. Varmaan olisi aika tutkia mikä tämän aiheuttaa.
- Evry- ja ahtomodit
- Kilpien vaihto uusiin finnittömiin
- Oikeasta jenkkivilkusta lohjennut palanen-> uusitaan
- Termostaatti vaihtoon
- Kärryn sähköistä pari katkennutta johtoa kuntoon takarengaskotelosta
- Turbon huolto kiinanhuoltosatsilla, liekkö tämä niin helppoa ja yksinkertaista kuin mitsun huolto?
- Jonkin sortin jarruremppaa. Ainakin toinen etusatula laahaa vähän
- Mahdollisesti Ardicin palautus toimintakuntoon
- Ikkunoiden uudelleentummennus, myös etusivuikkunat
- Kuluneen virtalukonpohjan vaihto
- Mankan vaihto ja subbari vararengaskoteloon
- Moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto
- ”Volvo” kynnyslista kynnyksiin
- Saako näistä tuota service-valoa mitenkään itse nollattua muuten kuin kalliilla vempeleellä?
- Hirvitarrat
- Tätä kun alkaa purkaa paljastuu varmasti myös muuta laitettavaa. Lisäksi myös muutama muu idea luonnollisesti muhimassa
Tekemistä siis riittää, mutta mitäpä sitä muutakaan kesällä tekisi kuin ropaisi autoja
Joku saattaa myös miettiä onko järkeä tehdä toista tonnia ja älyttömästi työtä vaativa remppa kohta 700 tonnia ajettuun autoon. Noh, painavin syy miksi tähän ryhdyn on juurikin tuo 2+3 pakujen harvinaisuus. Toisaalta tämän 50 tkm. mitä auto on mulla ollut on osoittanut, että kyseessä luotettava yksilö tekniikaltaan, ei kadota öljyä, nestettä eikä savuta. Kolmanneksi mulla on varastossa paljon 850 osia, jolloin kustannukset eivät karkaa ihan taivaisiin. Pyrin muutenkin toteuttamaan tämän projektin budjetilla, sillä opiskelijalla ei ihan liikaa ole rahaa näihin laittaa.
Tästä siis lähdetään liikkeelle ja pyrin päivittelemään tätä topiccia säännöllisesti. Pyrin tulevissa viesteissä lisäämään kuvia ja välttämään tämmöistä pitkää jaarittelua. Laitoin tämän nyt tänne projektipuolelle, mutta sitten kun tämä on ”valmis” niin toivon mukaan saa siirtää showroomin puolelle.