Elekma  Autoracing

V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma ratkaistu)

  • 45 Vastauksia
  • 24393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #30 : 19.07.2017, 19:44:02 »
Tämä aihe onkin mielenkiintonen. Omistanut jonkinaikaa v70 -03  2.4 D5. Autolla ajeltu 300 000km. Alkoi kohta auton ostamisen jälkeen herjaamaan tuota moottori vaatii huollon >:( No sitä olen alkanu paikallistamaan ja kokonaan ei ole vikaa saatu poistettua. Alotin välijäähystä joka oli öljynen alalaidasta, ja kolhittu ruttuun. Varaosaliikkeeseen tilaamaan uutta joka tuli jo seuraavana päivänä. 280ekeä maksoi uusi ja suu vaahdossa asentamaan. No tohinat kiihdyttäessä hiljeni hiukan mutta sama herjaus tuli ajotietokoneeseen kiihdyttäessä ??? No foorumeita selailemaan, ja ahtopaineen säätöventtiili joka on lohkon kyljessä imusarjan alla. Venttiili irti ja tutkimaan. Sihti oli paskaa täynnä ja aika epätoivosen olonen kapistus saada kunnolla putsattua :idiot2: . Putsailun jälkeen venttiili takas paikolleen ja testaamaan. Ei mitään vaikutusta. No varaosiin soittoa ja uutta kyselemään. Uusi löytyi helposti varaosanumerolla ja hinnaksi 160ekeä. Tuossa vaiheessa jo vitutti nuo vikailmot nii paljon, ajattelin että laitetaa ny kerranki uutta nii kauan että vika löytyy makso mitä makso. Seuraavana päivänä uus venttiili liikkeestä ja taas asenteluhommiin. Tällä kertaa koeajolla tuli tuntua että ollaan lähempänä ratkaisua mutta ei siltikään napakymppiä. Parin kiihdytyksen jälkeen limpmode päälle, ei tosin tullut yhtä herkästi kuin ennen. Kaikki ahtoputket ja letkut on ehjiä, tänään vielä tarkistelin uuestaan. Kiihdyttäessä kuuluu dumppimaista vislailua, aivan ko ois joku tosi pieni reikä jossain ahtopuolella. Tutkiminen jatkuu ja malporoa menee  :idiot2:

Oliskohan perinteisesti turbon johdesiivet jumissa?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #31 : 19.07.2017, 19:51:03 »
Jahas, olen aikaisemmin taistellut ahtopaineongelmien kanssa
...
...

Vnt solenoidi jäi irroittamatta ja tutkimatta vielä (pöljä sai katkastua imusarjalle menevän letkun kiristysklemmarin ruuvin. Klemmari pitää, mutta pitää rikkoa että sen saa pois) Olen puhdistanut solenoidin muistaakseni 2014 kun näitä ongelmia tuli ekan kerran vastaan.

Mittasin tuon ekan alipaineohjainventtiilin (ilmanputsarin edessä) ja se näyttäisi toimivan aivan oikein.
Rikkinäisen klemmarin sain purettua ja putsasin karstamoskat egr:n puolelta ja tarkoitus oli tutkia solenoidi myös, mutta alkoi satamaan, niinn löin ahtoletkun paikalleen.

Kävin iltapäivällä ostamassa ryöstöhintaisen obd-palikan ja ostin torquen että pääsin tutkimaan ahtopaineita. Nollaa näyttää sammuksissa ja tyhjäkäynnillä, joten anturi lienee kunnossa. Mutta ahtopaineet nousee aika vauhdilla pienestäkin vedätyksestä. 1.0bar tulee melko kevyelläkin kaasulla ja 1.5 jos polkee kaasun pohjaan ajossa. Kauan ei kärsi moisella ahtopaineella ajaa, kun limbmode iskee.

Usko on vahva että turbon johdesiivet on kovasti jumissa, mutta pitäisikö tuo solenoidi kuitenkin purkaa ja puhdistaa?

Poissa ämkoo2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #32 : 19.07.2017, 20:03:43 »
Turbon puhdistusta mrMusclella oon miettinyt, alkaisko kokeilemaan ::) mistä kautta ois järkevin laittaa litkut sisään? Lueskelin tuossa että polttoainesuodattimen vaihdollaki on eliminoitu kyseisiä vikoja pois mutta tuskin se noihin turbon outoihin vislauksiin vaikuttaa.. ja tuo egr käyn ohjelmoimassa pois käytöstä heti ensviikolla ku kerkeää, on tieten jo kerinny sotkemaan paikkoja iha tarpeeksi :-\ sitä Forten turbocleaneria tuli pullollinen lorautettua tankkiin alkukesästä mutta ei siitä mitään vaikutusta huomannu, paitti lompakko keveni 40e pienestä tilkasta ihme ainetta :2funny:

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #33 : 19.07.2017, 20:11:28 »
Konehuoneen puolelta lämpösuoja pois, pakoputken kaksi mutteria samalta puolelta irit alakautta sitten viimeinen ruuvi ja pakoputken kannatusruuvi irti. Yläkautta olen ruutannut ite vaahdot pakopesään. Joskus älysin ottaa painepullosta suuttimen irti ja ohuen letkun suuttimeen ja letkun turbon syövereihin. Alipeinkellon alipaineliittimeen yrkkäsin silikoniletkulla varustetun Ison ruiskun ja sillä tein samaan aikaan jumppaa siiville kun annoin vaahdon vaikuttaa.

Huvi on vaan ollut aika lyhytkestoinen ainakin omalla osallani. ~20tkm on aina vaahto auttanut. Eka paikka mistä kysyin vaihtoturboa oli 529e, kaikki tiivisteetkin näytti olevan hyllyssä, niin taidan kesälomalla vaihtaa kunnostetun tilalle.

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #34 : 20.07.2017, 10:09:59 »
Konehuoneen puolelta lämpösuoja pois, pakoputken kaksi mutteria samalta puolelta irit alakautta sitten viimeinen ruuvi ja pakoputken kannatusruuvi irti. Yläkautta olen ruutannut ite vaahdot pakopesään. Joskus älysin ottaa painepullosta suuttimen irti ja ohuen letkun suuttimeen ja letkun turbon syövereihin. Alipeinkellon alipaineliittimeen yrkkäsin silikoniletkulla varustetun Ison ruiskun ja sillä tein samaan aikaan jumppaa siiville kun annoin vaahdon vaikuttaa.

Huvi on vaan ollut aika lyhytkestoinen ainakin omalla osallani. ~20tkm on aina vaahto auttanut. Eka paikka mistä kysyin vaihtoturboa oli 529e, kaikki tiivisteetkin näytti olevan hyllyssä, niin taidan kesälomalla vaihtaa kunnostetun tilalle.

Täällä tuo sama moottori vaatii huollon ongelma. Onko vinkkiä miten nelivetomallissa pääsee pultteihin käsiksi kun tuo kulmavaihde näyttää estävän pääsyn alakautta lähellekkään turboa?

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #35 : 20.07.2017, 11:57:43 »
Tuo Mr. Muscle turbon puhdistus on kyllä tosiaan vain väliaikainen ratkaisu. Itse purin yhdestä VAG-konsernin tuotteesta alipaineohjatun VNT-ahtimen irti sen jälkeen kun olin pessyt sitä muskelilla pari kertaa. Kyllä se siinä kohtaa selvisi, kun turbon pakopuolen avasin, että eihän se vaahto voi mennä sinne VNT-siivikon akseleille, jotka siellä jumittaa. Siivistä lähtee enimmät karstat vaahdolla, mutta ei muuta. En ole aiemmin koskaan ahtimia rassannut, mutta kun tosiaan turbo oli pöydällä purettuna ja asian kanssa vähän järkeili, niin kyllä tuo vaahtojen kanssa touhuaminen on melko turhaa. Itse jynssäsin pakopuolen naftan kanssa pienellä harjalla mahdollisimman puhtaaksi ja pesin VNT-siivikon ultraäänipesurilla niin, että siitä lähti silmämääräisesti kaikki paska pois ihan kirkkaalle metallille. Sormin kokeillessa siivet liikkuivat herkästi. No puoli vuotta ajelin ja sitten oli taas turbo jumissa. Juurikin vaihdetta vaihtaessa jumiva turbo aiheuttaa suhahtelua, kun ahtaa liikaa ja menee pidemmissä vedätyksissä limp modeen. Alipainesolenoidi ja alipaineletkut voivat tuota myös aiheuttaa, eli ne voi koittaa vaihtaa, mutta jos turbo on jumissa, niin kyllä se on uuden ahtimen osto edessä. Sama juttu noissa tuntuu olevan automerkistä ja mallista riippumatta.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #36 : 20.07.2017, 15:42:35 »
Uskaltaisin nyt jo sanoa että mulia vikakoodi korjaantui loppujen lopuksi moottorin kumityynyjen vaihdolla. Pari päivää on nyt testejä takana eikä yhtään vikailmoitusta. Vikaa etsiessä tuli toki puhdistettua perusteellisesti vnt-solenoidi. Se tässä on tullut huomattua foorumia selatessa että moottori vaatii huollon ilmoituksen takana saattaa olla useampi eri vikakoodi ja saman vikakoodin takana useampi eri vika. Olisi hyvä jos joku asiantuntevampi kokoaisi tänne wikityypisen topicin missä olisi eri vikakoodien taakse kätkeytyvät yleisimmät viat ja vähän kuvausta millaisissa tilanteissa vika ilmenee. Sillä kun on eri merkitys iskeekö vika kierrosten ylittäessä esim.3000 vai vedossa pienillä kierroksilla.

Sitä vielä kyselisin että miksi tyynyille menevän letkun tulppaaminen ei auttanut täysin vaan vikakoodia ilmeni parikertaa mutta tyynyjen vaihdon jälkeen kaikki toimii moitteettomasti. Oli lähellä että olisin jättänyt tän perusteella tyynyt vaihtamatta kun ajattelin että ei se vika niissä ollutkaan. Toimiiko ne tyynyt kuitenkin jolloin tavalla järjestelmän osana eritavalla kun että ne on tulpattu pois pelistä kokonaan?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #37 : 20.07.2017, 16:19:59 »
On tosiaan monta tapaa saada tuo koodi. Anopin d5:ssä kovemmassa kiihdytyksessä se tuli pärinän saattamana kun egr-putki oli poikki
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #38 : 20.07.2017, 19:34:30 »
kampee se korkki auki ja kurki kalvoa, videolta mallia

https://youtu.be/dkPuEmwP4oQ

Jahas. Löytyköhän yksi vikakohde minun volvosta.
Purin solenoidin videon mukaisesti ja mielestäni akseli liikkui hyvin eikä verkko ollut juurikaan likainen. Akselissa oli hyvin vähäistä hapettumaa tai kovettunutta likaa ja hion sen varovasti pois. Niin tai näin, mutta volvon ahtopaineet laski kuitenkin oikeisiin lukemiin. Eli piikkaa 1.3 bar ja laskee vedon jatkuessa 1.0-1.1 bar torquen mukaan. Kävin polkemassa pakkovaihteilla lentäviä vetoja ja motarinramppia automaattiasennossa. Ei häiriöilmoitusta, limbmodea eikä ylimääräistä ahtopainetta.

Toki ilo voi taas olla lyhyt ja solenoidi vaan jaksaa paremmin ohajta jumiutumisen partaalla olevaa turboa, mutta ajetaan nyt toistaiseksi näin ja pidetään turborahat jemmassa.

Poissa ÖÖ.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • XC70 D5 -03
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #39 : 01.08.2017, 20:40:54 »
Mäkin jo tässä tuulettelin että nyt löyty vika kun tuo TCV/solenoidi näytti alipainetesterillä vuotavan. No uutta tilalle ja siinä ihan sama juttu eli pikkuhiljaa alipaine katoaa. Ehkä kuuluu toimia niin? Rivakka kiihdytys edelleen nostaa paineet ylös ja "moottori vaatii huollon" paukahtaa ruutuun.

Moottorin kumityynyistä etummainen vuosi, vaihdoin mutta vaihto operaation yhteydessä ilmeisesti takimmainenkin sai senverran liikuntaa että nyt sekin vuotaa.  :buck2: Vikailmotus tulee kuitenkin aina korkeammilla kierroksilla 2000 - 3000 rpm eli kumityynyillä ei pitäis sen suhteen olla merkitystä.

Seuraavaks varmaan turbo irti ja putsaushommiin. Onko vinkkejä miten irtoaa parhaiten nelivetomallista?

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #40 : 02.08.2017, 10:39:51 »
Päivitystä mun tilanteeseen. Moottorin kumityynyjen vaihdon jälkeen vika loisti poissaolollaan mutta ilmeni jälleen parin viikon kuluttua satunnaisesti. Eilen vaihdoin jarrutehostimen ja huomasin vaihdon yhteydessä että alipainepumpulta lähtevä ohut putki oli irti ja kumipiippu joka tulee pumpun päähän oli halkeillut ja todella löysä. En ole varma onko putki ollut ennemin irti vai irtosiko tuossa tuoksinassa mutta joka tapauksessa toi huonokuntoinen kumipiippu on varmasti sotkenut alipainejärjestelmää. Käyn tänään hakemassa uuden ja katsotaan miten käy.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #41 : 02.08.2017, 12:46:33 »
Päivitetään nyt minunkin tilannetta. Limb mode tulee yhä satunnaisesti kovissa kiihdytyksissä, mutta kohtuullisen harvoin. Yleensä jos on kuuman koneen sammuttanut ja lähtee ajamaan lyhyen tauon jälkeen, niin kohtuullinenkin vedätys saattaa aiheuttaa häiriön. Muuten on antanut kyllä kiihdyttää kaasupohjassakin. Täytyisi jaksaa vielä testata paineistaa koko imujärjestelmä ja mittailla ahtopaineita uudestaan.

Muuten ajattelin ajella tässä ~kuukauden päivät ja tarkkailla tilannetta. Jos ei pahene niin olkoon taas ensi vuoteen :D

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #42 : 03.08.2017, 23:31:28 »
Toivossa on hyvä elää mutta mun ahtopaineongelmat näyttäisivät ratkenneen ilman sitä kalleinta vaihtoehtoa eli turbon vaihtoa. Mun kohdalla oli oikeastaan koko alipainejärjestelmä sökönä. Kumityynyt rikki, jarrutehostin vuoti ja alipainepumpulta lähtevän putken kumipiippu rispaantunut ja halkeillut. Ihmettelen että järjestelmä on toiminut näinkin hyvin näistä huolimatta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #43 : 03.08.2017, 23:32:40 »
Huomasiko sen jarrutehostimen vuodon sihinästä tai jarrujen toiminnasta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hanva

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
« Vastaus #44 : 04.08.2017, 11:14:48 »
Huomasiko sen jarrutehostimen vuodon sihinästä tai jarrujen toiminnasta?

Sihinästä.

 

Carcom Oy  Elekma