Myös pumpun kuluneisuus tekee tuota. Johtuu siitä että välykset kasvaneet liian suuriksi, jolloin riittävää määrää polttoainetta ei saada siirrettyä/painetta ei saada riittävästi suuttimien aukaisua varten, koska pumpun kierrosnopeus on liian alhainen korvatakseen välyksen kautta ilmenevä ohivuoto. Lämmin diesel menee pienemmästä reijästä kuin kylmä diesel. Jos tästä on kyse, niin pitäisi käynnistyä lämpimänä normaalisti, kun ensin juoksevalla vedellä jäähdyttää pumppua ulkopuolelta. Jäähdyttäminen pienentää toleransseja (kun ulkokuori jäähtyy, sisukset ei) ja jäähdyttää ehkä myös hieman polttoainetta. Jos tällä ei ole vaikutusta, ei ole kuluneisuus aiheuttajana. Tähän ongelmaan ei auta kuin pumpun vaihto. Hämärä muistikuva kertoo että tämä ongelma oli enemmänkin matalapaine-esipumpun ongelma, eikä niinkään painepumpun ongelma. Jossain autossa joskus "fiksattiin" moinen sähköisellä (lisä)esipumpulla.
Jos remmi on ollut tiukalla, eikä ole liian kulunut, tai hammaspyörät eivät ole liian kuluneet, on aika epätodennäköistä että ajoitus olisi itsekseen hypännyt. Jos ajoitus on hypännyt, kannattaa tarkistaa niiden hihnapyörienkin kunto, nekin kuluvat hiljalleen.
Polttoaineen lämpötila-anturin resistanssi kuuluisi olla 10 asteen lämpötilassa yli 4000 ohm, 20 asteessa aika tarkalleen 3000 ohm, 30 asteessa reilu ~1800 ohm. Lämpötila-anturi pitäisi sijaita pumpun yläosassa. En muista miten siihen pääsee käsiksi ja missä sen johdot menee, joku kokeneempi tämän tietänee kertoa. Muistelen että syöttöä lisätään, kun lämpötila kasvaa, koska polttoaineen laajentuessa sen sisältämä energia suhteessa tilavuuteen pienenee.