Samppasport  Futurez

S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?

  • 26 Vastauksia
  • 28305 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #15 : 27.08.2011, 22:55:06 »
Avaa se jakohihnan päällä oleva muovi (2kpl 30 kokoista torx ruuvia siinä päällä keskemmällä konetta ja etu sekä takapuolella reunassa metalliklipsut)
Nyt näet jakoremmin, tarkasta, että remmi ei mene yhtään nokka-pyörän yli, eli kulkee kokonaan pyörän päällä ja mieluummin hieman sitä pyörää saa näkyäkkin siitä remmin alta.

Kaveri starttaa moottorin käyntiin, katso, että tekeekö nokkapyörä liikettä nokka-akselin pituussuunnassa käynnistyshetkellä.

Eli
Remmin ei saa kulkea sivussa
Pyörän ei saa liikkua akselin pituussuuntaisesti



Se nokka-akselin säätösolenoidi joka on siinä kannen päällä lähellä sitä pyörää voisi olla hyvä myös puhdistaa, uusi tiiviste volvolta ->  irroita solenoidi
Valmistele sopivat johdot ja liittimet, joilla saat kytkettyä solenoidille +12V jännitteen ja maan ilman oikosulun vaaraa.
Anna solenoidille sähköä ja tarkasta, että kara sielä sisällä liikkuu, älä pidä jännitettä kerrallaan kaukaa, vaan ihan vain naksuttelet
Täytä solenoidi alapuolen rei'istä jollain liuottimella ja naksuttele solenoidia +12V:llä, kaada liuotin pois ja laita uutta ja tee tätä muuta kerta, laita seuraavaksi laita jotain rasvanpoistoainetta, esim. jarrucleaneri, tinneri tms. ja puhdista loputkin moskat ja liuottimen jäänteet pois.
Puhalla paineilmalla kuivaksi
Laita öljyä sisään ja naksuttele taas muutama kerta, kaada ylimääräinen öljy pois.
Asenna solenoidi uudella tiivisteellä.

Jos ongelma on siis tuossa solenoidissa, niin tuolla voisi saada jumittelevaa solenoidia elvytettyä, ainahan toki uusi on uusi ja jos vika on sähköpuolella siinä solenoidissa, niin puhdistus ei auta.

Myös jakopään jaon paikallaanolo kannattaa tarkastaa.
Täytyypäs tutkailla tuota asiaa, ei ollut ihan merkonomin eikä insinöörin hommia, mutta eiköhän tästä selvitä, kiitokset sulle neuvoista, kerron sitten kuinka selvisin, mutta ei hättäillä, olen Hämeestä  ;)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #16 : 27.08.2011, 22:57:34 »
Täytyypäs tutkailla tuota asiaa, ei ollut ihan merkonomin eikä insinöörin hommia, mutta eiköhän tästä selvitä, kiitokset sulle neuvoista, kerron sitten kuinka selvisin, mutta ei hättäillä, olen Hämeestä  ;)

Joo, eipä tuon kanssa tarvi hätäillä.
Toki se nokka-akselin säätöpyörä (VVT-pyörä) riittävästi väljistyessään alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän, että kannattaa ainakin se pyörän välys tarkastaa

Poissa sven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #17 : 27.08.2011, 23:11:04 »
Joo, eipä tuon kanssa tarvi hätäillä.
Toki se nokka-akselin säätöpyörä (VVT-pyörä) riittävästi väljistyessään alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän, että kannattaa ainakin se pyörän välys tarkastaa
Vielä asiaan, onko yleistä että 125000 km ajetussa olis jo noin paljon kulumaa, autoa on muuten yritetty huoltaa merkkiliikkeessä.... mutta ne huollothan me tiedetään ;)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #18 : 27.08.2011, 23:23:45 »
Vielä asiaan, onko yleistä että 125000 km ajetussa olis jo noin paljon kulumaa, autoa on muuten yritetty huoltaa merkkiliikkeessä.... mutta ne huollothan me tiedetään ;)

Ei se mahdotonta ole.

Jaa tiedetään vai, mä en oo koskaan maksanut penniäkään merkkiliikkeelle autoni huollosta :D

Poissa sven

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #19 : 27.08.2011, 23:38:47 »
Ei se mahdotonta ole.

Jaa tiedetään vai, mä en oo koskaan maksanut penniäkään merkkiliikkeelle autoni huollosta :D
Minä tiedän, viides Volvo menossa ja jopa kerran käyttänyt huollossakin.....muuten kyllä olen soittanut suuta asentajien kanssa  :)

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #20 : 31.08.2011, 16:54:09 »
Anteeksi, olen ollut vähän keskivertoa sairaampi viimeaikoina saatuani aivokalvontulehduksen enkä ole ehtinyt päivittää tietoja tänne. Joku siis tiedusteli oliko autoni vikakoodi ECM-640A. Ei ollut soitin tuossa hiljan mekaanikolle joka luki koodit ja hän sanoi koodin olleen 644A. Mitäs tuo sitten tarkoittaa??? Toivon mukaan se kirottu säätöpyörä ei mene uusiksi...
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Nercs

  • Vieras
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #21 : 31.08.2011, 19:27:36 »

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #22 : 31.08.2011, 20:39:40 »
Pystyykö omastani kuinka tarkistamaan tuon solenoidin/säätöpyörän kunnon??? Ilmeisesti ohjeet on erilaiset kuin Miksun antamat kun tuo ohje on viisisylinteriselle? Varmaan ärsyttävä homma?
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #23 : 31.08.2011, 20:41:29 »
Pystyykö omastani kuinka tarkistamaan tuon solenoidin/säätöpyörän kunnon??? Ilmeisesti ohjeet on erilaiset kuin Miksun antamat kun tuo ohje on viisisylinteriselle? Varmaan ärsyttävä homma?

Lähes täysin saman tyyppiset osat sullakin on.

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #24 : 31.08.2011, 21:11:22 »
Niin niin. mutta ovatko purkuohjeet yksi yhteen viisisylinterisen kanssa??? Monet kehuu viisisylinteristä helppohuoltoiseksi, mutta tuo kuusisylinterinen ei sitä ole ahtauden takia. Löytyvätkö säätöpyörä ja solenoidi siis samasta paikasta kuin viisisylinterisessä? Osat voivat olla samat, mutta ovat purkuohjeet myös?
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #25 : 31.08.2011, 21:16:18 »
Niin niin. mutta ovatko purkuohjeet yksi yhteen viisisylinterisen kanssa??? Monet kehuu viisisylinteristä helppohuoltoiseksi, mutta tuo kuusisylinterinen ei sitä ole ahtauden takia. Löytyvätkö säätöpyörä ja solenoidi siis samasta paikasta kuin viisisylinterisessä? Osat voivat olla samat, mutta ovat purkuohjeet myös?

suurinpiirtein samanlaiset muovikopat siinäkin on päällä, ei pitäisi erota 5 mukisesta.

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
« Vastaus #26 : 31.08.2011, 21:52:00 »
Kiitoksia tästä! Oma autoni on ajettu jo yli 300tkm joten on jopa todennäköistä, että tuo säätöpyörä alkaa olla uransa lopussa. Kerron sitten kuinka kävi kun joskus tuohon hommaan ryhdyn. Kiitoksia kaikille auttaneille.
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo