Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma ratkaistu)

  • 45 Vastauksia
  • 24398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #15 : 14.07.2017, 18:25:58 »
Kokemuksia mr. musclella turbon putsauksesta löytynee foorumin haulla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #16 : 14.07.2017, 18:47:35 »
Löytyisikö oulunseudulta seppää joka voisi suorittaa ton turbon puhdistuksen. Asiallista korvausta vastaan tietenkin. Auto on kuitenkin sen verta iäkäs ettei oo haluja maksaa wetterille auton hankintahintaa jo siitä että sanoo käsipäivää.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #17 : 14.07.2017, 19:06:49 »
katoitko että se solenoidin kalvo  on varmasti ehjä/puhdas, ei välttämättä pelkän sihdin putsaus auta. Halvin ainakin aloittaa tuosta
D5244T

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #18 : 14.07.2017, 19:18:21 »
katoitko että se solenoidin kalvo  on varmasti ehjä/puhdas, ei välttämättä pelkän sihdin putsaus auta. Halvin ainakin aloittaa tuosta

No en muutakuin otin sen muovisen hatun ja pyyhin varovaisesti paskan pois siitä sihdistä (oli aikalailla tukossa) ja sitten ruutailin jarrucleanerilla ja pyyhin varovasti puhtaalla liinalla. Muuta toimenpiteitä en uskaltanut/ osannut tehdä.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #19 : 14.07.2017, 19:24:16 »
kampee se korkki auki ja kurki kalvoa, videolta mallia

https://youtu.be/dkPuEmwP4oQ
D5244T

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #20 : 14.07.2017, 19:52:10 »
Kiitos. Pitääpä ottaa uudelleen irti ja tutkia.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #21 : 14.07.2017, 22:09:23 »
Näköjään alipainemittarilla helposti testaa sen Pierburgin venttiilin https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI , muistaakseni tuo ilmanputsarin luona oleva on samanlainen kuin TCV siellä imusarjaan menevän egr-putken takana
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #22 : 18.07.2017, 10:40:11 »
Päivitystä tilanteeseen...

Vnt-solenoidi puhdistettu perusteellisesti ja tarkistettu että kalvo on ehjä sekä todettu että sylinteri liikkuu takertelematta.

Sen jälkeen kun moottorin tukityynyt tulpattiin pois pelistä niin vika on tullut vain kahdesti ja kilometrejä sekä testikiihdyttelyjä on tullut runsaasti. Huomenna joka tapauksessa kumit menevät vaihtoon ja tarkoitus on kokeilla forten turbo cleaneria tankkiin.

Onko seuraava sitten turbon puhdistus mekaanisesti vai tuleeko jotain muuta mieleen mitä voisi ottaa huomioon?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #23 : 18.07.2017, 21:19:38 »
Jahas, olen aikaisemmin taistellut ahtopaineongelmien kanssa ja olen tähän asti selvinnyt niistä puhdistamalla turbon uuninpuhdistusvaahdolla.
Onglemat on taas tulleet jo keväällä ja enää ei oikein tunnu järkevältä jatkaa vastaava tekohengittämistä. Apu tuntuu vaan olevan joka kerta lyhyempi ja vikatila tulee nykyisin jo aika herkästi. Turbolla on jo kuitenkin takna sen 333tkm, joten olen jo henkisesti valmis vaihtaman kunnostetun tilalla ennen syksyä.

Mutta ahtopaine ongelmat ei ole kuitenkaan aivan selkeät. Useimmiten varovaisesta kiihdytyksestä huolimatta limbmode (moottori vaatii huollon) ja vikakoodiksi ecm-6805. Auto toimii vasta normaalisti kun sen käynnistää uusiksi. Mutta välillä sopivalla kevyellä kaasun käytöllä ja isommalle vaihteelle vaihtamalla limb mode poistuu ja auto toimii normaalisti. Sama vikakoodi kuitenkin löytyy aina.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuo jälkimmäinen oire viittaisi ahtopaineen karkaamiseen. Auto myös savuttaa mielestäni enemmän kuin aiemmin kovassa kiihdytyksessä. Kuitenkin jos tekee useita vetoja niin savua ei kiihdytyksessä enää tule. Ajoin tässä pitkän pätkän rauhallisesti  maantietä ja ryntäytin moottoria ehkä' kymmenen kertaa paikallaan ja maahan jäi 40cm musta noki läntti. ajoin vastaavan pätkän maantietä takaisin, joka sisälsi enemmän kovia kiihdytyksiä ja vastaavassa ryntäytyksessä ei tullut maahan kuin 10cm läntti.

Kävin tänään kaikki ahtoputket ja liitokset läpi. Kaikki klemmarit oli kiinni, mutta meni kuitenkin helposti vähän kireämmälle. Putket ja letkut oli ehjiä ja ennen turboa olevat letkut eivät menneet lyttyyn ryntäytyksessä. Tutkin välijäähdytyintä alakautta silmäilemällä lampun kanssa ja se oli aivan kirkas ja puhdas eikä pullistumia näkynyt.

Alipainejärjestelmä piti mittarin mukaan hyvin staattisen alipaineen ja myös koneen käydessä alipaine oli saman verran kuin pari vuotta mitä mittasin.

Vnt solenoidi jäi irroittamatta ja tutkimatta vielä (pöljä sai katkastua imusarjalle menevän letkun kiristysklemmarin ruuvin. Klemmari pitää, mutta pitää rikkoa että sen saa pois) Olen puhdistanut solenoidin muistaakseni 2014 kun näitä ongelmia tuli ekan kerran vastaan.

Ryntäytyksessä kuitenkin välillä kuuluu dumppimainen ääni, viittaisiko tämä solenoidin huonoon toimintaan ja tuohon jälkimmäiseen onglemaan kiihdyttäessä?

Jokatapauksessa näyttää nyt siltä että pitää uusia turbo ennen syksyä ja mielellään sitä ennen teettää suuttimiin remppa. Luulen että ne laskee vähän omiaan polttoainetta ja karstottaa pakopuolta ylimääräistä. Tulee myös eka talvi kun joudun enemmän harrastamaan kylmäkäynnistyksiä ja haluan varmistaa auton käynnistymisen ja joku/jotkut suuttimet vuotaa dieseliä vähän venttiilikopan päälle.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #24 : 18.07.2017, 21:24:02 »
Näköjään alipainemittarilla helposti testaa sen Pierburgin venttiilin https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI , muistaakseni tuo ilmanputsarin luona oleva on samanlainen kuin TCV siellä imusarjaan menevän egr-putken takana

Tämä täytyykin vielä testata tässä lähipäivinä.

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #25 : 19.07.2017, 17:12:49 »
Tyynyt vaihdettu ja kyllä täytyy sanoa että en oo tiennytkään kuinka pehmeä kyyti voi olla volvossa. Edeliisestäkin V70 oli nähtävästi noi tyynyt loppu kun en oo paremmasta osannut haaveilla. Nyt ei täristä yhtään hyttiin. Vikatila on ainakin toistaiseksi loistanut poissaolollaan ja muutenkin kiihdyttäessä auto käyttäytyy normaalimmin. Veto ei seilaa eikä piikkejä ilmene vaan on kuminauhamainen niinkuin joku tuota kuvaili. Sitä vain ihmettelen että jos vika oli kokonaan noissa tyynyissä niin miksi tulppaaminen ei poistanut sitä kokonaan ja veto seilasi ja oli levoton....

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #26 : 19.07.2017, 17:23:28 »
Mites iso homma oli ja mitkä tyynyt vaihdoit? Ennakoin oman identtisen auton tulevaisuutta ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #27 : 19.07.2017, 18:18:00 »
Moottorin alapuoliset edestä ja takaa. Ne jotka toimivat alipaineella. Parin tunnin homma. Etummainen oli helppo. Takimmainen vähän hankalampi kun on ahtaampi työskennellä.

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #28 : 19.07.2017, 18:24:52 »
Lisäys vielä....tyynyjen vaihdon jälkeen ahtopaineetkin pysyivät max 1.3 bar

Poissa ämkoo2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #29 : 19.07.2017, 19:20:31 »
Tämä aihe onkin mielenkiintonen. Omistanut jonkinaikaa v70 -03  2.4 D5. Autolla ajeltu 300 000km. Alkoi kohta auton ostamisen jälkeen herjaamaan tuota moottori vaatii huollon >:( No sitä olen alkanu paikallistamaan ja kokonaan ei ole vikaa saatu poistettua. Alotin välijäähystä joka oli öljynen alalaidasta, ja kolhittu ruttuun. Varaosaliikkeeseen tilaamaan uutta joka tuli jo seuraavana päivänä. 280ekeä maksoi uusi ja suu vaahdossa asentamaan. No tohinat kiihdyttäessä hiljeni hiukan mutta sama herjaus tuli ajotietokoneeseen kiihdyttäessä ??? No foorumeita selailemaan, ja ahtopaineen säätöventtiili joka on lohkon kyljessä imusarjan alla. Venttiili irti ja tutkimaan. Sihti oli paskaa täynnä ja aika epätoivosen olonen kapistus saada kunnolla putsattua :idiot2: . Putsailun jälkeen venttiili takas paikolleen ja testaamaan. Ei mitään vaikutusta. No varaosiin soittoa ja uutta kyselemään. Uusi löytyi helposti varaosanumerolla ja hinnaksi 160ekeä. Tuossa vaiheessa jo vitutti nuo vikailmot nii paljon, ajattelin että laitetaa ny kerranki uutta nii kauan että vika löytyy makso mitä makso. Seuraavana päivänä uus venttiili liikkeestä ja taas asenteluhommiin. Tällä kertaa koeajolla tuli tuntua että ollaan lähempänä ratkaisua mutta ei siltikään napakymppiä. Parin kiihdytyksen jälkeen limpmode päälle, ei tosin tullut yhtä herkästi kuin ennen. Kaikki ahtoputket ja letkut on ehjiä, tänään vielä tarkistelin uuestaan. Kiihdyttäessä kuuluu dumppimaista vislailua, aivan ko ois joku tosi pieni reikä jossain ahtopuolella. Tutkiminen jatkuu ja malporoa menee  :idiot2:

 

Samppasport  Futurez