Carcom Oy  Elekma

V50 2.0D Dieselin kulutus noussut

  • 11 Vastauksia
  • 6359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V50_2.0D

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« : 08.06.2017, 19:16:15 »
Auto on alkanut kuluttaa dieseliä matka-ajossa reilu 7 litraa (sekä ajotietokoneen että varsinaisen lasketun kulutuksen mukaan). Vikakoodeja ei näy. Pari Volvohuoltoa on ollut hieman ihmeissään ja epäilevät että vika saattaa olla suuttimissa (tai yksittäisessä suuttimessa).

Pari omituista juttua:
1. liike tsekkasi vikakoodit, joita ei siis ollut, kulutuksen nousemisen takia. Tämän jälkeen noin 400km matkaa taittui normaalilla kulutuksella (sekä ajotietokone että oikea kulutus). Sen jälkeen kulutus pomppasi jälleen korkeaksi. En tiedä onko sattumaa vai ei, mutta kulutus pomppasi sen jälkeen kun olin ajanut 120km/h -rajoituksella. Kulutus jäi siis tämän jälkeen tällä korkealle tasolle.
2. Toinen huoltoliike tsekkasi vikakoodit ja mittasi suutinvuotoja tänään. Vuotoa oli ilmeisesti hieman(?), mutta asiantuntija ei ollut 100% onko vika suuttimissa. Kotimatkalla seurasin kulutusta. Kulutus oli taas pudonnut normaaliksi, eli matka-ajossa 4-5l/100km.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Viittaako tämä suutinvikaan? Suutinremppa tulisi maksamaan kuulemma n.700€. Soittelen huomenna huoltoon ja kerron nämä viimeisimmät kuulumiset kotimatkalta..

Poissa OYlitalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #1 : 09.06.2017, 05:51:03 »
Jos on hiukkasloukku niin polttelee sitä jatkuvasti, tukossa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #2 : 09.06.2017, 07:58:40 »
Tuskin on hiukkasloukku tukossa kun polttaa jatkuvalla syötöllä, mutta polttoon tuo liittyy ja ominaista on juuri tuolle mallille, että poltto jää päälle makaamaan. Korjauksena uusi ECM tai DPF poisto.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa V50_2.0D

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #3 : 09.06.2017, 08:13:19 »
Ok, eli ei vaikuta mielestäsi suutinongelmalta? Osaatko sanoa mikä logiikka tuossa on että "huoltokäyntien" jälkeen kulutus normalisoituu "hetkeksi"?

Kerrotko lisää noista ratkaisuehdotuksista, mitä tarkoittavat siis käytännössä?

Poissa OYlitalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #4 : 09.06.2017, 14:48:30 »
Joo en tiedä juuri tuosta mallista mutta xc90 kulutus nousi reippaasti ilman vikakoodeja. Livedataa seuraamalla kuitenkin selvisi että poltto lähti päälle aina kovemman kiihdytyksen jälkeen ja polton jälkeen tasaisella ajolla n.20km jälkeen aina uudestaan ja uudestaan. Loukun pesun jälkeen palautui takaisin useamman sadan kilometrin polttoväleihin.

Poissa V50_2.0D

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #5 : 12.06.2017, 20:16:11 »
-06. Nyt vika tuli taas aktiiviseksi. Kulutus nousi ja jäi koholle sen jälkeen kun olin tehnyt ohituksen, jossa vauhti nousi n.120km/h nopeuteen. Tähän asti siis meni vajaa 300km n.5l/100km kulutuksella ja nyt se pomppasi n.7l/100km. On tämä nyt merkillistä.

Ei vaikuta polttoon liittyvältä, koska kulutus jää siis koholle pysyvästi, eikä vain pariksikymmeneksi kilometriksi.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #6 : 13.06.2017, 00:09:07 »
Ohjelmallinen juttu tuo kuitenkin vaikuttaisi olevan. Suutinvika on ja pysyy, ja aiheuttaa muitakin ongelmia. Suuttimista myös jonkintasoista vikakoodia pitäisi tulla, kun ecu tutkaa niin montaa parametriä. Nuo sähkösuuttimet (taisi olla pietsosähköiset?) eivät menetä säätöjään samalla tavalla kuin vanhat mekaaniset suuttimet. Jos siellä on vika, pitäisi sen näkyä muutenkin kuin ajoittaisena lievänä kulutuksen kasvuna.

Hiukkasloukkuihin ja muihin karstoituksiin kuten muuttuvan turbon siipien jumimiseen auttaa kun polkee moottorin tulikuumaksi antamalla monoa olan takaa. Jos se johtuu tukkoisuudesta, niin se korjaantuu, tai ilmoittaa oikealla koodilla. Moottoria kuuluu käyttää useilla eri kuormitustilanteilla riittävän useasti, jotta se toimii oikein. Lähimmälle moottoriradalle ajolinjoja treenaamaan pariksi tunniksi. ;)

En usko että mitään mekaanista, ainakaan kummempaa kuin karstoittuminen on kyseessä. On myös epätodennäköistä että softaan olisi ykskaks tullut jokin bugi. Siten olisi hyvä katsoa niitä ecun parametrejä tämän vian ollessa päällä, että näkee millä tavalla se eroaa normaalitilanteesta. Uskon että sieltä löytyisi viitteitä aiheuttajaan. Kun se ecu tietää että ylimääräistä polttoainetta menee, niin kyllä sieltä pitäisi myös selvitä miksi sitä menee.

Loukunkin jatkuva polttaminen ja sen auttamattomuus paine-eron vähentämiseen antaa vikakoodin. Kun ei koodia ole ilmennyt, en usko että siitä on kyse. Selittäisi kuitenkin tuon käytöksen, kun loukun polttaminen vaatii tietyt olosuhteet, ja voi olla että tuossa ohitustilanteessa olisi saavutettu poltolle otollinen tilanne. Mutta ei sen kuuluisi päälle jäädä jatkuvasti.

Kaikki on toki mahdollista, mutta suutinremppaan en itse tässä vaiheessa lähtisi.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #7 : 13.06.2017, 22:40:47 »
Kyllä se loukku nyt vaan on. Livedatasta vaikka pakokaasun lämpötilaa tuijottamalla aukenee paljon. Koodeja tuo Siemens ei hevillä anna eli niitä on turha odottaa. Nollauksen jälkeen ecu resetoituu eli kestää taas tovin kun taas poltto alkaa. Näitä olen tutkinut kymmeniä ja kaikki ne samanlaisia ovat.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #8 : 14.06.2017, 14:50:24 »
Kyllä se loukku nyt vaan on. Livedatasta vaikka pakokaasun lämpötilaa tuijottamalla aukenee paljon. Koodeja tuo Siemens ei hevillä anna eli niitä on turha odottaa. Nollauksen jälkeen ecu resetoituu eli kestää taas tovin kun taas poltto alkaa. Näitä olen tutkinut kymmeniä ja kaikki ne samanlaisia ovat.
Mikä siinä on perimmäinen syy, että poltto "jää päälle"? Jos uusi ecu on ratkaisu ongelmaan, niin vika ei ole silloin loukussa eikä antureissa. Ymmärrän, että ei polta enää, jos kartta muokataan. Eikö ecun voisi myös korjata toimivaksi kuin uutena? Vai onko siinä sisäinen laskuri kuten tulostimissa, että tarvii aika ajoin ostaa uusi?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #9 : 14.06.2017, 17:32:41 »
Mikä siinä on perimmäinen syy, että poltto "jää päälle"? Jos uusi ecu on ratkaisu ongelmaan, niin vika ei ole silloin loukussa eikä antureissa. Ymmärrän, että ei polta enää, jos kartta muokataan. Eikö ecun voisi myös korjata toimivaksi kuin uutena? Vai onko siinä sisäinen laskuri kuten tulostimissa, että tarvii aika ajoin ostaa uusi?
Se, ettei poltto auta. ECU yrittää polttaa loukkua niin kauan kuin paine-ero hiukkasloukussa on liian suuri, siihen saakka että se luovuttaa ja sanoo että osta uusi loukku. Mielenkiintoista, jos ei polton ajalle ole annettu aikarajaa jolloin pamauttaa vikakoodi tauluun. Tämä kuitenkin selittää tuon kulutuksen kasvun täysin. Kertomasi tilanteet jolloin kulutus muuttuu mätsää yleiseen poltonaloitukselle vaadittuihin olosuhteisiin. Paine-ero pitäisi myös näkyä ECU:n datasta. Tätä kun vertaa ohjearvoon, saa selville johtuuko vika tästä. Toinen on tuo lämpötilojen tarkkailu. Kuten sanoin jo aiemmin, ongelma ratkeaa kun alat sitä livedataa seuraamaan ja katsot mitä siellä tapahtuu.

Se ei polta loukkua enää, jos se loukku poistetaan ohjelmallisesti. Uusi ECU ei ongelmaa ratkaise, samallalailla sekin haluaa tehdä samat jutut kuin se edellinenkin, paitsi jos nykyisessä on jokin bugi, johon toisaalta auttaa virallisen ohjelmiston päivitys. Ei ole ECU:ssa laskureita, laskurina toimii mekaaninen mitoitettu kesto, kuten laakerit sun muut ja uusissa autoissa tapahtunut kehitys.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2017, 17:35:14 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #10 : 15.06.2017, 06:31:38 »
Semisti offtopicina, mistä tuon pakokaasujen lämpötilan saa näkyviin tästä Siemensin boxista? Delphi löytyy, mutta en datasta moista löytänyt. Tuon paine-eroanturin tiedot kyllä löytyy..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D Dieselin kulutus noussut
« Vastaus #11 : 19.06.2017, 08:37:05 »

Se ei polta loukkua enää, jos se loukku poistetaan ohjelmallisesti. Uusi ECU ei ongelmaa ratkaise, samallalailla sekin haluaa tehdä samat jutut kuin se edellinenkin, paitsi jos nykyisessä on jokin bugi, johon toisaalta auttaa virallisen ohjelmiston päivitys. Ei ole ECU:ssa laskureita, laskurina toimii mekaaninen mitoitettu kesto, kuten laakerit sun muut ja uusissa autoissa tapahtunut kehitys.

Korjataanpa hieman tuota lainausta. Ecussa on paljon laskureita ja pelkkään DPF:ään liittyviä muutamia. Laskurit mm. käynnistävät polton määrävälein kun kaikki on kunnossa eli tämä on se tyypillisin tilanne milloin autot polttelee. Paine-ero anturi on vain varuilta asennettu jos jokin estää laskuria toteuttamasta itseään eli paine-ero kasvaa liian suureksi. Yleisesti ottaen jos paine-eroanturi käynnistää polton on tällöin jossain vikaa.

Sitten siellä on laskuri, joka laskee poltetusta noesta jääneet tuhkat, polttokertojen määrä, polttojen laatu, polttojen tiheys, polttojen kesto, jne jne. Laskureita on paljon.

Jokin näistä laskureista tai paine-eroanturi antaa käskyn aloittaa polton ja lähettää siitä pyynnön prosessorille, joka aloittaa toimet. Joskus ohjelma jää kiertämään kehää ja poltto on päällä käytännössä aina kun moottorin lämmöt saavuttavat normaalin tason ja tästä on nyt tässäkin topicissa kyse.

Ohjelmiston päivitys ei auta kun ohjelma, joka päivitetään sijaitsee FLASH-piirillä ja "sekaisin" ohjelma on prosessorilla, joka ei muutu päivityksessä. Tästä syystä uusi ecu tai polttojen poisto ohjelmasta auttaa. Ohjelma, jota muutetaan on FLASH-piirillä, mutta polton edellytyksiin vaikuttavia suureita kun muutetaan, ei poltto enää käynnisty kun edellytykset eivät täyty. Edellytyksiä ovat polttoaineen määrä, pakoputken lämpötila, moottorin rasitus ja nopeus.

Tuossa lyhyt oppimäärä tapahtuman kulusta.

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Proturbo  Autodiagnoosi